Rykte: AMD siktar på prestandaklass med nästa generations Radeon

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Dock kommer nästa kort antagligen bli AMD eftersom jag migrerar till linux.

Funkar AMD bättre på Linux än Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Skojar du?
Varför skulle dom inte göra det? 9000 är väldigt populär. För halva priset skulle ingen köpa 5080. Varför skulle man?

AMD lanserade 290-serien som I princip presterande som ett Titan kort för drygt 3k och gjorde ingen större skillnad på AMD marknadsandelar.
Idag är skillnaden ännu större på mjukvarusidan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Skojar du?
Varför skulle dom inte göra det? 9000 är väldigt populär. För halva priset skulle ingen köpa 5080. Varför skulle man?

Frågan är bara var man ska börja. Drivrutinerna är kassa, den drar för mycket ström, presterar för dåligt i specifik upplösning/spel, kass support, drivrutinsproblem som aldrig löses, det blir blåskärmar, spelet låser sig, FSR är kasst, ray tracing prestandan är kass, kortet är för stort för att rymmas i lådan... Ja listan till undanflykter kan göras enorm.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Funkar AMD bättre på Linux än Nvidia?

Många hävdar det. Personligen så har jag kört Linux på ett par Nvidia-kort utan något problem. Men, om det finns kompabilitetsproblem så vill jag gärna undvika dem.

I slutändan kan det vara ett gammalt sentiment som lever kvar, att det historiskt varit så.

Edit: grammatik

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Många hävdar det. Personligen så har jag kört Linux på ett par Nvidia-kort utan något problem. Men, om det finns kompabilitetsproblem så vill jag gärna undvika dem.

I slutändan kan det vara så ett gammalt sentiment som lever kvar, att det historiskt varit så.

Det beror på dist och programvaror du nyttjar.
Nvidia är väl överlägset på Ubuntu till exempel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

AMD är ju dock kända för att lova runt och hålla tunt med sina "prestandakort". Hoppas inte på för mycket alla äkta gamers.

Vilket aldrig har hänt hos nvidia: "RTX 5070 will offer 4090 performance for $549"

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

AMD lanserade 290-serien som I princip presterande som ett Titan kort för drygt 3k och gjorde ingen större skillnad på AMD marknadsandelar.
Idag är skillnaden ännu större på mjukvarusidan..

fast amd hade ju micro stutter på den tiden, de tog inte det på allvar förrens 3xx serien. hade flera polare som bara, vad är detta, bra fps å allt men känns ospelbart.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Frågan är bara var man ska börja. Drivrutinerna är kassa, den drar för mycket ström, presterar för dåligt i specifik upplösning/spel, kass support, drivrutinsproblem som aldrig löses, det blir blåskärmar, spelet låser sig, FSR är kasst, ray tracing prestandan är kass, kortet är för stort för att rymmas i lådan... Ja listan till undanflykter kan göras enorm.

"Drivrutinerna är kassa, den drar för mycket ström, presterar för dåligt i specifik upplösning/spel, kass support, drivrutinsproblem som aldrig löses, det blir blåskärmar, spelet låser sig, , kortet är för stort för att rymmas i lådan"
Detta är precis vad som händer med Nvidias kort nu 🤷🏿‍♂️

FSR4 är jättebra och Ray tracing är helt okey nu.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att de ev satsar på 96cu betyder bara att de kommer försöka göra en full krets till skillnad mot dagens som inte är det och med det siktar på all prestanda de kan få ut ur sin nya krets.

Sedan skapar AMD likt Nvidia effektivare shaders och Cus vilket kommer bli den stora prestanda delen i rena siffror.

Denna generationen har AMD valt att inte göra detta av för mig okänd anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Skrivet av SCORPIUS:

"Drivrutinerna är kassa, den drar för mycket ström, presterar för dåligt i specifik upplösning/spel, kass support, drivrutinsproblem som aldrig löses, det blir blåskärmar, spelet låser sig, , kortet är för stort för att rymmas i lådan"
Detta är precis vad som händer med Nvidias kort nu 🤷🏿‍♂️

FSR4 är jättebra och Ray tracing är helt okey nu.

