Github föreslår EU-fond för öppen källkod

Permalänk
Melding Plague

Github föreslår EU-fond för öppen källkod

Många viktiga projekt drivs av en enda obetald utvecklare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid välkommet att Open Source lyfts fram.

Det blir dock lite svårt att svälja orden "minimal byråkrati" och EU i samma mening, men de kanske hittar på ett sätt som blir jättebra.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Hm, om vi ändå levde i ett samhälle med mekanismer för att tjäna pengar på sitt arbete.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Så länge källkoden fortfarande tillåts vara öppen kan det ju vara bra, men jag tror egentligen den handlar om att sno åt sig kod innan någon hunnit ta patent på den.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Varför börjar inte Microsoft med att få det att fungera på hemmaplan först och visa upp ett gott exempel?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Tanken är god. Men Github ägs av Microsoft och vi skulle väl inte lägga all vår data och makt i molntjänster som ägs av stater utanför EU?

Sen ser jag inte att EU skulle lyckas göra en framgångsrik EU-kopia. Men pengar är ett gott incitament. *hint*

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Tanken är god. Men Github ägs av Microsoft och vi skulle väl inte lägga all vår data och makt i molntjänster som ägs av stater utanför EU?

Sen ser jag inte att EU skulle lyckas göra en framgångsrik EU-kopia. Men pengar är ett gott incitament. *hint*

Eller som ett första steg att bygga upp egna tjänster, köpa loss Github?

Permalänk
Medlem

Så summa summarum vill amerikanska Microsoft att EU ska ha en fond som betalar för öppen källkod som hela världen kan använda?

Tänk om Microsoft och andra företag kunde donera lite till de OS projekt de använder för att tjäna pengar? De gånger jag lyft det har tyvärr inget hänt på företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Eller så kan vi just bygga en sådan tjänst?

Vettig idé att stödja öppen källkod, hoppas att EU kan hitta fler sätt att stödja öppna alternativ.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Vi har ju en fb-serverpark i Luleå pga 'billig el', men det har ju inte med denna sak att göra.

Open source ftw Vill jag tycka, men iom MS skryt om ai-skriven kod% så gör det mig mest rätt orolig, att Github flaggar för detta..

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Om Github ska host:a min kod så får de börja respektera att vi har förordningar här i EU om att kunna opt out från "AI-träning".
Det gör de inte idag.

Det här luktar som ett försök att kunna friskriva sig från ansvar.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Tänk om Microsoft och andra företag kunde donera lite till de OS projekt de använder för att tjäna pengar? De gånger jag lyft det har tyvärr inget hänt på företagen.

Inte så mycket som de kanske borde, men mer än inget:

https://aka.ms/microsoftfossfund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Så summa summarum vill amerikanska Microsoft att EU ska ha en fond som betalar för öppen källkod som hela världen kan använda?

Artikelförfattaren presenteras dock som:
"Felix Reda (he/they) is the Director of Developer Policy at GitHub. He has been shaping digital policy for over ten years, including serving as a Member of the European Parliament from 2014 to 2019 and working with the strategic litigation NGO Gesellschaft für Freiheitsrechte (GFF). His areas of interest encompass copyright reform, freedom of expression, and the sustainability of the open-source ecosystem. Felix is an affiliate of the Berkman Klein Center for Internet and Society at Harvard and serves on the board of the Open Knowledge Foundation Germany. He holds an M.A. in Political Science and Communications Science from the University of Mainz, Germany."

Och artikeln inleds med:
"As part of our efforts to support developers, GitHub’s developer policy team has commissioned a study from Open Forum Europe, Fraunhofer ISI and the European University Institute that explores how one of the open source world’s most successful government programs, the German Sovereign Tech Agency, can be scaled up to the European Union level. That study was published today. Here’s what it says and what you can do to help make the EU Sovereign Tech Fund (EU-STF) a reality."

Dvs, artikeln är en sammanfattning av resultaten av en studie som Github bekostat men som utförts av europeiska organisationer och som undersökt hur man kan skala upp ett befintligt tyskt projekt för teknologisk självständighet till att fungera på EU-nivå.

