Snabbkoll: Hjälper du nära och kära med teknikköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Frågar någon så brukar jag hjälpa tycker det kan vara kul. Ofta blir det sånt jag själv har om jag är nöjd och det inte är ett helt galet val för dom. Eftersom det är enklare för mig att hjälpa då.
Men krånglande nätverk/datorer osv hjälper jag bara min bror och föräldrar de andra får hitta hjälp på annat gått. Sökte på Google åt dig, verkar va någon grupp med skämt/barnmusik baserat på hur de lät och Melodifestivalen.

Tech support åt mamm å papp
Tech support åt mamm å papp.
Mamm min ringer å
Jag hör paniken i hennes röst
Ipadin ha hängd se å
On söker instruktioner å tröst
Samma problem igen TV4 VPN
Å nain som sku narr on på mejl
On böver hjälp för nu
Kombär bonde söker fru
Missar on e får on na feil
Jag sa pråo skriv in adressin
I browserns övrast spalt
Åså öppnar do åpp ett fönster
Å tå sa on att e var fö kallt
Jag e tech support å mamm å papp
Skriver lösenåolin på en lapp
Tryck åv å på ladd ner en app
E tech support åt mamm å papp
Dem måst få si sina program
E tech support åt papp å mamm
Mammos krångli löist se
Men så eitt tu tri så ringer min far
E va papp jär
An ha köpt en sportklocko
Från Gigantti av märket Polar
Men e vart feil igen me synkroniseringen
An slängd säkert bort instruktion(sbåokin)
An seir e mått va feil inställt
För an räkna manuellt
Ho mang tusen steg som an tåo
Å an fick en massa notiser
Men an va jo it riktit van
Så tå e ståo it's time to move
Tå flytta dem in ti stan
Jag e tech support åt mamm å papp
Pratar sakta pekar på en knapp
Tem frågar me jag googlar fram
E tech support åt papp å mamm
Bilder på bånbån backas up
E tech support åt mamm å papp

Dold text

Ett tips är att skriva låtens namn samt lyrics i ex googles sökmotor. Så slipper någon annan göra det åt dig nästa gång du behöver läsa låttexter. Oftast finns det resultat.

Autotune används för att man inte kan sjunga. Autotune är till för att korrigera pitsh om man är "totalt utanför tune".
https://www.youtube.com/shorts/eG2MpO6jiOw

Men problemet kommer när man överdriver så att det låter som en robot. Det är det jag menade. Det är rena autotunefesten helt enkelt
När det spårar ur
https://youtu.be/i09V6SkVkz8?si=yrhA4gra2vHbXYRB&t=113

Tack för sångtext

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Kan det vara så att du söker efter ordet ”mayhem” snarare än en felstavning av en stad i Baden-Württemberg? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

korrigera pitsh

dialektal stavning ?

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt selektiv när jag väljer att hjälpa. Jag har blivit bränd så många gånger där jag fått frågan av bekanta och så har jag lagt ner tid på att kolla upp detaljer etc kring krav som de haft, och sedan har de ändå gått och köpt den där bling bling burken på elgiganten. Orka med såna människor.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

jupp, det gör man en hel del och har gjort det sen man va cirka 16år gammal.
alltså över 20år plus nu. Det är även mig i över 25års tid har vänt sig till med, om det har haft problem med sin dator, nätverk och så vidare med. börja redan som ung...

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

De lyssnar aldrig ändå

Permalänk
Medlem

Jajamän. Telefonen ringer ganska ofta när någon i släkten vill ha hjälp med allt från köp till felsökning. Blivit många datorbyggen, tv-installationer och sånt under åren.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Ytterst sällan. Är jag villig att hjälpa närmast sörjande att hitta rätt? Absolut, frågar man svarar jag, men oftast med motfrågor. Så de som tidigare konsulterat mig verkar ha tröttnat på att försöka svara på frågor kring sina behov och att jag prompt vägrar säga "det här är det du ska ha" eftersom att jag vet att det blir jag som kommer stå som första servicetekniker om jag gör det, så det var länge sedan sist.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Brukar svara de som frågar att de ska köpa en Apple produkt. Hög lägstanivå på deras prylar. Det bästa kommer när olika supportfrågor dyker upp: jag har ingen aning, fråga någon annan, jag använder inte apple-produkter, har aldrig gjort och kommer aldrig göra.

