Fick för en tid sedan råd av er, är det ff en bra rekommendation? 25k gamingrigg

Permalänk

Fick för en tid sedan råd av er, är det ff en bra rekommendation? 25k gamingrigg

Hej!

Fick för någon månad sedan en massa bra tips av er inför ett köp för gaming. Främst för lir av senaste titlarna från Battlefield och Call of Duty.

Blev tyvärr inget köp då, men nu är jag redo. Är denna konfigurationen fortfarande ett bra köp eller finns det annat som är mer prisvärt?

https://www.inet.se/datorbygge/b1658425/17-27

[/url]

Permalänk

Någon? Tänker främst på moderkortet om man kan spara in något där, samt om det nu finns ett grafikkort som ger mer för pengarna!

Permalänk
Medlem

Ser spontant bra ut tycker jag.

Gällande grafikkort så presterar 9070 XT ännu lite bättre nu än det gjorde vid release i ett antal spel till och med, så det är ju trevligt. Det är väl antingen 9070 XT eller 5070 Ti som gäller för din del skulle jag tro, där det sistnämnda är dyrare.

På AMD Radeon-sidan är det definitivt 9000-serien som gäller på grund av FSR 4 och RT-prestandan. 9070 XT är då ett ypperligt val.

På Nvidia-sidan kan du eventuellt titta på 4000-serien också eftersom det förutom Multi-Frame Gen skiljer väldigt lite mellan 4000- och 5000-serien då övriga delar av DLSS 4 rullade ut till äldre kort också.

Corsair kör då och då kampanj på den där serien av nätaggregat, så ibland är 1000W-modellen billigare än 850W-modellen. Just nu kostar den 2 057 kr på Komplett om du råkar ha Benify, men har själv köpt det på kampanj för 1890 kr förut.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ser spontant bra ut tycker jag.

Gällande grafikkort så presterar 9070 XT ännu lite bättre nu än det gjorde vid release i ett antal spel till och med, så det är ju trevligt. Det är väl antingen 9070 XT eller 5070 Ti som gäller för din del skulle jag tro, där det sistnämnda är dyrare.

På AMD Radeon-sidan är det definitivt 9000-serien som gäller på grund av FSR 4 och RT-prestandan. 9070 XT är då ett ypperligt val.

På Nvidia-sidan kan du eventuellt titta på 4000-serien också eftersom det förutom Multi-Frame Gen skiljer väldigt lite mellan 4000- och 5000-serien då övriga delar av DLSS 4 rullade ut till äldre kort också.

Corsair kör då och då kampanj på den där serien av nätaggregat, så ibland är 1000W-modellen billigare än 850W-modellen. Just nu kostar den 2 057 kr på Komplett om du råkar ha Benify, men har själv köpt det på kampanj för 1890 kr förut.

Stort tack! Har du någon åsikt om moderkortet? Ser andra väljer billigare varianter, och jag själv har inte en aning vad jag betalar för 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusSWE87:

Stort tack! Har du någon åsikt om moderkortet? Ser andra väljer billigare varianter, och jag själv har inte en aning vad jag betalar för 😂

Vilka funktioner behöver du? Antal M.2-platser? Antal PCI-E-platser? Fördelning av PCI-E lanes?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/lista/AF1s7/marcusswe87

Permalänk

Är 5070 ti mycket bättre än 9070 xt? Vill minnas du Alastor rekommenderad 9070 xt förra gången.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Vilka funktioner behöver du? Antal M.2-platser? Antal PCI-E-platser? Fördelning av PCI-E lanes?

Jag vet inte ett skvatt om sånt tyvärr :/ vill bara ha ett som är bra för framtiden och nuvarande rekommenderade komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusSWE87:

Är 5070 ti mycket bättre än 9070 xt? Vill minnas du Alastor rekommenderad 9070 xt förra gången.

Det var större prisskillnad mellan 9070 XT och 5070 Ti på Inet förut. Nu är båda bra val. 9070 XT har något bättre prestanda per krona men 5070 Ti är något snabbare och NVIDIA är fortfarande bättre på RT och uppskalning även om skillnaden är betydligt mindre än tidigare.

