Fractal Design Epoch med Arctic Liquid Freezer III Pro 360

Permalänk
Medlem

Fractal Design Epoch med Arctic Liquid Freezer III Pro 360

Hej,

Tänkte bygga en dator till bonus grabb, måste visst vara RGB. 🤔

Landat i nya chassit som kommer från Fractal Design, Epoch, sedan kör vi på en Arctic Liquid Freezer III Pro 360.

Tanken är att front montera aio. Men nu till frågan ska jag köpa:

Fractal Design Epoch RGB Svart och Arctic Liquid Freezer III Pro 360, här får Fractal Design fläktarna sitta på aio och Arctic fläktarna får vara utblås från chassit i toppen och baktill.

eller

Fractal Design Epoch TG Svart och Arctic Liquid Freezer III Pro 360 A-RGB Svart, flytta Fractal Design fläktarna längre bak som ovan.

Vad tror ni är bäst och snyggast?

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Jag skulle satt AIO:n i toppen. En Freezer 3 360 kyler så bra som det är, så det gör inget om den får lite varmare luft för CPU-kylning.

Prioritera hellre ny fräsch luft till diskar, ram och GPU.
Kör med glas-sida och RGB-AIO i toppen så kommer kammaren lysa upp fint.

Innan du ev kastar runt fläktar med, se bara till så att de är gjorda/passar för radiator-montage. Vissa är bättre än andra på att trycka luft.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Jag skulle satt AIO:n i toppen. En Freezer 3 360 kyler så bra som det är, så det gör inget om den får lite varmare luft för CPU-kylning.

Prioritera hellre ny fräsch luft till diskar, ram och GPU.
Kör med glas-sida och RGB-AIO i toppen så kommer kammaren lysa upp fint.

Innan du ev kastar runt fläktar med, se bara till så att de är gjorda/passar för radiator-montage. Vissa är bättre än andra på att trycka luft.

Tack för ditt svar, fräsch luft in i burken för GPU med mera skulle varit trevligt. Tyvärr så går det inte montera en 360 aio i toppen på Epoch, utan är max 240.

Permalänk
Medlem

Vilken CPU ska ni köra med? En 240 kanske räcker gott.
Så får ni en bra kompromiss.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goosen:

Fractal Design Epoch RGB Svart och Arctic Liquid Freezer III Pro 360, här får Fractal Design fläktarna sitta på aio och Arctic fläktarna får vara utblås från chassit i toppen och baktill.
eller
Fractal Design Epoch TG Svart och Arctic Liquid Freezer III Pro 360 A-RGB Svart, flytta Fractal Design fläktarna längre bak som ovan.
Vad tror ni är bäst och snyggast?

Hmm, det finns väl ett alternativ till: köpa Arctic Pro 360 PRO RGB istället för vanliga PRO?
Då får man lite RGB både i fronten och på själva kylflänsen, plus det verkar bli billigare än att köpa RGB chassit?
Fast ni kanske föredrar utseendet och ev fläktkontroll på Fractalfläktarna? (jag har inte kollat upp det)

*edit* det var ju det du hade föreslagit redan

Jag kollade lite på Arctics och Fractals hemsidor, och om man kan lita på siffrorna så har Arctic fläktarna påtagligt bättre siffror på statiskt tryck (6,9mmH2O vs 2,42/2,51 mmH2O) ... även om det inte är riktigt rättvis jämförelse då AC varvar upp till 3000 och Fractal varvar upp till 2200)
Fractalfläktarnas specar här:
https://www.fractal-design.com/products/fans/momentum/momentu...

Arctic pro spec (inkl fläkt) här:
https://www.arctic.de/en/Liquid-Freezer-III-Pro-360/ACFRE0018...
https://www.arctic.de/en/Liquid-Freezer-III-Pro-360-ARGB/LFII...

Hittade en detaljerad recension där det verkar som Arcticfläkten är snäppet bättre just på en radiator (men nog sämre som ren chassifläkt)
https://www.hwcooling.net/en/arctic-p12-pro-key-to-noiselessn...

*edit* då arcticfläkten varvar så högt som den gör så lär man behöva styra den ganska hårt i mjukvara (eller BIOS) för att få ljudnivån på vettig nivå

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goosen:

Tack för ditt svar, fräsch luft in i burken för GPU med mera skulle varit trevligt. Tyvärr så går det inte montera en 360 aio i toppen på Epoch, utan är max 240.

Kan ni inte köpa en 240mm AIO då?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Vilken CPU ska ni köra med? En 240 kanske räcker gott.
Så får ni en bra kompromiss.

Skrivet av AkUs:

Kan ni inte köpa en 240mm AIO då?

Inte spikat ännu men något mellan 9600x och 9800x3d, den första så räcker nog 240. Tror ni det skulle fungerar även till 9800x3d?

Skrivet av Roger W:

Hmm, det finns väl ett alternativ till: köpa Arctic Pro 360 PRO RGB istället för vanliga PRO?
Då får man lite RGB både i fronten och på själva kylflänsen, plus det verkar bli billigare än att köpa RGB chassit?
Fast ni kanske föredrar utseendet och ev fläktkontroll på Fractalfläktarna? (jag har inte kollat upp det)

*edit* det var ju det du hade föreslagit redan

Jag kollade lite på Arctics och Fractals hemsidor, och om man kan lita på siffrorna så har Arctic fläktarna påtagligt bättre siffror på statiskt tryck (6,9mmH2O vs 2,42/2,51 mmH2O) ... även om det inte är riktigt rättvis jämförelse då AC varvar upp till 3000 och Fractal varvar upp till 2200)
Fractalfläktarnas specar här:

Arctic pro spec (inkl fläkt) här:
https://www.arctic.de/en/Liquid-Freezer-III-Pro-360/ACFRE0018...
https://www.arctic.de/en/Liquid-Freezer-III-Pro-360-ARGB/LFII...

