Fler fuskar med returer – kostar miljarder (i USA)

Permalänk
Hjälpsam

Fler fuskar med returer – kostar miljarder (i USA)

Ursprungligen en amerikansk nyhet men den gäller i allra högsta grad även i Sverige.
Fler fuskar med returer – kostar miljarder

Två exempel som jag exempel på i Sweclockers forum, helt ogenerat.
Fel på varan, "jag lämnar i retur i stället för att starta ett garantiärende lättare på det sättet.
CPU.n klockar dåligt, jag returnerar tills jag fått en som klockar bra.

Sedan tillkommer rena bedrägerier, tex. att man bryter förpackningen och byter ut produkten.

Returrätten är väldigt generös, jag tycker att den är för generös.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Om returvolymer är ett stort problem, kanske butiker borde införa en returavgift efter ett visst antal returer inom en viss tidsperiod. Det skulle ju bara drabba de som kör returer för ofta.

Personligen returnerar jag oftast gaming-möss, eftersom det är väldigt svårt att veta om en mus passar ens hand utan att faktiskt prova den. Många märken finns dessutom inte i fysiska butiker – och särskilt inte om man bor i en mindre stad. Alla har ju inte tillgång till butikerna i Stockholm. Försöker dock sprida ut så jag inte provar flera möss under kort tid från en och samma butik.

Brukar också köra returer på Amazon men det är ju för att de säljer en massa skit.

Tycker det är självklart att butiker ska få stänga av folk om de missbrukar returrätten.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Oetiska konsumenter visst, och man har ju läst om att ett fåtal personer står för en majoritet av returer av kläder enligt vissa företag. Men det är till största del företagens egna fel då de ger gratis returer, långa öppet köp tider etc. etc.

Skrivet av krEJZi:

Tycker det är självklart att butiker ska få stänga av folk om de missbrukar returrätten.

Det kan de också men det är svårt att bevisa och kan ge dålig press ifall det händer för ofta eller mot någon som är villig att ta det långt. Jag tycker konsumenterna borde se och stå för kostnaden av returer.

Visst har jag själv också returnerat varor och då har det varit väldigt skönt att det varit gratis. Men när det gällt något teknikrelaterat hade jag troligen inte ens chansat att köpa varan till att börja med ifall jag inte visste att jag kunde returnera det gratis, och när det gäller kläder är det för att e-butiker har billigare priser men ingen möjlighet att testa kläderna utan att köpa dem.

Ändå känns det inte rätt och ifall returer kostade-> e-butiker får färre försäljningar-> fysiska butiker blir mer lönsamma -> konsumenter kan testa varor fysiskt på plats igen.

Permalänk
Medlem

Jag skickar tillbaka en hel del grejer eller klagar och får avdrag på priset, i stort sett 99% av fallen skulle aldrig hända om butiker slutade skicka vara i plastpåsar.

Har aldrig skickat en trasig vara på retur men kan se varför folk gör det, är mycket smidigare med retur än att starta ett garantiärende som kan ta veckor.

"CPU.n klockar dåligt, jag returnerar tills jag fått en som klockar bra."

Jag var väldigt nära att skicka tillbaka min Ryzen CPU pga det här, sket i det för att den var köpt på rea och hade då fått köpa en ny till fullpris istället. Min 5900X var otroligt dålig, klarade knappt 3200MT minnen och kom aldrig upp i klockfrekvenserna som är annonserade, även om jag ändrade och körde med PBO etc så var jag otroligt missnöjd.

Permalänk
Medlem

Stör mig också på att folk missbrukar det eftersom alla som sköter sig förmodligen kommer att få det sämre förr eller senare.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Oetiska konsumenter visst, och man har ju läst om att ett fåtal personer står för en majoritet av returer av kläder enligt vissa företag. Men det är till största del företagens egna fel då de ger gratis returer, långa öppet köp tider etc. etc.

Det kan de också men det är svårt att bevisa och kan ge dålig press ifall det händer för ofta eller mot någon som är villig att ta det långt. Jag tycker konsumenterna borde se och stå för kostnaden av returer.

Visst har jag själv också returnerat varor och då har det varit väldigt skönt att det varit gratis. Men när det gällt något teknikrelaterat hade jag troligen inte ens chansat att köpa varan till att börja med ifall jag inte visste att jag kunde returnera det gratis, och när det gäller kläder är det för att e-butiker har billigare priser men ingen möjlighet att testa kläderna utan att köpa dem.

Ändå känns det inte rätt och ifall returer kostade-> e-butiker får färre försäljningar-> fysiska butiker blir mer lönsamma -> konsumenter kan testa varor fysiskt på plats igen.

