wifi på 900mhz eller annat som räcker längre

Permalänk
Medlem

wifi på 900mhz eller annat som räcker längre

någon som har tips och testat det skulle behöva en brygga från garaget som är typ 250 meter bort dock ett stort hus ivägen ?

Visa signatur

N.A

Permalänk
Medlem

Det låter som ganska dåliga förutsättningar oavsett frekvens.

Dra kabel eller sätt en antenn på huset som står i vägen, du kan också sätta en antenn vid sidan om huset för att runda det.

Permalänk
Medlem

Om du har el dit ut så kanske ett par powerline-adaptrar och en andra basstation kan funka?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Riktantenn kanske funkar bra trots huset, om det finns ström i "mellanhuset" kan man kanske dra vanlig nätverkskabel men pga potentialskillnader kan fiber vara bättre.

Permalänk
Medlem

inte lätt bor innom tätbebyggt område så inga möjligheter att dra några sladdar eller annat bara trådlöst.
hittade denna https://loocam.com/products/wireless-bridge-with-2600-feet-lo... men dom skickar inte till svedala verkar klarar nästa 800 meter. (kanske man inte får sända på den frekvensen här då det fanns några länder innom europa men gick inte att skicka dit heller)
alternativet är väl att kolla med någon granne där om man kan ansluta på deras wifi. men vill helst inte vara beroende av andra.

ungefär 75 meter är det luftvägen från balkongen där jag kan sätta en antenn dock ett 3 våningshus ivägen och garaget ligger på botten med en träport. 250 meter är gång avståndet som jag skrev tidigare

man verkar iaf inte få sända på det men det är en annan fråga är ju inte straffbart att vara dum i Sverige ännu iaf

Visa signatur

N.A

Permalänk
Medlem

916 (whatever) MHz är inte en öppen frekvens i sverige/ETSI, bara i USA/FCC, så sådan utrustning bör du inte köra. I ETSI är motsvarigheten 863ish MHz, frekvensen används bland annat av LoRa. Det är inte standardiserat att köra Wi-Fi på de frekvenserna vad jag vet, så det gäller antagligen att ha kompatibel utrustning i bägge ändar.

Radioamatörer har i årtionden pysslat med Wi-Fi på miltals avstånd, men då ofta ostandardiserat 5 eller 10 MHz kanalbredd, låg överföringshastighet och specialantenner.

Det ska ju numera finnas gott om kommersiell utrustning som löser liknande problem. LTT har minst två gamla videor på ämnet. Oklart för mig vad kraven på siktlinje är.

Enklast är väl oftast två internetabb (eventuellt mobilt) och VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

916 (whatever) MHz är inte en öppen frekvens i sverige/ETSI, bara i USA/FCC, så sådan utrustning bör du inte köra. I ETSI är motsvarigheten 863ish MHz, frekvensen används bland annat av LoRa. Det är inte standardiserat att köra Wi-Fi på de frekvenserna vad jag vet, så det gäller antagligen att ha kompatibel utrustning i bägge ändar.

Radioamatörer har i årtionden pysslat med Wi-Fi på miltals avstånd, men då ofta ostandardiserat 5 eller 10 MHz kanalbredd, låg överföringshastighet och specialantenner.

Det ska ju numera finnas gott om kommersiell utrustning som löser liknande problem. LTT har minst två gamla videor på ämnet. Oklart för mig vad kraven på siktlinje är.

Enklast är väl oftast två internetabb (eventuellt mobilt) och VPN.

Enligt Wikipedia så finns det två frekvens”band” runt 900MHz som får användas för Wifi, 863-868 samt 917.4-919.4 MHz. Totalt 7 MHz, alltså. Blir inte mycket bandbredd på det.