Jag läste hans inlägg som kritik mot nVidia, tills jag kom till "FSR är kasst, ray tracing prestandan är kass," då jag tänkte att nu har han nog skrivit fel. Dessutom var det väl ändå 4090 som lanserade den absurda storleken på grafikkorten? Minst 3-slot blev ju nästan standard där ett tag.
Som tur är har grafikkorten blivit effektivare så att det går göra normalstora kort igen. Reapern måste vara en av de högst presterande korten per cm3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag tänker att de ev satsar på 96cu betyder bara att de kommer försöka göra en full krets till skillnad mot dagens som inte är det och med det siktar på all prestanda de kan få ut ur sin nya krets.

Sedan skapar AMD likt Nvidia effektivare shaders och Cus vilket kommer bli den stora prestanda delen i rena siffror.

Denna generationen har AMD valt att inte göra detta av för mig okänd anledning.

? Både 9070xt och 9060xt använder full krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag läste hans inlägg som kritik mot nVidia, tills jag kom till "FSR är kasst, ray tracing prestandan är kass," då jag tänkte att nu har han nog skrivit fel. Dessutom var det väl ändå 4090 som lanserade den absurda storleken på grafikkorten? Minst 3-slot blev ju nästan standard där ett tag.
Som tur är har grafikkorten blivit effektivare så att det går göra normalstora kort igen. Reapern måste vara en av de högst presterande korten per cm3?

9070 xt är ett väldigt stort kort om du tänker på die?

"

GPU Name
Navi 48

GPU Variant
Navi 48 XTX
(215-176600315)

Architecture
RDNA 4.0

Foundry
TSMC

Process Type
N4P FinFET

Process Size
4 nm

Transistors
53,900 million

Density
151.0M / mm²

Die Size
357 mm²

Chip Package
Monolithic

"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Skojar du?

För att man gör annat än spelar på datorn, skulle inte köra 9000 om det så vore gratis då jag skulle tappa Cuda-stödet i många applikationer.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roxkz:

För att man gör annat än spelar på datorn, skulle inte köra 9000 om det så vore gratis då jag skulle tappa Cuda-stödet i många applikationer.

... fast du skrev att ingen skulle köpa det.
Ingen skulle köpa det för att köra CUDA, nä, men hundratusentals har redan köpt ett.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

"

GPU Name
Navi 48

GPU Variant
Navi 48 XTX
(215-176600315)

Architecture
RDNA 4.0

Foundry
TSMC

Process Type
N4P FinFET

Process Size
4 nm

Transistors
53,900 million

Density
151.0M / mm²

Die Size
357 mm²

Chip Package
Monolithic

"

Nej jag syftade på det igelkotten skrev, att den fysiska storleken på kort blivit så stora att dom inte får plats i mindre chassin.

Permalänk
Medlem

"

GPU Name
Navi 48

GPU Variant
Navi 48 XTX
(215-176600315)

Architecture
RDNA 4.0

Foundry
TSMC

Process Type
N4P FinFET

Process Size
4 nm

Transistors
53,900 million

Density
151.0M / mm²

Die Size
357 mm²

Chip Package
Monolithic

"

Går man tillbaka historiskt så fanns många chip med mer än 600mm, så 357 är inte gigantiskt direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Går man tillbaka historiskt så fanns många chip med mer än 600mm, så 357 är inte gigantiskt direkt

Var mer kommentaren att den var liten och mest fps per mm2 ... Alla topkort har typ samma die size denna gen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var mer kommentaren att den var liten och mest fps per mm2 ... Alla topkort har typ samma die size denna gen.

Märk väl. Jag skrev i kubikcentimeter (cm3). Hela kortet, fläktar, kylare mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Märk väl. Jag skrev i kubikcentimeter (cm3). Hela kortet, fläktar, kylare mm.

Det gör jag och den är inget speciellt då ändå.
5070 får du ända ner till 231 så den kommer ha bättre kubik prestanda

Visa signatur