Om butikerna inte tar betalt för returer är det ju för att de anser att de tjänar mer på att inte ta betalt för returer. Jag hade inte heller handlat i en butik idag om returen kostar pengar när andra butiker erbjuder gratis retur för samma produkt. Men som sagt tycker det finns helt legitim lösning på problemet och det är att ge personer en kvot med returer och när man fyller den kvoten får man betala tills de nollställs igen eller något. Ser inte hur någon vanlig kund skulle kunna klaga på det.

Kan säga att jag hade kört retur direkt om jag köpt ett 5080 med coilwhine som stör. Tänker ju fan inte lida när de tar betalt som dem gör, då får de fan leverera något vettigt också. Eller om det finns en enda död pixel på en ny skärm. Vissa saker är ju inte riktigt garantiärende.

Köpte en mus för någon vecka sedan. Helt nylanserad och den kommer med vissa firmware buggar. Skickade tillbaka direkt. Betalar ju inte 1600 kr för en mus och ska jobba som en jävla beta-testare. Nä de får ju lansera skiten EFTER de faktiskt provat skiten.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Om returvolymer är ett stort problem, kanske butiker borde införa en returavgift efter ett visst antal returer inom en viss tidsperiod. Det skulle ju bara drabba de som kör returer för ofta.

Personligen returnerar jag oftast gaming-möss, eftersom det är väldigt svårt att veta om en mus passar ens hand utan att faktiskt prova den. Många märken finns dessutom inte i fysiska butiker – och särskilt inte om man bor i en mindre stad. Alla har ju inte tillgång till butikerna i Stockholm. Försöker dock sprida ut så jag inte provar flera möss under kort tid från en och samma butik.

Brukar också köra returer på Amazon men det är ju för att de säljer en massa skit.

Amazon stänger ditt konto om du returnerar för mycket, andra butiker vet jag inte.

Butikerna vet att de kommer sälja mycket mindre om de inte har fri retur så jag ser inte riktigt problemet. Visst tråkigt om det utnyttjas men det är nog snarare särfall än standard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Fel på varan, "jag lämnar i retur i stället för att starta ett garantiärende lättare på det sättet.

Just detta kan jag dock förstå. Vem vill beställa en ny produkt som inte funkar ur paketet eller dör inom 14 dagar från leverans och tvingas vänta på att få den reparerad. För det är vad de flesta leverantörer verkar köra med. Trots att Konsumentköplagen säger att kunden kan välja på reparation eller omleverans om det inte medför en oskälig kostnad för leverantören.

5 kap § 4

Citat:

4 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna. Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för näringsidkaren ska särskild hänsyn tas till
1. vilken betydelse felet har,
2. vilket värde som varan skulle ha haft i felfritt skick, och
3. om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för näringsidkaren och utan väsentlig olägenhet för konsumenten.

Som konsument har man väldigt lite att säga till om när säljaren säger att varan ska repareras. Det finns även säljare som felaktigt hävdar att ångerrätten inte gäller om produkten gått sönder. Så istället för att hamna i en lång diskussion och efterföljande reparation så väljer man den snabba lösningen. Särskilt inom de första 14 dagarna bör säljaren skicka en ny vara så fort som möjligt och lösa resten sedan, allt annat är en olägenhet för konsumenten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Amazon stänger ditt konto om du returnerar för mycket, andra butiker vet jag inte.

Butikerna vet att de kommer sälja mycket mindre om de inte har fri retur så jag ser inte riktigt problemet. Visst tråkigt om det utnyttjas men det är nog snarare särfall än standard.

Ett problem med Amazon är att de kan inte justera priser efter beställning, köper du nått som sen kommer på rea så säger de åt dig att beställa igen och skicka tillbaka den första du beställde.

Permalänk
Medlem

Är själv väldigt restriktiv med det. Förstår mig inte på folk som verkligen utnyttjar det. Vit det är en sak med tjejer som beställer tre klänningar i tre storlekar, provar dom och skickar tillbaka två.

Folk(privatpersoner) berättare det dessutom helt öppet och tycks inte skämmas alls överhuvudtaget. Citat "jag beställer direkt om jag ser att den finns billigt sen låter jag den ligga kvar på utlämningsstället, dyker den upp billigare då hämtar jag inte ut" (i bland måste man ta ut, beställa fraktsedel och lämna in).

Sen har vi skalpers som utnyttjar systemet till max.
inet tog upp precis det här för två strems sedan och har satt nya regler av flera liknade anledningar, det finns något tiotal privatpersoner som gör så här på inet, och så har dom stora problem med skalpers.varar kan ta slut på sekunder där det är få som köper upp allt. inet vill att många ska kunna köpa dom här varorna.

