Permalänk
Medlem

Fick en Commodore 64 av en släkting när jag var 6-7 år i början av 90-talet, och blev direkt fascinerad av den. Så jag har "alltid" varit intresserad av datorer.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Som många andra genom commodore 64. Var i början på 90 talet vi åkte ut och köpte en begagnad med massor av spel och även tillbehös såsom skrivare mm.
Har allt kvar i en låda i källaren. Får se när man tar tag i att dra igång de gamla grejorna igen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Commodore VIC-20 or PET var väl det första man kom i kontakt med runt 1980, men inget jag hade själv, det var de som var lite äldre än mig som hade, typ någons brorsa eller så. Önskade mig en Commodore 64 i julklapp samma år som den kom ut och fick en

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Fick en Commodore 64 + bandare för tusen år sedan. Vilken lycka! 🕹️😃

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Familjens dator 1997. Sen var jag hooked.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Det var 1989 då jag jobbade i ett uland. Vi hade en dator och en skrivare, som vi skrev ut rapporter med. Det var via DOS och doskommandon. Filerna lagrade vi på disketter. Jag sa åt en kollega att det där med doskommandon var lite knöligt. Det måste gå att göra det mer användarvänligt.

Permalänk
Medlem

Någon gång under första halvan av 80-talet fick jag en Vic-20, och några år senare införskaffades en C64. I slutet av 80-talet när jag gick i gymnasiet var det dags för en Amiga 500. Om jag minns rätt krävdes det en hel del övertalning för att övertyga pappa om att uppgradering var nödvändig.
Alla dessa tre datorer användes nästan uteslutande till spelande, men lite programmering och allmän datorvana fick man väl med sig.
Intresset var dock tillräckligt starkt för att jag efter gymnasiet valde att läsa Datateknik-programmet på universitetet, så de lite motvilliga investeringarna min far gjorde ledde ändå fram till min yrkeskarriär.

/GC

Permalänk
Medlem

ja ok... Det började egentligen på 70 talet. ungdomsgården har ett Tv spel. Vi ungar smet in men efter ett tag så låstes dörren och vi blev tillsagda att där får ni inte vara. (Det hadde jag inte bra koll på med min jämnårige kompis hadde tydligen nån ADHD, sånt hadde inte jag koll på men så här efterhand så var det nog för att han var ofta inblandad i allt möjligt som, tända eld på saker och lägga skrot på järnvägen, såna sträck utan någon ände).

jag själv har alltid vart extermt tekniskt intresserad, funderade tidigt på hur den mesta fungerar. varför blir det IS, dimma. Hur funkar elen när dom går inuti en "leksak". Det var mycket "skruva isär" ett tag. i fyran skulle vi lära oss hur el funkar, Vi fick ett A4, alla uppgifterna var lösta på under en minut. Sen satt jag och hadde tråkigt medans klassen höll på med batterier. kablar och en lampa. Vi hadde en sur lärare som mest suckade och sa "men du får ju göra övningarna i alla fall" "Alla ska göra övningarna" :facepalm:.

Det är åttiotal
Ungdomsgården köpte in en VIC 20. Där slogs dom äldre ungarna om att få spela dom få spel som fanns, det var ett jäkla liv och jag var rädd för dom äldre, en del var inte snälla. men dom tröttnade fort på dom få spel som fanns, oftast var nått skräp med som inte var så kul. En dag var den ledig och ingen annan var intresserad längre så jag fick sitta där i lugn och ro. jag listade ut att helt själv. Alla spel var bortplockade av någon anledning nog inlåt i ett skåp men det låg en bok där. med ett spel på en till fyra sidor. Så det var bara att sätta i gång och knappa in alltihopa. lyckades på första försöket.

nu är det nog runt 84-85 kanske

Det var dyrt, svårt och ännu svårare med totalt teknik-ointresserade arbetar föräldrar. Det var till o med ett stort motstånd (sa klart tjatade jag om dator). Dessutom visste farsan att den enda tvn skulle bli upptagen så då var det ju dubbelt motstånd. + En allmän bild av att det där med datorer kunde man inte ha till något. Bland föräldragenerationen.

