Veckans fråga: Hur gammal är din processor?

Permalänk
Medlem

5800X i stationära.
5650U i bärbara.
Ryzen Z1 extreme i den bärbara-bärbara.

Jag hade behövt nyare grafikkort i stationära... Men nästa spel att spela igenom är Axiom Verge så... Skjuter på den "investeringen".

Permalänk
Medlem

7800X3D sen förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Sitter med samma CPU och överväger samma uppgradering för att få bättre spelprestanda, är det din tanke också eller är det något annat som lockar?

Jag vill förbereda mig för BF6 men är osäker på om 5700X3D kommer räcka då den verkar boosta relativt lågt.

Kolla på Tradera, där hittar du regelbundet 5800X3D-CPUer.
En "fördel" med X3D CPUerna är att de suger på att överklockas, så ytterst osannolikt att man köper en sönderklockad CPU

Permalänk
Medlem

Köpte min 9800X3D i november förra året.

Permalänk
Medlem

5950X så den fyller väl snart 5 år (även om mitt ex köptes in lite senare).

Moderkortet är drygt 8 år gammalt.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jag:

Min huvuddator är en Core 2 Q6600 med 8gb ram, den blir myndig i höst.
Jag har skaffat alla delar som behövs (?) till en ny, men den är inte ihopsatt än. Det är fortfarande sommar...
Så småningom blir det väl en recension på hur bra den nya funkar jämfört med den gamla,
men det dröjer nog iaf någon månad.

Samma sits faktiskt

Hittat slängda datorer med långt bättre specs, men inte tagit steget att byta än

Köpte ett nytt nätagg för några år sedan för att börja på en ny burk, men inte kommit längre ännu

Permalänk
Medlem

AI 350 (Zen 5 och 5c) i laptopen
5800x i stationära

Förvånansvärt nog har båda samma prestanda, även om ena har 5 ggr lägre förbrukning 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Intel i7 3770K

Så 13 år gammal processor. Hade problem med att den gick varm och har haft länge. Orkade till slut byta ut kylpastan och temperaturen sjönk till nivåer jag inte sett på flera år

Det visar sig att den förmodling throttlat också, eftersom den kändes kvickare efter operationen var genomförd.

Jag är så lat så jag inte ens plockat ihop en ny maskin som jag köpte delarna till över jul. Ett budgetbygge baserat på en i5 12400F. Eftersom jag mest använder datorn till surf- och youtube-burk så har jag svårt att hitta motivationen till att ta tag i det. Jag gissar att jag inte är den enda i liknande situation!

Men jag har helt klart fått valuta för pengarna med den nuvarande riggen även om det var många år sedan jag slutade spela spel på den

Vilket OS kör du med? Har också 3770k, men hade mycket strul med Win 10, så jag fick återgå till Win 7, så man kan knappt använda datorn. Än så länge kör jag med nyare laptop , men finns det några knep för att få installera (clean) Win 11 och på så sätt förlänga livet för 3770k i några år till?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Vilket OS kör du med? Har också 3770k, men hade mycket strul med Win 10, så jag fick återgå till Win 7, så man kan knappt använda datorn. Än så länge kör jag med nyare laptop , men finns det några knep för att få installera (clean) Win 11 och på så sätt förlänga livet för 3770k i några år till?

1. Ladda ner Windows 11 https://www.microsoft.com/software-download/windows11
2. Ladda ner Rufus https://rufus.ie
3. Starta Rufus och när du får alternativ, bocka för att kringgå TPM och Secure Boot
4. Starta om datorn och boota från USB.

Installera sedan som vanligt

Annars finns ju även Linux om du vill slippa krångel

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

1. Ladda ner Windows 11 https://www.microsoft.com/software-download/windows11
2. Ladda ner Rufus https://rufus.ie
3. Starta Rufus och när du får alternativ, bocka för att kringgå TPM och Secure Boot
4. Starta om datorn och boota från USB.

Installera sedan som vanligt

Annars finns ju även Linux om du vill slippa krångel

Tack, ska definitivt testa👍

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

En amd 5600x, innan dess hade jag klassikern intel 2500k i tio år. Den fick gå till den kraschade, har planerat att göra samma med den här. 😃

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk

9950x3d

Visa signatur

hejhej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jag kör Windows 10 Pro och har inte haft några problem med operativet i alla fall. Men jag kommer inte att orka fippla med Windows 11 på den här burken. Det finns säkert sätt att komma runt det men den här maskinen kommer förmodigen att få någon version av Linux installerad (kanske tom som en testrigg för Proxmox) efter att jag migrerat över till min nya burk under hösten. Det gäller bara att få tummen ur!

Att köra just någon Linuxdistro är väl den enklaste sättet att förlänga livet på gammal hårdvara. Förutsatt att inte elen är dyr så funkar de ju alldeles utmärkt som hemservrar några år till. Om inte är det ju bättre att skaffa en begagnad lågwattare av något slag istället. Som tex en HP EliteDesk 800 G2 mini som jag också råkar ha. Drar typ under 10W idle och är betydligt rappare än en 3770K. Går att köpa på eBay för typ 1500 Kr med ok spec.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Samma sits faktiskt

Hittat slängda datorer med långt bättre specs, men inte tagit steget att byta än

Köpte ett nytt nätagg för några år sedan för att börja på en ny burk, men inte kommit längre ännu

Yup, soprummen numera kan vara en guld-gruva för den insatte konnessören. (fr).
Varmt tack, till mina grannar

Permalänk
Skrivet av Annan thomas:

E3-1271 v3.
Strömsnål och tyst. 32GB ram sen ny vilket var rätt mkt då🤪

Undrar varför jag inte kan uppdatera mitt inlägg men jag kan skriva nytt ... Men efter koll var det en E3-1240v2 jag hade, vilken är ännu mer strömsnål.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Sitter kvar på min urgamla Intel Core 2 Duo E8400 3.0 GHz.

Kändes kasst när Windows berättade för mig att processorn är för gammal för att jag ska kunna uppgradera till Win 11.....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]