Permalänk
Medlem

Dator utan grafikkort

Hej!

Har velat fram och tillbaka hur jag ska göra, men har nog landat i att bygga en dator kring mitt 4070 kort.

Jag har idag en NVME 2tb hårddisk och ett 4070 kort.

Så jag behöver en dator att stoppa detta i, helst helt från Inet då jag tänker de ska bygga den åt mig.

Budget runt 12-14 med byggandet inräknat. Har windows licens med.

Kan ni hjälpa mig att få ihop den bästa datorn för det priset ? Ett lite önskemål är fractal north xl men inget krav.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/lista/nZ2Tp/maddoxswe

Permalänk
Medlem

Stort tack, bytte moderkort till denna då det var beställningsvara på den du länkade, är det ett okej val ?

https://www.inet.se/lista/nWYdX/maddox

Tog även väck att Inet ska bygga den för tänkte jag får testa det

Permalänk
Medlem

Vad du än gör köp inte asus produkter dom går bara sönder. Haft så många produkter från dom bland annat moderkort, flera grafikkort, flera laptops och routrar som bara gått sönder. Dom förtjänar inte sin kund lojalitet längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Vad du än gör köp inte asus produkter dom går bara sönder. Haft så många produkter från dom bland annat moderkort, flera grafikkort, flera laptops och routrar som bara gått sönder. Dom förtjänar inte sin kund lojalitet längre

Tack för input, har du ett förslag på vilket moderkort jag bör köpa ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Jag hade kört på detta https://amzn.to/3H41o3i

Har byggt några 9800X3D builds med detta och är riktigt nöjd. Väldigt enkelt att oc ram också med MSI Memory Try it for att kräma ur dom där sista % fps extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

https://www.proshop.se/Moderkort/MSI-MPG-B850-EDGE-TI-WIFI-Mo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Det är lustigt hur olika personer kan ha helt olika erfarenheter av en tillverkare. Jag själv har köpt moderkort från asus sen tidigt 2000-tal och grafikkort 2 x GTX 780 (körde sli) Strix GTX 980 Ti, Strix GTX 1080 Ti, Tuf RTX 3090, Strix RTX 4090. Aldrig haft ett enda problem.

Jag säger inte att det inte finns problem med Asus, fullt av historier på nätet av folk som har alla möjliga problem, bara att jag själv aldrig haft problem med Asus.
Dom är efter allt världens största tillverkare av moderkort, har en väldigt stor del av försäljningen av grafikkort, väldigt stora när det gäller andra komponenter och tillbehör.
Deras stora svaghet tycker jag är programvara och routers, jag undviker så mycket som möjligt att installera Asus extra program för moderkort och grafikkort, håller mig till drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Det är lustigt hur olika personer kan ha helt olika erfarenheter av en tillverkare. Jag själv har köpt moderkort från asus sen tidigt 2000-tal och grafikkort 2 x GTX 780 (körde sli) Strix GTX 980 Ti, Strix GTX 1080 Ti, Tuf RTX 3090, Strix RTX 4090. Aldrig haft ett enda problem.

Jag säger inte att det inte finns problem med Asus, fullt av historier på nätet av folk som har alla möjliga problem, bara att jag själv aldrig haft problem med Asus.
Dom är efter allt världens största tillverkare av moderkort, har en väldigt stor del av försäljningen av grafikkort, väldigt stora när det gäller andra komponenter och tillbehör.
Deras stora svaghet tycker jag är programvara och routers, jag undviker så mycket som möjligt att installera Asus extra program för moderkort och grafikkort, håller mig till drivrutiner.

Två stora Youtubare har redan sagt upp sammarbete med ASUS. Jayztwocents och Gamernexus har slutat använda deras produkter och allt sammarbete.
Jayztwocents gjorde även en video om hur asus fuckade upp spänningen på deras Intel moderkort. Han visade exakt hur myckert fel det var på spänningarna som har förstört flera processorer och hur mycket arbete der var att fixa det i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Två stora Youtubare har redan sagt upp sammarbete med ASUS. Jayztwocents och Gamernexus har slutat använda deras produkter och allt sammarbete.
Jayztwocents gjorde även en video om hur asus fuckade upp spänningen på deras Intel moderkort. Han visade exakt hur myckert fel det var på spänningarna som har förstört flera processorer och hur mycket arbete der var att fixa det i bios

Jodå, jag vet och har sett alla videorna. Jag förnekar inte på nått sätt att det är problem med Asus och många har haft anting stora problem med deras produkter eller att de gått sönder, det enda jag ville säga var att jag själv inte har haft något problem.

Asus har gjort en hel del konstiga beslut de senaste åren och det sätt de behandlat sina kunder när kunderna fått problem är under all kritik. Asus behöver verkligen skärpa till sig och få ordning på sitt företag, annars är det stor risk att de inte finns kvar i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jodå, jag vet och har sett alla videorna. Jag förnekar inte på nått sätt att det är problem med Asus och många har haft anting stora problem med deras produkter eller att de gått sönder, det enda jag ville säga var att jag själv inte har haft något problem.

Asus har gjort en hel del konstiga beslut de senaste åren och det sätt de behandlat sina kunder när kunderna fått problem är under all kritik. Asus behöver verkligen skärpa till sig och få ordning på sitt företag, annars är det stor risk att de inte finns kvar i framtiden.

Absolut. Inte bara att kvaliten och supporten är dålig så tycker jag även att dom har hamnat efter på designen i sina produkter.
Speciellt Msi och Gigabyte är mycket längre fram även i den sektionen och drar ögona till sig än vad asus gör.

Permalänk
Medlem

Håller tyvärr inte med gällande Asus, har själv ofta kört Asus och dom är har fungerat super. MSI har jag haft sturl med, ostabilt med kraschar och dålig minneshantering.
Alla tillverkare har mer eller mindre problem med olika saker. Var dock inte rädd att köra på ASUS oavsett vad någon på youtube skrämt upp dig med.

Permalänk
Medlem

Blev det svarta asus kortet, i värsta fall finns garanti 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Då har du haft otur. Jag tror inte att Asus är sämre än någon annan tillverkare. Jag har några Asus-produkter som fungerar hur bra som helst. Bland annat en router som jag haft sen 2020 som bara tuffar på. Har även en Zenfone 10 som jag inte haft några som helst problem med (ta i trä). Så att säga att alla Asus-produkter är skräp är att ta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Stort tack, bytte moderkort till denna då det var beställningsvara på den du länkade, är det ett okej val ?

https://www.inet.se/lista/nWYdX/maddoxhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/nWYdX/maddox

Tog även väck att Inet ska bygga den för tänkte jag får testa det

Ska du bygga själv kan det se ut så här. Är du känslig för ljud kan du dock köra på 1 000 W-versionen av PSU:n då den är tystare även under lägre laster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBE_80:

Då har du haft otur. Jag tror inte att Asus är sämre än någon annan tillverkare. Jag har några Asus-produkter som fungerar hur bra som helst. Bland annat en router som jag haft sen 2020 som bara tuffar på. Har även en Zenfone 10 som jag inte haft några som helst problem med (ta i trä). Så att säga att alla Asus-produkter är skräp är att ta i.

Åh nej även flera youtubare hart slutat sammarbeta med dom också. Bios isntällningar har förstört intel co´puer, har hört om dålig kundsupport. Så nej jag står för allt jag säger att tycker inte en kotte ska köpa deras skräp