Finns det något värde i denna dator eller?

Permalänk

Finns det något värde i denna dator eller?

Hej jag ska skaffa ny dator så jag undrar bara om det finns något värde i att sälja min gamla dator från 2017 eller om den bara är att skrota. Det är en färdig dator från Lenovo. Detta är den: Lenovo Legion T530-28ICB ES / i5-8400 / 8GB / 256GB SSD M.2 / GTX 1060 3gb / Win 10 https://www.webhallen.com/se/product/292315-Lenovo-Legion-T53...
Jag har inte ändrat något förutom att jag satte in 2tb HDD från Seagate. Den ser ju ganska bra ut och klarar av enkla spel såsom LoL, Roblox och liknande

EDIT: Den är uppgraderad till Windows 11. Fel av mig

Permalänk
Medlem

1-1.5k. Det är ingen speldator med dagens mått men fungerar som kontorsdator så länge MS väljer att släppa säkerhetspatchar till win10

Permalänk
Medlem

Helt ok dator till websurfning och annat lättare, klarar som du säger även enklare spel. Grafikkortet är ju inte modernt men ändå ett "riktigt" grafikkort.
Går det inte att uppgradera den till Windows 11? Skulle kunna ge den lite längre livslängd (då Windows 10 tappar support om ca 2 månader). Den som köper vill nog inte få en dator med Windows 10 som det kommer upp meddelanden på om att supporten snart tar slut. (men om köparen är medveten om det så är det såklart ett val; en kunnig köpare kan ju fixa det där med Windows 10 uppdateringar, eller Windows 11, själv)

1500 kanske man inte får här på forumet, men det är inte orimligt på Facebook, Blocket etc. Jag skulle dock sålt den på Tradera, för mindre strul. Då får man ett "marknadsvärde" på den. Finns ganska många datorer i samma "klass" som säljs ut från företag etc, som går för runt tusingen, men då ser ju den här datorn lite fräsigare ut, har kanske bättre GPU och lite extra lagring.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag har motsvarande laptop och den kör Linux med docker nu. Går inte direkt att spela med.

Permalänk

Jag förstår, så runt tusenlappen möjligtvis. Ska tillägga att jag skrev fel. Den är uppgraderad till Windows 11. Tack för bra svar!