Kom på att det nog är värt att lägga på ett par hundringar för 1 000 W-versionen av PSU:n då den är betydligt tystare, även vid lägre belastning.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Det var större prisskillnad mellan 9070 XT och 5070 Ti på Inet förut. Nu är båda bra val. 9070 XT har något bättre prestanda per krona men 5070 Ti är något snabbare och NVIDIA är fortfarande bättre på RT och uppskalning även om skillnaden är betydligt mindre än tidigare.

Kom på att det nog är värt att lägga på ett par hundringar för 1 000 W-versionen av PSU:n då den är betydligt tystare, även vid lägre belastning.

Tackar! Då kör jag en 1000 w istället. Det är inte så att 9070xt presterar bättre med processorn som också är AMD? Kollar in 5070 ti lite närmare 😊

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att jag gillar detta moderkort:
https://www.inet.se/produkt/1903883/asus-tuf-gaming-b650-plus-wifi

Det har 3 m.2 platser där tredje tar platsen av en x4 pci-e slot istället, så har man inget behov av fler kort än en GPU tycker jag det verkar riktigt bra. Samt att man aldrig behöver "oroa" sig för om det stjäl lanes från GPU'n. Samt att en plats är gen 5.

En amd gpu kommer inte prestera bättre än ett 5070ti med en 9800x3d.
5070ti presterar lite bättre, är lite dyrare. Om det är värt det extra den ger kan endast du svara på

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

För gaming går det nästan inte att välja fel mellan 9070XT och 5070Ti båda presterar väldigt bra. Om du nån gång ska hålla på med redigering så hade jag valt Nvidia då de generellt presterar bättre där.

Annars kan du alltid kolla upp benchmarks på just de spel du tänker spela vilket grafikkort som passar bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusSWE87:

Det är inte så att 9070xt presterar bättre med processorn som också är AMD?

Nej, det funkar inte så.

Skrivet av Necrophor:

Jag har fått för mig att jag gillar detta moderkort:
https://www.inet.se/produkt/1903883/asus-tuf-gaming-b650-plus-wifi

Det har 3 m.2 platser där tredje tar platsen av en x4 pci-e slot istället, så har man inget behov av fler kort än en GPU tycker jag det verkar riktigt bra. Samt att man aldrig behöver "oroa" sig för om det stjäl lanes från GPU'n. Samt att en plats är gen 5.

En amd gpu kommer inte prestera bättre än ett 5070ti med en 9800x3d.
5070ti presterar lite bättre, är lite dyrare. Om det är värt det extra den ger kan endast du svara på

Det kan absolut vara ett bra alternativ, så länge man inte tycker sig behöva PCI-E 5.0. Det är väl egentligen inget man lär behöva på ett bra tag om man bara spelar. AI-laster och liknande där man potentiellt för över mer data över PCI-E kan gynnas dock. Samma sak om ens VRAM tar slut i spel, vilket lär vara ett flertal år bort med 16 GB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker bägge exemplen ser bra ut, och du blir säkert nöjd i bägge fallen. Personligen hade jag hellre kört Powercolor än Asus eftersom jag har totalruttnat på deras jävla Armory Crate, men det är väl tycke och smak antar jag.

Ingen erfarenhet av en ”Gamerstorm” som PSU, så där hade jag nog hellre kört Corsair eller mitt vanliga Seasonic.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tycker bägge exemplen ser bra ut, och du blir säkert nöjd i bägge fallen. Personligen hade jag hellre kört Powercolor än Asus eftersom jag har totalruttnat på deras jävla Armory Crate, men det är väl tycke och smak antar jag.

Ingen erfarenhet av en ”Gamerstorm” som PSU, så där hade jag nog hellre kört Corsair eller mitt vanliga Seasonic.

Armory Crate undviker man givetvis att installera om man kör Asus. Bloatware som bara skapar problem. Man behöver dock stänga av i BIOS att den ska installeras i OS:et om man har ett Asus-moderkort.

För grafikkort finns det ingen som helst anledning att installera installera Armory Crate.

Visa signatur

Permalänk

Tackar för alla svar!
Är det någon skillnad i prestanda om man tar detta i stället jämfört med PowerColor?

https://www.inet.se/produkt/5414637/sapphire-radeon-rx-9070-x...

Finns en uppsjö av 9070 XT kort, men alla kanske är likvärdiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusSWE87:

Tackar för alla svar!
Är det någon skillnad i prestanda om man tar detta i stället jämfört med PowerColor?