Tror inte att jag har sett någon hårdvara för konsumenter som fungerar på de banden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av engis:

man verkar iaf inte få sända på det men det är en annan fråga är ju inte straffbart att vara dum i Sverige ännu iaf

Om du inte bryr dig om lagar och regler så är nog en extern cantenn (dvs, hemmagjord riktantenn av en burk) ett mycket lättare sätt att bryta mot lagen. Du får förstås ha två då, en som sitter ute på garaget också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vad vill du uppnå med uppkopplingen i andra huset?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Vad vill du uppnå med uppkopplingen i andra huset?

skulle vilja ha en kamera där som jag kan plocka ut ögonblicks bild jpg lågupplöst (ej stream) så att jag ser om motorhuven är öppen om jag glömt att koppla loss batteriet när jag inte använder bilen på länge (bekvämlighet endast) för att inte riskera djupurladdning då den drar lite tjuvström som jag måste hitta.

Visa signatur

N.A

Permalänk
Medlem

varför inte köra en enkel övervakningskamera med sim kort? typ denna låter lite smidigare imo!

Permalänk
Medlem

@engis men då behöver du inte använda WiFi som antagligen i ditt fall blir svårt att få till något som fungerar. Då kan du använda 4G istället, en 4G router och sedan skaffa någon kamera typ TP-Link eller liknanden. Installera app på telefonen och sedan kan du gå in och titta vid behov. Eller den kameran som erkenz föreslår. Något åt det hållet.

Visst är det lite surt att behöva betala abonnemangsavgiften men har du ett stort typ hyreshus eller liknande som hindrar wifi signalen tror jag inte du kan få wifi att fungera.

Går det inte att skaffa annat garage där du har fri sikt, då skulle Ubiquiti länk fungera ?

Permalänk
Medlem

jo har funderat på 4G men känns lite onödigt att betala för något löpande som jag bara använder kanske 5-6 gggr per år då kan jag gå dit och kolla istället och röra på mig lite istället
Problemet är ett 4 vånings hyreshus ivägen och inte lätt att få ett annat garage det är den närmaste bor i Stockholm så inte lätt att hitta annat (kö) och kostar bara 800 kr / månaden för 25 kvadrat (60 tals hus det ligger i) ganska oslagbart pris...

Visa signatur

N.A

Permalänk
Medlem

Så det är i ett delat garage du vill sätta upp en kamera? Har svårt att se att det skulle vara lagligt oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så det är i ett delat garage du vill sätta upp en kamera? Har svårt att se att det skulle vara lagligt oavsett.

----OFF TOPIC----
var fick du att det skulle vara delat ifrån ? (det är bara mitt ett enskilt med egen dörr och betongväggar som skiljer av och bara jag som har nycklar.) så inga problem.
Lagligheten gällande kameran och man får sätta upp kameror och rikta vartsomhelst sålänge man inte delar det med andra. Kan användas i brottsmål dock inte som bevis bara som fri bevisprövning (enligt principen om fri bevisprövning) dvs spelat in något vilket var gjort som dom inte har tillstånd för och varit upp i domstol gällande ett våldsdåd där det ficks film från en kamera som spelar in 24/7 som är riktad mot allmän plats (jag kan skriva en uppsats om det fallet:) inte mitt men ändå) men inte det som denna tråd handlar om. Hittade en länk om du vill läsa lite mera utan att jag skriver mer https://lawline.se/answers/far-en-otillaten-kamerainspelning-anvandas-som-bevis

Kanske för att du är van att 60 tals hus har små garage så bara en "bubbla" fick plats oftast som det är i många fastigheter här runtomkring. därav är jag lyckligt lottad att ha så stort och så billigt. kostar mer i dom nybyggda husen i närheten och då är det bara en parkerings plats i bottenvåningen
-----END OFF TOPIC----

Låt oss diskutera lösningar och inte lagligheten det är upp till var person att ta ställning till vad man är villig att ta för risk om man följer vad som diskuteras här och bestämmer sig för att testa olika lösningar och uppmanar inte till något brottsligt alls i denna tråden mer diskussion på det tekniska planet juridiken kan vi lämna därhän om inte MOD har annan uppfattning isåfall radera off topic inlägg och låt tråden fortsätta som det som var tänkt från början

Visa signatur

N.A