Jag vet helt ärligt inte om jag tror att Microsoftledningen verkligen hurrar och/eller gnuggar händerna över att de genom Github bekostar utredningar av hur EU ska kunna göra sig mindre beroende av t.ex. just Microsoft.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte resonemanget att köpa github eller skapa eget alternativ.

Github är bara en av dussintals sajter som använder den öppna/fria programvaran git.
T.ex. gitlab.com använder också git.

Vem som helst kan sätta upp en egen gitsajt. Även EU. Och det kostar inte miljoner kronor, nej, vi snackar en bråkdel av en miljon.

Frågan är: vad får EU ut av det och vem skulle använda den?
Vad får EU ut av det? En git-sajt är i grunden menad hosta öppen källkod till program (även om det går utmärkt att slänga upp proprietär kod om man vill).
Jag förstår att EU vill komma bort från US kontroll, men öppen kod är just... öppen. Då spelar det ingen roll var den ligger. Vi kan ha en server i Nordkorea som hostar öppen källkod - koden är fortfarande öppen.
Ett annat argument är att github ägs av Microsoft och att Microsoft tränar sin AI på koden. Och? Alla AI-projekt tränar på sajter som hostar öppen källkod, även en sajt under EUs kontroll. Det finns bara ett sätt att förhindra: dra ut internetkabeln till webbservern.
Om EU skapar en egen sajt: varför skulle någon använda den? Vad får er att tro att EU är så mycket godare än US/Kina/Ryssland? Möjligtvis kan jag tänka mig hel-europeiska kod-projekt, men hur många är de? Projekt med öppen källkod är just öppna; vem som helst kan bidra, oavsett om man kommer från EU, US, eller Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Om det varit till salu. EU är för långsamma. Om det ska shoppas får dom nog blicka längre framåt i sina planer.

Jag ex. är fast bestämd i att en stor faktor till att vår "single market" inte fungerar som i USA är språkbarriären. Därför hade jag hellre sett att EU skapade en entitet (företag eller annat) som ger fri röst- och text översättning till SMB:er i EU. Om alla små företag får hjälp att bli "born eu-globals" kommer vi nog mer ifatt.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför det inte länkades hit direkt i artikeln : https://eu-stf.openforumeurope.org/

Då ser man tydligare vilka som skrev rapporten och vilka som betalade (det var inte bara Github).
Förslaget får tummen upp av Daniel Stenberg i alla fall: https://daniel.haxx.se/blog/2025/07/23/eu-stf-for-funding-cri...

Permalänk
Medlem

Förstår faktiskt inte skepticismen, det är väl ingen dum tanke att ha en EU fond som investerar i projekt, varför skulle det vara så dumt?

Här skulle t.ex. fonden kunna fokusera på utvecklare i EU!

Och att den öppna källkoden som finansierats av en EU fond används runt om i världen gör väl inget? Det är ju så det fungerar idag, fast utan en EU fond.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Motsols:

Fast det gör de ju...

https://opensource.microsoft.com/ecosystem/
https://github.com/microsoft/foss-fund

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Sötast

Que..... mer rimligt vore väl att EU kirrar en euhub istället.

Jag har alltid varit för idyllen om en "enad planet" men med tanke på att det alltid är pengar först så njä...

Permalänk
Medlem

Förvånad att ingen har postat denna ännu:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Förvånad att ingen har postat denna ännu:

https://imgs.xkcd.com/comics/dependency.png

Så har det varit på typ alla mina jobb som systemutvecklare. 😅

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Ee MS med flera bidrar ju massor. Visual Code t ex?

https://github.com/microsoft/vscode

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Inte så mycket som de kanske borde, men mer än inget:

https://aka.ms/microsoftfossfund

TIL, de gör en del gott för sig. Tack för de länkarna.

Min poäng består och fler företag borde ge tillbaka genom att donera till projekten de använder. Företag åker tyvärr mycket snålskjuts på andra. Då kommer väl nästa kris i hur de pengarna ska fördelas bland utvecklarna i projekten så att inte bara de ursprungliga skaparna tar hela kakan eller så gott som.