Det är dom värsta man vill komma åt och det är ett par få individer som håller på med det här. Där menar dom dom värsta. Sen har dom några s Skaplers
Ett av det fula Skalpers gör är detta.
Dom beställer massor med reavaror och sätter direkt ut en annons med lite högre pris än reapriset. om vara inte blir såld så går den tillbaka till inet. Skalpern riskerar ingenting på det sättet. 0 risk i att göra så och det är satt i system.

Därför har inet nyligen gjort en del ändringar i reglarna för att handla på inet.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av giplet:

Just detta kan jag dock förstå. Vem vill beställa en ny produkt som inte funkar ur paketet eller dör inom 14 dagar från leverans och tvingas vänta på att få den reparerad. För det är vad de flesta leverantörer verkar köra med. Trots att Konsumentköplagen säger att kunden kan välja på reparation eller omleverans om det inte medför en oskälig kostnad för leverantören.

5 kap § 4
Som konsument har man väldigt lite att säga till om när säljaren säger att varan ska repareras. Det finns även säljare som felaktigt hävdar att ångerrätten inte gäller om produkten gått sönder. Så istället för att hamna i en lång diskussion och efterföljande reparation så väljer man den snabba lösningen. Särskilt inom de första 14 dagarna bör säljaren skicka en ny vara så fort som möjligt och lösa resten sedan, allt annat är en olägenhet för konsumenten.

Det stora problemet jag har med att du skickar tillbaka en defekt vara, är att du pådyvlar skiten till nästa köpare, inte snällt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Ett problem med Amazon är att de kan inte justera priser efter beställning, köper du nått som sen kommer på rea så säger de åt dig att beställa igen och skicka tillbaka den första du beställde.

De brukade göra så men det är mer lönsamt för dem att tvinga folk att skicka tillbaka. Då blir det jobbigt och många som skulle utnyttjat prisjustering gör det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det stora problemet jag har med att du skickar tillbaka en defekt vara, är att du pådyvlar skiten till nästa köpare, inte snällt.

Satt och kollade på Tenikstrul där nån råkat ut för exakt just detta med ett grafikkort från fyndhörnan på intet där det framgick att nån gjort så.

Jäkla fult faktiskt att pracka på problem på nån annan på det där sättet.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är säljaren som säljer produkten vidare utan att kolla om den fungerar.
Kan också säga att jag köpte en robotdammsugare för några år sedan som inte fungerade. Elgiganten där jag köpt den tyckte då själva att jag bara skulle ångra köpet för det hade gått snabbare. Jag valde att inte göra det just för att de inte skulle sälja den till någon annan. Vill bara visa på att vi också har den varianten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Sånt här har "entusiaster" pysslat med sedan Pentium 2 dagarna.
Minns tydligt hur folk satt och beställde 300 MHz P2'or tills dom fick en SL2W8 eller SL2YK (båda är i princip nerklockade P2-450MHz) som klarade 504 MHz eller ännu hellre 560 MHz.
Och på den tiden gick det att köpa "tray" CPU'er, så det fanns egentligen inget sätt att se om en CPU redan var binnad av någon annan...

Permalänk
Medlem

Har en arbetskamrat som beställde vandringskläder och skor i flera storlekar för att se vilka som passade bäst och skickade sen tillbaka resten. Jag tyckte det var lite fel att utnyttja returrätten på detta sätt.

Själv skulle jag returnera en G 304 Logitech-mus som jag köpt på Fyndiq (ja, jag vet) häromveckan som såldes av nån dropship-firma. Naturligtvis fungerade den inte i så motto att den inte upptäcktes i G hub. Förmodligen nån fejkvariant. Men Fyndiq skötte det bra efter reklamationen. Fick pengarna tillbaka snabbt och jag behövde inte besvära mig med att skicka tillbaka musen.

Annars returnerar jag bara om det är något fel på varan, ett par gånger har jag dock returnerat för att jag inte gillat (hifi-hörlurar) dem, eller motsvarat förväntningarna snarare, en hos amazon och en hos inet. Smidigt och inget krångel.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Har en arbetskamrat som beställde vandringskläder och skor i flera storlekar för att se vilka som passade bäst och skickade sen tillbaka resten. Jag tyckte det var lite fel att utnyttja returrätten på detta sätt.

Jag både håller med och inte.
Storleksguider kan vara rätt bristfälliga, om de finns alls.
Det är ju inte bättre att behöva beställa och skicka tillbaka flera gånger.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Returrätten är väldigt generös, jag tycker att den är för generös.

