Permalänk
Medlem

Webbdesigner vs webbmaster

För två år sedan gjorde jag en webbsida åt en person för 2000 kr.
Relativt billigt.

Problemet är att flera gånger per månad så blir jag ombed av personen ifråga att lägga in ändringar och uppdateringar.
Tanken var att personen själv skulle göra sådant.

Webbsidan är gjord i Wordpress och det borde inte vara så svårt för personen i fråga att själv göra ändringarna.
Jag skapade en inloggning till personen i fråga, avsedd för detta ändamål.

Om man gjort en webbsida en gång i tiden är man då per automatik webbmaster på livstid?
Betalningen på 2000 kr blir ju rätt så urvattnad, om man flera ggr per månad i flera år uppdaterar och lägger in ändringar.

Permalänk
Medlem

Kom ni inte överens om att du skulle hantera detta gratis 2 år sedan så skulle iaf jag be personen i fråga om att själv lägga upp sina ändringar varje gång personen hör av sig.

Funkar inte det så sluta antingen att svara helt eller börja skicka fakturor för varje ändring du gör så kommer nog personen i fråga lära sig hur man själv lägger upp innehåll väldigt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptoolemy:

...

Om man gjort en webbsida en gång i tiden är man då per automatik webbmaster på livstid?
...

Det enda rimliga svaret är ja, absolut.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Första gången jag får frågan om uppdatering skulle jag sagt att det kostar X sek / påbörjad timme

Permalänk
Medlem

Ett par gånger är ju rimligt att hjälpa till, men efter det får du sätta ner foten och be personen göra det själv eller betala dig för jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptoolemy:

Relativt billigt.

Problemet är att flera gånger per månad så blir jag ombed av personen ifråga att lägga in ändringar och uppdateringar.

Webbsidan är gjord i Wordpress och det borde inte vara så svårt för personen i fråga att själv göra ändringarna.

Betalningen på 2000 kr blir ju rätt så urvattnad, om man flera ggr per månad i flera år uppdaterar och lägger in ändringar.

Håller helt klart med du inte ska behöva fortsätta göra detta!
Lägg nån timme på att utbilda personen hur den kan uppdatera själv och säkra att det faktiskt funkar smidigt som du tänkt i praktiken för hen, och var sen tydlig att du inte kan fortsätta göra detta gratis.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptoolemy:

Relativt billigt.

Att du satt upp en WordPress-sida för ett par år sedan mot ersättning innebär självfallet inte att du är ansvarig för den på livstid, såvida ni inte avtalat om det. Men många "kunder" tror det. Speciellt kunder som egentligen är familjemedlemmar eller kompisar. Sådana kunder vill man inte ha

Meddela personen att du inte har tid, ork eller lust att uppdatera sidan löpande, men att han eller hon kan göra det själv. Vilket var tanken från första början. Erbjud möjligen att visa hur man gör. Är personen inte intresserad av att lära sig eller jobba själv - varför ska du göra det?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Hedersmedlem

Börja ta betalt. Dels kanske du tjänar några kr på det du faktiskt gör, men det ger också ett naturligt motstånd i uppdateringar. Ägaren av hemsidan behöver fundera över om det är värt att göra denna lilla ändring nu när det kostar 500kr.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!