Hittade en detaljerad recension där det verkar som Arcticfläkten är snäppet bättre just på en radiator (men nog sämre som ren chassifläkt)
https://www.hwcooling.net/en/arctic-p12-pro-key-to-noiselessn...

*edit* då arcticfläkten varvar så högt som den gör så lär man behöva styra den ganska hårt i mjukvara (eller BIOS) för att få ljudnivån på vettig nivå

FD fläktarna är snyggare, men går absolut leva med Arctic i fronten också.

Var exakt dessa dilemma som är av intresse och sedan om det är praktiskt möjligt.

Permalänk
Medlem

En Artic 3 240mm kommer lätt räcka för en 9800x3d.
Möjligen att du når thermal throttling-gränser vid cinebench och dylikt. Men i spel så är det ju lugnt.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Släng in en Arctic 240mm i toppen, 9800x3d är ingen 'strömslukare' direkt...enl ett test på Youtube med Cyberpunk så skiljde det sig knappt 2 grader mellan en Liquid Freezer 240 vs 360.

Har du funderingar på en fläkt baktill så kan jag rekommendera Arctic P12 A-RGB

Oerhört prisvärd fläkt!

Permalänk
Medlem

Du vill helt klart ha en 240 i taket än att spola GPUn i varm luft med en 360mm fram.

Ljudnivå skillnaden på att en 240 får jobba lite mer än en 360, är mindre än ljudnivå skillnaden att GPUn får kall vs varm luft att kyla sig med.

Thermalright har ”ok” LED 120mm 3-pack föf 200kr. Sätt dom 3 i fronten o ställ dom fast på 700-900 varv. Där brytpunkten blir att dom är tystare än resten av datorn. Ev köper du 4st o kopplar den sista bak. Spelar inte så stor roll. (5-pack 250kr)

Sen kör du 240mm AiO fläktarna på PWM smartfan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

En Artic 3 240mm kommer lätt räcka för en 9800x3d.
Möjligen att du når thermal throttling-gränser vid cinebench och dylikt. Men i spel så är det ju lugnt.

Skrivet av SnowgubbeN:

Släng in en Arctic 240mm i toppen, 9800x3d är ingen 'strömslukare' direkt...enl ett test på Youtube med Cyberpunk så skiljde det sig knappt 2 grader mellan en Liquid Freezer 240 vs 360.

Har du funderingar på en fläkt baktill så kan jag rekommendera Arctic P12 A-RGB

Oerhört prisvärd fläkt!

Skrivet av AkUs:

Du vill helt klart ha en 240 i taket än att spola GPUn i varm luft med en 360mm fram.

Ljudnivå skillnaden på att en 240 får jobba lite mer än en 360, är mindre än ljudnivå skillnaden att GPUn får kall vs varm luft att kyla sig med.

Thermalright har ”ok” LED 120mm 3-pack föf 200kr. Sätt dom 3 i fronten o ställ dom fast på 700-900 varv. Där brytpunkten blir att dom är tystare än resten av datorn. Ev köper du 4st o kopplar den sista bak. Spelar inte så stor roll. (5-pack 250kr)

Sen kör du 240mm AiO fläktarna på PWM smartfan

Ni har nog rätt att Arctic Liquid Freezer III Pro 240 Svart i toppen är en bra lösning.

Kör jag på det spåret blir det en Fractal Design Epoch RGB Svart, sedan kompletterar jag med en Fractal Design Momentum 12 RGB Svart fläkt baktill. Så blir fläktarna som har rgb likadana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goosen:

Ni har nog rätt att Arctic Liquid Freezer III Pro 240 Svart i toppen är en bra lösning.

Kör jag på det spåret blir det en Fractal Design Epoch RGB Svart, sedan kompletterar jag med en Fractal Design Momentum 12 RGB Svart fläkt baktill. Så blir fläktarna som har rgb likadana.

Eller så struntar du i o klyddar med en bakfläkt. Börja utan och se hur det går. Epoch har en ganska öppen mesh baktill. Prova först med att köra de fläktar som ingår i Smart fan mode med PWM.
Du behöver ingen fläkt bak för att kolla youtube eller uggla i Windows, när man startar ett spel kommer framfläktarna öka linjärt med tempen i datorn. Men så kommer takfläktarna också att göra via AIO. Tror inte en 120mm bak kommer spela roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Varför köpa dem och sätta i fronten när det hänger med tre rätt bra Fractal Momentum fläktar med chassit redan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Varför köpa dem och sätta i fronten när det hänger med tre rätt bra Fractal Momentum fläktar med chassit redan?

Nej, jag menar bara om man inte hade 3x120mm fram och skulle använda AIO som RGB för design. Menar jag på det är bättre att lägga 200kr på 3st budget fläktar och ställa dem i låga varv om man vill ha RGB. Men nä helt klart är det bra fläktar inkl i chassiet så ska man köra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Nej, jag menar bara om man inte hade 3x120mm fram och skulle använda AIO som RGB för design. Menar jag på det är bättre att lägga 200kr på 3st budget fläktar och ställa dem i låga varv om man vill ha RGB. Men nä helt klart är det bra fläktar inkl i chassiet så ska man köra det.

Aha ok

Visa signatur