Om returrätten är för generös, hur kommer det sig då att alla sånna stora företag har miljarder på sina bank-konton och bor i slott, äger 10 bilar var den billigaste bara kostar nån miljon, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Om returrätten är för generös, hur kommer det sig då att alla sånna stora företag har miljarder på sina bank-konton och bor i slott, äger 10 bilar var den billigaste bara kostar nån miljon, etc.

Enkelt. Det är oftast inte de som drabbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Själv skulle jag returnera en G 304 Logitech-mus som jag köpt på Fyndiq (ja, jag vet) häromveckan som såldes av nån dropship-firma. Naturligtvis fungerade den inte i så motto att den inte upptäcktes i G hub. Förmodligen nån fejkvariant. Men Fyndiq skötte det bra efter reklamationen. Fick pengarna tillbaka snabbt och jag behövde inte besvära mig med att skicka tillbaka musen.

Annars returnerar jag bara om det är något fel på varan, ett par gånger har jag dock returnerat för att jag inte gillat (hifi-hörlurar) dem, eller motsvarat förväntningarna snarare, en hos amazon och en hos inet. Smidigt och inget krångel.

Väldigt vanligt i klädvärlden.
Vissa ställen skickar t.o.m. returlapp för att slippa den extra hanteringen när en så stor del av kundbasen köper 4 olika storlekar och returnerar 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag brukar faktiskt säga om det är fel på den när jag kör returen. Inte direkt att de kan neka mig om jag har öppet köp. Sen är det upp till butiken att kontrollera skiten.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

Utnyttjar sällan returrätt men gjorde det senast när jag fick en defekt vara.
Hade först reklamerat och när inget hände och tiden gick valde jag att utnyttja ångerrätten innan den löpte ut och informerade även handlaren om varför.
Då anser jag mig ha kört med öppna kort och sedan är det upp till aktuell handlare att kontrollera produkten.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

5 kap § 4

Jag var med om en komiskt dålig grej när det gäller fel på en produkt och reparation på det.
Efter en del velande så bestämde jag mig för att köpa en ny 1080P 144HZ gamingskärm för några år sedan på Netonnet. Den visade sig ha ett en stor mängd tydliga döda pixlar utsprida över skärmen, på det också riktigt dåligt ljusläckage.

Jag åkte tillbaka med den och lämnade in den bara ett par timmar efter köpet, riktigt surt, jag som var sugen på en ny skärm. Men tänkte väl att jag kunde få en ny direkt. Nix, först ska de konstatera att den har fel sedan bedöma om den ska lagas etc.
Efter en vecka eller något sånt så blir jag meddelad att jag kan hämta den nya skärmen.

Den de hade redo till mig, som var en utbytesskärm från Asus var det sämsta jag har sett. Värre än begagnat med fingeravtryck och smuts i en kartong som såg ut att ha åkt runt jorden 8 varv.
Denna skärm var ännu värre visade det sig, stort kluster av döda pixlar som syntes mer väl än den förra. Fick åka några mil igen för att returnera.

Samma visa igen där jag fick vänta en vecka innan jag fick skärm nr3 som även den var liknande fel på, minns inte hur illa det var men absolut tillräckligt för en retur. Och vid tredje gången gilt så fick jag välja att ta pengarna tillbaka.
Det blev mycket väntande, många onödiga mil och att ligga ute med pengar för ingenting.
En sådan händelse gör ju att man inte vill inleda en sån process och istället bara bli av med skiten, såklart riktigt surt för nästa person... som tur är har jag inte behövt lämna tillbaka något med fel på sedan dess och vet ändå inte om jag hade kunnat med att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Enkelt. Det är oftast inte de som drabbas.

exakt, så hur är den för generös om det är vi som drabbas

Permalänk

Lagar är ej statiska de anpassas efter hur verkligheten förändras. Med det sagt så tror jag problemet på något sätt kommer motarbetas.
Värre är att så många idag inte alls har förmåga att se någon risk med datiorprodukter som har varit ute hos främmande folk och kommer in till butik som säljer produkten som ny helt ovetande för nästa kund. De argumenterar för att garantin ändå gäller.

Jag själv blir inte så arg om jag köper en hammare som en kund har slagit in 10, ja tom 100 st spikar med. Det är inget jag jag vill ha, men det är inte hela världen. Ett USB minne som har varit på vift och butiken sedan säljer som sprillans ny, kanske själv plomberar den så man tror den är orörd. Ja, det är ett helt annan sak.