Andra som hadde hadde en sorts inställning, "den här är dyr så den får du inte leka med". Också lite av ett, något som bara rika ungar har om föräldrarna tillåter det.

Men jag och bror lyckades komma över en begagnad Spektrum 48k till slut, farsan lät som en mobbare, vi var lyriska "vad ska du ha det där till" "fan vad det låter blipp blipp blipp" "Ska ni bara sitta där och stirra". Morsans ständiga "kommer in och säger" "Nu får ni gå och lägga er" en gång var tionde minut tills hon ger upp. jag tyckte att morsan var som en papegoja

Men lyckliga var vi. älskar det ljudet från det jag tror är ett liten ljudchipp från yamaha som fans i stort i nästan alla maskiner ett tag. I kombination med en liten högtalare på moderkortet.

Lunar Jetaman
https://www.youtube.com/watch?v=7IFtV7tdSvE&t=88s
Atic atack
https://www.youtube.com/watch?v=XkESIpUfjVk
Sabre Wulf
https://www.youtube.com/watch?v=lt4FqqLW8LI

Efter det blev det Amiga en del spelade och en del Trackers. Amiga har inget ljud i Stereå den har bara fyra kanaler ljud där två är på höger kanal, två på vänster. man kan feja stereå med då går två ljud åt för ett ljud så man får bara två ljud. Går att lyssna här, Sätt på ljud på en kanal då försvinner ljuden från den andra kanalen
https://www.youtube.com/watch?v=Q7LOMlf7MKA

Efter det blev det inget på lång tid, PC var dyrt och jag jobbade mycket. så det var inte förns 1996-97 jag äntligen kunde köp min första PC (Det stannde inte vid 25-30 lax och då var inte min dator bäst, skärm och allt var extremt dyrt där många satt på 10-14 tum fortfarande), det var uppringt modem, Fildelning med Napster, Kaza(fasttrack) med flera och äntligen kunde man lyssna på musik i mängd.

inköpt på Inet. ringön innan konkursen där, dom satte i skit i datorerna, nätaget började bokstavligt brinna en dag, skulle reklamera skiten men dom kalla sig "Nya I-net", dom hadde konkursat bolaget men startat på nytt. Så det var bara att börja peta i datorn, bytte ut nätagget, allt fungerade efter bytet. Efter det har jag byggt alla datorer själv.

Det var så det började

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Pappa hade lite datorer runt 97-98, både bärbar och stationär. Jag satte på dem och satt sen och väntade på att han skulle komma hem så jag kunde be han logga in så jag kunde spela ski.exe bland annat. Annars var jag nöjd med att bara klicka runt.

Sen minns jag en gång jag tog bort C: och pajade alltihop och hans jobb. Skämdes så..

Minns också att han hade nån slags webbläsare där det till vänster i fönstret var något slags stoppljus typ rött - gult - grönt, för anslutningen antar jag.. Någon som kanske vet vilken browser det var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Pappa hade lite datorer runt 97-98, både bärbar och stationär. Jag satte på dem och satt sen och väntade på att han skulle komma hem så jag kunde be han logga in så jag kunde spela ski.exe bland annat. Annars var jag nöjd med att bara klicka runt.

Sen minns jag en gång jag tog bort C: och pajade alltihop och hans jobb. Skämdes så..

Minns också att han hade nån slags webbläsare där det till vänster i fönstret var något slags stoppljus typ rött - gult - grönt, för anslutningen antar jag.. Någon som kanske vet vilken browser det var?

Netscape Navigator?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Netscape Navigator?

Har också alltid tänkt att det borde förstås vart Netscape men har aldrig lyckats hitta en screenshot som matchar just det där med stoppljusen som jag på något sätt har ett oförglömligt minne av..