Skrivet av Baxtex:

Ee MS med flera bidrar ju massor. Visual Code t ex?

https://github.com/microsoft/vscode

Den där var dock strategiskt motiverad för att få tillbaka goodwill, bli hippa igen samt att försöka förmå utvecklare att blicka mer på Microsofts tjänster och moln. De var i en utförsbacke innan .NET Core och VS Code kom till världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Det finns ju en tysk tjänst, Codeberg, som dessutom drivs som non-profit. Inte lika mycket features och integrationer som GitHub idag men skulle kunna växa med fler användare och mer stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Artikelförfattaren presenteras dock som:
"Felix Reda (he/they) is the Director of Developer Policy at GitHub. He has been shaping digital policy for over ten years, including serving as a Member of the European Parliament from 2014 to 2019 and working with the strategic litigation NGO Gesellschaft für Freiheitsrechte (GFF). His areas of interest encompass copyright reform, freedom of expression, and the sustainability of the open-source ecosystem. Felix is an affiliate of the Berkman Klein Center for Internet and Society at Harvard and serves on the board of the Open Knowledge Foundation Germany. He holds an M.A. in Political Science and Communications Science from the University of Mainz, Germany."

Och artikeln inleds med:
"As part of our efforts to support developers, GitHub’s developer policy team has commissioned a study from Open Forum Europe, Fraunhofer ISI and the European University Institute that explores how one of the open source world’s most successful government programs, the German Sovereign Tech Agency, can be scaled up to the European Union level. That study was published today. Here’s what it says and what you can do to help make the EU Sovereign Tech Fund (EU-STF) a reality."

Dvs, artikeln är en sammanfattning av resultaten av en studie som Github bekostat men som utförts av europeiska organisationer och som undersökt hur man kan skala upp ett befintligt tyskt projekt för teknologisk självständighet till att fungera på EU-nivå.

Jag vet helt ärligt inte om jag tror att Microsoftledningen verkligen hurrar och/eller gnuggar händerna över att de genom Github bekostar utredningar av hur EU ska kunna göra sig mindre beroende av t.ex. just Microsoft.

Aha, denna person är ju formerly known as Julia Reda som var EU-parlamentsledamot för tyska Piratpartiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.f:

Det finns ju en tysk tjänst, Codeberg, som dessutom drivs som non-profit. Inte lika mycket features och integrationer som GitHub idag men skulle kunna växa med fler användare och mer stöd.

Jag är för alla dessa förslag. Och jag tror inte det har någon chans att lyckas. Inte med EU som stöd heller. Men jag önskar att det var så.

Realistiskt sett bör vi stödja EU-baserade open-source utvecklare oavsett plattform. Ett incitament som låter utvecklare fortsätta med framgångsrika projekt. Men också hjälper dem att nå nästa nivå, som utvecklare eller del av större projekt.

Jag tror på att samarbete når ännu större framgång än ensamarbete. Jag tror också att samarbeten över EU-medlemsländers gränser är starkt begränsad. Att många av dessa eldsjälar är ensamma säger mig att det finns en stor 'untapped' potential som inte GitHub löst. Där är en av EUs chanser. Låt GitHub leva sitt liv och sikta längre fram istället för att famla i spåren av vad andra lyckas med.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av Motsols:

Exakt min tanke.
Jag har själv råkat ut för liknande suttit helger och kodat, inget märkvärdigt så. De som använder mina verktyg utan bidra till utvecklingen är utvilade och då imponerar mer när de är mer utvivlade för sina vanliga sysslor.
Man får tänka till. Det gäller alla.

Jag gillar dock inte utvecklingen på nätet.- Förr i tiden gjorde många mycket för skojs skull. Nu idag är det pengar i nästan allt, inklusive YouTube. När det gäller open source så facineras jag över de som är så duktiga som kan syssla med detta på sin fritid när de troligen har ett väldigt krävande jobb.

Permalänk
Medlem

Bra förslag av github

Permalänk

Bra förslag av GitHub - Men jag är ju skarpt kritisk till att EU skulle lyckas implementera det hela på ett önskvärt sätt, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Många viktiga projekt drivs av en enda obetald utvecklare.

Skulle gärna lära mig mer om vem denna utvecklare är, vilka viktiga projekt de driver, och hur man redan idag kan ge dem stöd för allt de gör åt omvärlden.