När ska folk inse att det är skillnad på olika produkter, spadar, krattor, hammare etc dessa produkter är för vanligt folk inte lika känsliga om någon okänd har haft dem och kanske använt den för något. Ofta syns missbruk ganska tydligt.
Då kan man ha en lång ångerrätt på dessa produkter. Medans andra produkter är mer känsliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chand:

Jag var med om en komiskt dålig grej när det gäller fel på en produkt och reparation på det.
Efter en del velande så bestämde jag mig för att köpa en ny 1080P 144HZ gamingskärm för några år sedan på Netonnet. Den visade sig ha ett en stor mängd tydliga döda pixlar utsprida över skärmen, på det också riktigt dåligt ljusläckage.

Jag åkte tillbaka med den och lämnade in den bara ett par timmar efter köpet, riktigt surt, jag som var sugen på en ny skärm. Men tänkte väl att jag kunde få en ny direkt. Nix, först ska de konstatera att den har fel sedan bedöma om den ska lagas etc.
Efter en vecka eller något sånt så blir jag meddelad att jag kan hämta den nya skärmen.

Den de hade redo till mig, som var en utbytesskärm från Asus var det sämsta jag har sett. Värre än begagnat med fingeravtryck och smuts i en kartong som såg ut att ha åkt runt jorden 8 varv.
Denna skärm var ännu värre visade det sig, stort kluster av döda pixlar som syntes mer väl än den förra. Fick åka några mil igen för att returnera.

Samma visa igen där jag fick vänta en vecka innan jag fick skärm nr3 som även den var liknande fel på, minns inte hur illa det var men absolut tillräckligt för en retur. Och vid tredje gången gilt så fick jag välja att ta pengarna tillbaka.
Det blev mycket väntande, många onödiga mil och att ligga ute med pengar för ingenting.
En sådan händelse gör ju att man inte vill inleda en sån process och istället bara bli av med skiten, såklart riktigt surt för nästa person... som tur är har jag inte behövt lämna tillbaka något med fel på sedan dess och vet ändå inte om jag hade kunnat med att göra det.

När handlare/tillverkare fular sig på det där sättet binder dom bara ris till egen rygg.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lagar är ej statiska de anpassas efter hur verkligheten förändras. Med det sagt så tror jag problemet på något sätt kommer motarbetas.
Värre är att så många idag inte alls har förmåga att se någon risk med datiorprodukter som har varit ute hos främmande folk och kommer in till butik som säljer produkten som ny helt ovetande för nästa kund. De argumenterar för att garantin ändå gäller.

Jag själv blir inte så arg om jag köper en hammare som en kund har slagit in 10, ja tom 100 st spikar med. Det är inget jag jag vill ha, men det är inte hela världen. Ett USB minne som har varit på vift och butiken sedan säljer som sprillans ny, kanske själv plomberar den så man tror den är orörd. Ja, det är ett helt annan sak.

När ska folk inse att det är skillnad på olika produkter, spadar, krattor, hammare etc dessa produkter är för vanligt folk inte lika känsliga om någon okänd har haft dem och kanske använt den för något. Ofta syns missbruk ganska tydligt.
Då kan man ha en lång ångerrätt på dessa produkter. Medans andra produkter är mer känsliga.

Skillnad på att köpa en jacka som någon provat än att köpa provade kalsonger.
Jag skulle vilja ha bort ångerrätten på ESD-känsliga saker, speciellt minnen och CPUr.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Skillnad på att köpa en jacka som någon provat än att köpa provade kalsonger.
Jag skulle vilja ha bort ångerrätten på ESD-känsliga saker, speciellt minnen och CPUr.

Ja hygien borde gälla datorprodukter. Sedan gäller rätt säkerhet för rätt behov.
Att endast ha som krav en fabriksplomeringen som tejpbitar på lådförpackningen som är svår att ta bort utan den går sönder, kan man argumentera för att det är rätt nivå för helt vanligt folk. Men denna nivå hålls inte precis alltid.

Permalänk
Medlem

Jag returnerar det jag inte är nöjd med helt enkelt.
Och returnera är oftast enklare än garantiärende, speciellt när det är saker som är en bedömningsfråga.
Ex extrem ips glow på skärm, pixelfel på skärm osv.

Permalänk
Medlem

Köpte en gitarrtuner från Thomann som skramlade, typ lös skruv. Felanmälde och fick en ny skickad direkt.Den trasiga fick jag behålla. Då såg jag att det var delar i andra paketet som inte fanns i första. Bl.a batteri. Uppenbarligen en "refurbished" produkt. Så uppenbarligen någon som gjort en retur utan felanmälan så jag fick sura äpplet, men snyggt hanterat av butiken med att fixa problemet ändå.