Snabbkoll: Hjälper du nära och kära med teknikköp?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Hjälper du nära och kära med teknikköp?

Hjälper du brorsan, syrran, föräldrarna eller vänner när det är dags för dem att öppna plånboken?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja man har ju tyvärr blivit stämplad som personen som kan allt om teknik av familj/vänner så det blir en del.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Ja, ibland. Så länge folk frågar på ett bra sätt samt gärna har åtminstone tittat runt lite först så har jag inget emot det. Kan tycka att det är lite kul till och med.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Försöker vara till hjälp så långt mina kunskaper räcker, så inga problem att be dem söka hjälp från annat håll om jag är ett frågetecken.

Så finns såklart SweClockers till hjälp.
Tack till alla hjälpsamma SweClockare 🙂👍

Permalänk
Medlem

Japp så är det.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Bara om de har funderingar. De är rätt självständiga när det gäller teknikköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Ja man har ju tyvärr blivit stämplad som personen som kan allt om teknik av familj/vänner så det blir en del.

-"Du kan ju det här med data. Min mobiltelefon/TV krånglar, jag kan inte...... Vad är det för fel med den?"
Denna har man ju hört "några" gånger...

Permalänk
Medlem

Jag har byggt de flesta av mina föräldrars datorer över åren. Två åt min pappa, två ät min mamma.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

ibland kan jag gå all in och nörda djupare som de inte förstår så att de får svårare att fatta ett beslut

Visa signatur

|Chassi Deepcool CH160 |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Ja, främst föräldrarna. De har absolut en teknisk kunskapsnivå en bra bit över snittet för sin generation (födda tidigt 50-tal) men har inte koll på allt, och framför allt vill de ha hjälp med att köpa nya grejer för att få det som passar bäst till rimlig peng.
Även ett syskon, som inte är så intresserad av att läsa in sig på just teknikprylar och därför ber om råd ibland.
Men jag ber också syskonen, främst ena, om tips och råd gällande prylar i kategorier jag inte är tekniskt intresserad av.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hjälper bara närmaste familjen, i praktiken sonen och dottern, då råd om köp eller byggande av datorer, inga andra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hjälper familj vänner och även grannar med det mesta inom teknik/elekronik

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Igenkänningsfaktorn i KAJs låt är total.

Permalänk
Medlem

”Har du provat starta om den” har man frågat ett par ggr och svaret är nästan alltid nej

*
Ja, får ofta hjälpa med köp och support.

Permalänk
Medlem

Ja, jag hjälper gärna "åldringar" som jag umgås med samt de i min släkt, som har dålig IT-kunskap. Det är så lätt för dem att luras av säljare. Inte själva tekniken för respektive datormodell utan snarare att de utnyttjar köparens okunskap och därmed vill sälja en massa onödiga tilläggstjänster, mjukvara. Oftast handlar det om en massa trygghetstjänster, säkerhet, men jag tycker det räcker med sunt förnuft då man är ute och surfar på nätet. Inte slarva med känslig data/information och sedan räcker det att ha bra brandvägg typ Norton 360.

Lockande, låga priser har tjänsterna men ofta även en längre bindningstid.
Slutsumman blir stor och de flesta tilläggstjänster har dessutom månadskostnad. I många fall är tilläggstjänsterna helt onödiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZG4T:

Igenkänningsfaktorn i KAJs låt är total.

Autotunemainheim på den låten(jises) Du får gärna återge lite av texten är du snäll

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Nej, ej längre.
Får monteringshjälp av god swecbekant, sedan fattar tillräckligt många (hugade eller bara behovsanpassandes!?) spekulanter att det är en kostnadsfråga- på komponentnivå alltså- för att själva bli tillräckligt intresserade av IT/"Datta" att själv lösa sånt tillräckligt väl, numera & imo.

Brukade assistera ett större industribolags hemPC-inköp på intressebasis.
Tror de var tacksamma för inputen jag på den tiden hade att ge.
'Tre klasser av!?
Spec tack. Vadå 'monster!?', 2gb ram.. do better, whomever IT.
Hygglo.'

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Tyvärr. Det var svårt att säga nej medan jag arbetade i elektronikbutik och ett par efteråt. Nu för tiden försöker jag i största möjlighet säga att jag inte kan så mycket längre. Undantaget är mina föräldrar som snart är 80.