Det som kan skilja är kylaren, VRM-komponenter och eventuellt fabriksöverklockning.

Denna video tittar på ett flertal olika 9070 XT-modeller, så den kan kanske ge dig lite mer beslutsunderlag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Det som kan skilja är kylaren, VRM-komponenter och eventuellt fabriksöverklockning.

Denna video tittar på ett flertal olika 9070 XT-modeller, så den kan kanske ge dig lite mer beslutsunderlag.

https://youtu.be/4bvT5XvG65Y

Tack!
Spolade fram till sammanfattningen!
Sapphire som jag länkade verkade prestera bland dom bästa, och har även lägst prist hos Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusSWE87:

Tack!
Spolade fram till sammanfattningen!
Sapphire som jag länkade verkade prestera bland dom bästa, och har även lägst prist hos Inet.

Då är det ju ett givet val bland 9070 XT-korten. Bättre för lägre pris är en trevlig kombination.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Har kört Asus moderkort i 6 år och har aldrig installerat deras mjukvara, man kan ladda ner varenda drivrutin styckvis från hemsidan och RGB'n stängdes av dag 1 i UEFI så den behöver ingen styrning.

Grafikkorten är samma visa, du laddar ner drivrutin från AMD/Nvidia och RGB'n kan stängas av på hårdvarunivå, dock saknar prime sådana funktioner.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Som jag förstod det så är Gamerstorm en del av DeepCool.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusSWE87:

Tackar för alla svar!

Finns en uppsjö av 9070 XT kort, men alla kanske är likvärdiga?

Alla är inte likvärdiga, men det är mest kylningen som skiljer. Både Sapphire och Powercolor är bra tillverkare, så inget problem där. Sen har alla ”subbrands” för att markera hur bra kylning och VRMer är. Både Pulse och Reaper är deras basnivå - inget fel på dem alls, men det finns bättre.

Här har du mer detaljer:

https://www.sweclockers.com/artikel/41084-navigera-ratt-i-gra...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Alla är inte likvärdiga, men det är mest kylningen som skiljer. Både Sapphire och Powercolor är bra tillverkare, så inget problem där. Sen har alla ”subbrands” för att markera hur bra kylning och VRMer är. Både Pulse och Reaper är deras basnivå - inget fel på dem alls, men det finns bättre.

Här har du mer detaljer:

https://www.sweclockers.com/artikel/41084-navigera-ratt-i-gra...

Pulse är faktiskt riktigt svalt och tyst.

https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-9070-xt...

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Men verkar prestera sämst av alla korten som testades i den videon som postades innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusSWE87:

Men verkar prestera sämst av alla korten som testades i den videon som postades innan?

RTX 5070 Ti är nog ett bättre val när priset inte skiljer mer.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusSWE87:

Det är en bra kylare. Om du menar prestandan så är störtsa skillnaden på klockfrekvenserna vilket du enkelt kan sätta lite högre själv med AMD Radeon Software Adrenaline, behöver inte ens någon tredjepartsapplikation.

Men just nu är det inte i lager hos Inet, står 4 September, samma med Asrock Reaper. Asus Prime är billigaste i lager, endast 1 kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

RTX 5070 Ti är nog ett bättre val när priset inte skiljer mer.

5070 Ti är absolut ett bra val då det just nu bara skiljer någon tusenlapp mellan det och 9070 XT på Inet.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Det är en bra kylare. Om du menar prestandan så är störtsa skillnaden på klockfrekvenserna vilket du enkelt kan sätta lite högre själv med AMD Radeon Software Adrenaline, behöver inte ens någon tredjepartsapplikation.

Ja jag menar prestandan grafikmässigt, sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusSWE87:

Ja jag menar prestandan grafikmässigt, sorry.

Ja upp till dig vad du värdesätter, om det ska vara bäst prestanda "out of the box". Personligen lägger jag noll vikt på det då det inte ens tar en hel minut att överklocka själv, och när man väl överklockar är kylare och kortets komponentkvalité (omöjligt att veta innan köp) det viktiga.

Permalänk

Har jag fel i att RX 9070 XT verkar prestera bättre för de titlarna som ska spelas på datorn som exempelvis nya Black ops och Battlefield? Hittat flera test som säger cirka 20% Till RX 9070 XT`s favör.