Permalänk
Medlem

TrueNAS SCALE bygge

Hej, tacksam för råd. Jag har försökt sätta ihop ett TrueNAS bygge då jag vill ha mitt eget moln primärt för foton via nextcloud. Jag tänkte slänga in min cpu från speldatorn och skaffa en ny till den istället så har byggt runt en 7600X, jag läste någonstans att 64GB ram var rekommenderat men det låter mycket? Skulle gärna gå ned i pris också, men har inte mycket plats så måste vara ett litet chassi.

https://komponentkoll.se/bygg/XBfkz

Permalänk
Skrivet av EpicJoey:

Hej, tacksam för råd. Jag har försökt sätta ihop ett TrueNAS bygge då jag vill ha mitt eget moln primärt för foton via nextcloud. Jag tänkte slänga in min cpu från speldatorn och skaffa en ny till den istället så har byggt runt en 7600X, jag läste någonstans att 64GB ram var rekommenderat men det låter mycket? Skulle gärna gå ned i pris också, men har inte mycket plats så måste vara ett litet chassi.

https://komponentkoll.se/bygg/XBfkz

1. Det låter helt vilt om du skulle behöva 64 GB minne till något med bara 1 TB lagring. Är det något mer än Nextcloud du ska köra?
2. Budgetera för backup! Annars kommer du bli riktigt ledsen när din SSD pajar om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

1. Det låter helt vilt om du skulle behöva 64 GB minne till något med bara 1 TB lagring. Är det något mer än Nextcloud du ska köra?
2. Budgetera för backup! Annars kommer du bli riktigt ledsen när din SSD pajar om några år.

Vet inte exakt vad mer jag kommer göra med servern men primärt nextcloud, tänkte köra 2x2TB i raid 1, räcker det som backup?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

RAID1 är aldrig backup. Det levererar uptime enbart.
Man rekomenderar 1GB RAM per 1 TB diskutrymme för ZFS

Permalänk
Skrivet av EpicJoey:

Vet inte exakt vad mer jag kommer göra med servern men primärt nextcloud, tänkte köra 2x2TB i raid 1, räcker det som backup?

Raid är inte backup. Det ser till att datorn fortfarande är tillgänglig när en av hårddiskarna pajar. Men vad händer när du ska städa bland dina filer och gör ett misstag? Eller om någon elak person kommer åt din lösning? Eller om ditt bildhanteringsprogram gör något dumt?

Du kommer också definitivt förr eller senare vilja gå tillbaka till hur din data såg ut vid ett givet tillfälle; åtminstone några dagar bakåt i tid. Om du bara kopierar innehållet till ett annat ställe snarare än att ta riktig backup har du inte den möjligheten.

3-2-1: ha minst tre kopior av din data, på minst två olika medier, med en kopia utanför huset.

Permalänk
Medlem

Okej, nu förstår jag. Jag antog att nextcloud har en inställning för backup av data, att fixa en separat server kommer jag behöva göra till slut. Jag antar att jag skulle kunna köpa en extern hårddisk och lägga backups på den?

Permalänk
Medlem

Ska fokus vara på foton så rekommenderar jag att spana in Immich med.
https://immich.app/

Jag kör spegling på diskarna i TrueNAS, sen rsync till en raspberry pi som står i garaget (separat brandzon) med en ssd disk samt cloud sync till Backblaze veckovis.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det kan du göra ja, helst 3-2-1-metoden men en extern disk är bättre än inget.Kom ihåg att eventuellt ha en s.k cold spare disk (tom extra disk) så du kan byta ut en trasig när det händer

Permalänk
Medlem

Känns som extrem overkill för en filserver.

Kör själv mediabiblotek samt en jellyfin server på truenas scale och det kör helt utan problem på en gammal 4770k med 16gb minne.

Sen hade jag nog tänkt över valet av chassi och moderkort, även om det är ok just nu så känns det dumt att köpa ett chassi som har plats för 6 diskar men ett moderkort med bara 2 sata portar

Hade nog hoppat på något i stil med detta chassi istället
https://www.inet.se/produkt/6910261/jonsbo-n4-svart
samt detta moderkort
https://www.inet.se/produkt/1904226/asus-prime-b650m-a-wifi-i...

Du får då en aningen större chassi men mycket enklare att lägga till flera diskar, samt ett moderkort med iallafall 4 sata portar men även gott om PCI-e platser för att kunna expandera så man kan utnyttja alla 8 platser som finns i chassit för hårddiskar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nej det är inte "extrem overkill" vi vet inte heller exakt vad TS tänker lagra.
Det är alltid bra att ha minst en on-site backup (än bättre om den kan flyttas off-site eller ha dedikerad sån)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej det är inte "extrem overkill" vi vet inte heller exakt vad TS tänker lagra.
Det är alltid bra att ha minst en on-site backup (än bättre om den kan flyttas off-site eller ha dedikerad sån)

Han ska lagra foton via nextcloud? Så länge TS inte ska ha typ 10 olika användare som ska in samtidigt så är det utan tvekan overkill

2gb ram och 1 kärna verkar vara vad som krävs för att nextcloud ska fungera tillfredställande medans 4gb ram och 2 kärnor är rekommenderat! Vilket gör en 7600x och 64gb ram overkill om det inte är en server som flera ska använda samtidigt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av norrby89:

Han ska lagra foton via nextcloud? Så länge TS inte ska ha typ 10 olika användare som ska in samtidigt så är det utan tvekan overkill

2gb ram och 1 kärna verkar vara vad som krävs för att nextcloud ska fungera tillfredställande medans 4gb ram och 2 kärnor är rekommenderat! Vilket gör en 7600x och 64gb ram overkill om det inte är en server som flera ska använda samtidigt.

"Primärt foton" /=/ enbart foton.
Varför ska han inte ha stabil backup på sina finer? Han ska ju kunna återställa från en stabil backup om nåt händer.
Brand? Stöld? Vattenskada? Diskras? RAID = Uptime, det är inte helt omöjligt att återställning av RAID kan skada disken vid intensiv läs/skriv. Allt sitationen beror på.

Permalänk
Medlem

Ska man lägga tid och energi på något så ska man väl göra det så bra som möjligt.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

"Primärt foton" /=/ enbart foton.
Varför ska han inte ha stabil backup på sina finer? Han ska ju kunna återställa från en stabil backup om nåt händer.
Brand? Stöld? Vattenskada? Diskras? RAID = Uptime, det är inte helt omöjligt att återställning av RAID kan skada disken vid intensiv läs/skriv. Allt sitationen beror på.

va? Syftade på att en 7600x och 64gb minne är extrem overkill, aldrig sagt något om backup eller liknande.

Visa signatur

here we go!