Permalänk

Om de frågar, eller om man är hos de och kommer med förslag för att underlätta vardagen osv

Permalänk
Medlem

Gör ont i själen när någon slösar pengar på teknik så är helt mitt eget fel.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Det är alldeles för roligt att bygga datorer för att avstå. Byggde ny till brorsan för några månader sedan och byggde ny till farsan i vintras.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Nej, inte längre.

Dels pga. eget falnat intresse (så hänger inte riktigt själv med på vad som är mest prisvärt) och dels för att även om jag har koll på stationära datorer/hårdvara, har ungdomarna i släkten (läs: 15-25-åringarna) bättre koll än mig på mobiler, plattor, m.m.

Om något är det nog snart min tur att rådfråga...
Inte lätt att bli gammal.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag är hela släktens it-support - blir lite tröttsamt ibland 🤣

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Låter helst bli, lättare att vara fri från skulden till andras ibland tvivelaktiga köp

Permalänk
Medlem

Gav råd till två kompisar men ingen lyssnade så orkar inte ge råd längre.

Permalänk
Medlem

Om jag blir tillfrågad men det är mycket mer sällan numer än förr.

Det blir ofta att man ser vad de köpt och så tänker man, "jaha, ja, jag hoppas du är nöjd med den...".

Permalänk
Medlem

Har slutat med det. Orkar inte vara tekniksupport, eller stå som nån slags ansvarig för jag rekommenderade en viss produkt när de inte får den att funka.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Frågar någon så brukar jag hjälpa tycker det kan vara kul. Ofta blir det sånt jag själv har om jag är nöjd och det inte är ett helt galet val för dom. Eftersom det är enklare för mig att hjälpa då.
Men krånglande nätverk/datorer osv hjälper jag bara min bror och föräldrar de andra får hitta hjälp på annat gått.

Skrivet av Modellören:

Autotunemainheim på den låten(jises) Du får gärna återge lite av texten är du snäll

Sökte på Google åt dig, verkar va någon grupp med skämt/barnmusik baserat på hur de lät och Melodifestivalen.

Tech support åt mamm å papp
Tech support åt mamm å papp.
Mamm min ringer å
Jag hör paniken i hennes röst
Ipadin ha hängd se å
On söker instruktioner å tröst
Samma problem igen TV4 VPN
Å nain som sku narr on på mejl
On böver hjälp för nu
Kombär bonde söker fru
Missar on e får on na feil
Jag sa pråo skriv in adressin
I browserns övrast spalt
Åså öppnar do åpp ett fönster
Å tå sa on att e var fö kallt
Jag e tech support å mamm å papp
Skriver lösenåolin på en lapp
Tryck åv å på ladd ner en app
E tech support åt mamm å papp
Dem måst få si sina program
E tech support åt papp å mamm
Mammos krångli löist se
Men så eitt tu tri så ringer min far
E va papp jär
An ha köpt en sportklocko
Från Gigantti av märket Polar
Men e vart feil igen me synkroniseringen
An slängd säkert bort instruktion(sbåokin)
An seir e mått va feil inställt
För an räkna manuellt
Ho mang tusen steg som an tåo
Å an fick en massa notiser
Men an va jo it riktit van
Så tå e ståo it's time to move
Tå flytta dem in ti stan
Jag e tech support åt mamm å papp
Pratar sakta pekar på en knapp
Tem frågar me jag googlar fram
E tech support åt papp å mamm
Bilder på bånbån backas up
E tech support åt mamm å papp

Dold text

Ett tips är att skriva låtens namn samt lyrics i ex googles sökmotor. Så slipper någon annan göra det åt dig nästa gång du behöver läsa låttexter. Oftast finns det resultat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bara de absolut närmsta som sambon och morsan.

Problemet med att ge råd till släktingar och vänner är att man automatiskt blir ansvarig för produkten för de kommande 10+ åren. Plötsligt ringer någon avlägsen släkting man glömt att man hade och undrar varför Core 2 Duo datorn de köpte 2007 börjat kännas så seg och kräver att man kommer dit och fixar den (och får "betalt" med en bulle och en kopp kaffe).

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk

Ärligt talat: Rätt svar för de allra flesta är ”iPad”. Plain eller Air. Sen kan de behöva hjälp med att avgöra hur mycket lagring de behöver, samt någon som slår in i skallen på dem det faktum att de bör betala för iCloudlagring så de har backup av sina bilder.

PC har jag inte hjälpt någon köpa på evigheter: det är ett för nischat intresse. De flesta klarar sig OK med en Elgiganten-laptop om de måste ha en dator. Ber de mig om råd är mitt svar MacBook Air om du inte specifikt vet att du måste köra Windows eller att du behöver en Pro.