Permalänk
Medlem

Känner mig fortfarande lite skyldig att jag gav mitt 'seal of approval' till en släkting att köpa någon random skit från Elgiganten efter att ha kikat kort på specsen men inget mer. Den skiten blev trög efter några månader. (Detta var många år sedan, jag har sedan dess skärpt mig)

Permalänk
Medlem

Jag får av någon anledning mest frågor om mobiltelefoner. Är det något intressant som ska köpas, som en TV eller dator, så drar de till elgiganten och slår till på något med stora röda siffror.

Permalänk
Medlem

Det är rätt kul, så det händer. Men kanske mer råd om mobiler numera. Mina käpphästar är att se till att backup till Google Photo alltid är påslaget direkt, eller till Icloud, det löser så många problem framöver. Samt att kontakter inte ska sparas lokalt utan i molnet (=hos Google eller apple). Och att abonnemang aldrig ska kosta mer än ca 150kr, eller 350kr om man "får med en mobil" (av premiumslag), det är så lätt att hamna på alldeles för dyra abonnemang.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

En kusins ex-make ville ha betalt av en frugans släkting för rådgivning kring datorköp. Ingen blev ledsen när det äktenskapet slutade i skillsmässa.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Snusfri

Familj ja, andra om de frågar så kommer jag med tips om jag orkar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Självklart ställer man upp och hjälper till när man kan. Oftast handlar det ju om att rekommendera ett köp, göra en googling eller på sin höjd komma hem till någon och pilla några minuter.

Däremot brukar jag - såväl för min som för andras skull - försöka rekommendera lösningar som därefter "bara funkar" för personen i fråga så att hen inte ska behöva min eller andras hjälp var och varannan vecka för att fixa eller tweaka saker.

Permalänk
Medlem

Vid undantagsfall, det är skönt att slippa hålla på med sånt

Permalänk
Medlem

Absolut inte. Jag håller en låg profil för att slippa bli just den personen. Fru och barn är undantagna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag är väldigt selektiv när jag väljer att hjälpa. Jag har blivit bränd så många gånger där jag fått frågan av bekanta och så har jag lagt ner tid på att kolla upp detaljer etc kring krav som de haft, och sedan har de ändå gått och köpt den där bling bling burken på elgiganten. Orka med såna människor.

Känner igen mig mycket i det. Förstår idag att det var självförvållat. Har lärt mig att inte engagera sig för mycket i andras funderingar och problem. Ägnar inte längre samma tid och energi att optimera åt dem på samma sätt som jag gör med mina egna inköp.

Permalänk
Medlem

Om dom frågar så ja absolut. Önskar att lillebror hade gjort det senast så att han inte la ner 16k på en dator med 4060 8GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Känner igen mig mycket i det. Förstår idag att det var självförvållat. Har lärt mig att inte engagera sig för mycket i andras funderingar och problem. Ägnar inte längre samma tid och energi att optimera åt dem på samma sätt som jag gör med mina egna inköp.

Nä men precis. Man lär sig efter ett tag vilka människor som genuint behöver råd på riktigt och vilka som bara vill ventilera och slösa bort andras tid.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Absolut. Tills jag insåg att den enda kontakten man hade med vissa personer var vid tekniska problem, eller köpråd. Ingenting annat. Kanske är det mitt fel. Jag vill gärna lösa problem och tar gott åt mig andras problem utan någon återkoppling. Drygt..