Övriga Fynd – Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Var perfekt till mina nya bosch verktyg där jag fick 3st batterier + 2 verktyg på bauhaus

Ja riktigt bra deals!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheezymoon:

Produkt: Evolution Power Tools R255TBL+ Table Saw
Länk: https://amzn.eu/d/hcMY6e6
Kategori: Bordsåg
Prisjakt: -
Pris: 3499kr

Jag har sneglat på den här tidigare då den har fått jättebra recensioner och verkar vara väldigt prisvärd. Nu när jag skulle behövt den så sökte jag upp den och då var den sänkt 24%. Slog till direkt 👌

Jag hade kört Skil 1340 över den.
Finns i Sverige, lätt att få tag i delar inkluderat bord osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Finns i Sverige, lätt att få tag i delar inkluderat bord osv osv.

Ja det är också ett bra alternativ, tittade på den med när jag var på jakt efter ett bord och även den har fått bra kritik på alla recensioner. Minns inte exakt men har för mig att skil hamnade något lägre i betyg på de recensioner jag tittade men att reservdelar är enklare att få tag på är ju självklart ett stort +. Jag är själv ingen som kommer tok använda ett sågbord men behöver ibland så vilket som av dom hade uppfyllt alla mina krav.

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Finns i Sverige, lätt att få tag i delar inkluderat bord osv.

Alla delar inklusive bord finns på Amazon. Skil var jag och klämde på förra året på Bauhaus, blev inte direkt imponerad. 1340 kapar väl dessutom inte metall, kan ha fel om det? Inställningmöjligheterna är dessutom på en helt annan nivå på Evolution.
Till sist så får var och en köpa vad dom tycker är bäst, jag har Ryzen, Nvidia och Samsunglur och tycker alternativen är skit 😉😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCrab:

Alla delar inklusive bord finns på Amazon. Skil var jag och klämde på förra året på Bauhaus, blev inte direkt imponerad. 1340 kapar väl dessutom inte metall, kan ha fel om det? Inställningmöjligheterna är dessutom på en helt annan nivå på Evolution.
Till sist så får var och en köpa vad dom tycker är bäst, jag har Ryzen, Nvidia och Samsunglur och tycker alternativen är skit 😉😁

Gjorde själv en redig genomgång av dem och kom fram till tvärt om. Vad anser du evolution är bättre på? Kapa metall styrs ju i princip av klingan. Kapa alu och är ju inga problem överlag men jag skulle inte kapa järn oavsett om det var en evolution eller inte.

Gällande inställningar/kvalitet så måste man ju justera allt själv, noga! Samma sak på mina 15k+ saker. Visst i prisklassen kring 3000:- så får man ju justera mer.

Inget speciellt jag saknade på Skil-sågen som sagt och delar går det lätt att få tag på. 5års garanti på Bauhaus också.

Evolution har ju blivit något av en influencer såg däremot.
Det enda som saknas på Skulden är ju mjukstart men det ju inget måste, tar ju bara tid innan den startar upp.

På gersågar kan det ju ha en fördel så de minskar ryck i sågaren men på en bordssåg av dessa mindre "mobila" modeller så är det som sagt lite överkurs.

En del tycker kanske att geranskaget är bättre på evolution men det måste ju ändå justeras. På Skilen är det ju superlätt att få till en bättre lösningar bara genom att köpa nån reservdel och få till en långt bättre lösning.

Men absolut alla får köpa det man vill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheezymoon:

Produkt: Evolution Power Tools R255TBL+ Table Saw
Länk: https://amzn.eu/d/hcMY6e6
Kategori: Bordsåg
Prisjakt: -
Pris: 3499kr

Jag har sneglat på den här tidigare då den har fått jättebra recensioner och verkar vara väldigt prisvärd. Nu när jag skulle behövt den så sökte jag upp den och då var den sänkt 24%. Slog till direkt 👌

Måste medge att jag aldrig hört talats om märket förut, du får väl uppdatera med en mini recension hur den fungerar när du får hem den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grönbladh:

Produkt: 4st Nous A1Z Zigbee-uttag
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0054PSH6K
212kr (64% rabatt)
Brukar kosta över/runt 600kr.

Gäller till midnatt

Riktigt bra pris, tack för tipset så de blev ett köp!

EDIT: Priset ser ut att gälla fortfarande dessutom

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Kanske dags att byta från Telldus 433 nu, även om det fungerar bra.
Vad skulle anledningen vara för ett byte? Ge mig tips.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Fungerar de bra med Philips HUE?

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Brytare som kör 433 MHz är bara envägskommunikation, så du vet inte om signalen gick fram. Sen har du ingen energimätning.

Men om det fungerar bra idag ser jag ingen anledning att byta.

För Zigbee behöver du också en hub eller dongel, vet inte om du redan har.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Brytare som kör 433 MHz är bara envägskommunikation, så du vet inte om signalen gick fram. Sen har du ingen energimätning.

Men om det fungerar bra idag ser jag ingen anledning att byta.

För Zigbee behöver du också en hub eller dongel, vet inte om du redan har.

Så utan hub/dongel så funkar inte Zigbee ens som en ”vanlig” smartplug - korrekt…?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Så utan hub/dongel så funkar inte Zigbee ens som en ”vanlig” smartplug - korrekt…?

Lite osäker på vad du menar med "vanlig" smartplug, kanske WiFi?
Men nej, du behöver en enhet som kan kommunicera via Zigbee.

Det finns olika lösningar, PC eller enkortsdator som förslagsvis kör homeassistant med en dongel inkopplad, eller en gateway (Ikea Dirigera, Sonoff Bridge, Philips Hue etc).

Förutom Zigbee finns Z-wave, WiFi, Bluetooth, Thread.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Lite osäker på vad du menar med "vanlig" smartplug, kanske WiFi?
Men nej, du behöver en enhet som kan kommunicera via Zigbee.

Det finns olika lösningar, PC eller enkortsdator som förslagsvis kör homeassistant med en dongel inkopplad, eller en gateway (Ikea Dirigera, Sonoff Bridge, Philips Hue etc).

Förutom Zigbee finns Z-wave, WiFi, Bluetooth, Thread.

Precis vad jag menade, tackar för den utförliga förklaringen - uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det är med dessa men åtminstone IKEAs uttag och lampor (som också är Zigbee) kan man köra direkt mot deras fjärrkontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Som de nämndes ovan så skulle jag inte byta något som funkar bra, om du inte har en annan bättre anledning till de.

Skrivet av Murgatroyd:

Inte testat fullt ut vad som är möjligt, första gången jag köper dem men läst de ska vara kompatibel med Hue så hoppas de är smidiga att installera.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Kopplat in en nu och kopplat mot Hue, den klarar bara av/på och inget ytterligare verkar det som tyvärr. Hittade nu i efterhand att de inte mäter förbrukning via Hue så de var ju synd man inte hitta de tidigare.
Jaja de va ju billiga så får köra de med den bridge man har tills vidare.

Visa signatur