Permalänk

Storlek på c: ?

Finns det ngn fördel med att ha C: på en lite partition? Sitter med en 160GB och funderar om jag ska partitionera den...

Visa signatur

3.0 GHz HT | 1024 DDR PC3200 | ASUS AX800 PRO VIVO 16p | 160GB + 200GB HDD | SB Audigy | Logitech Z-680 | Win PRO SP2 |

Permalänk
Medlem

jag tycker den känns säkrare att ha två partitoner (helst två hårddiskar), om det blir fel på ena så är den andra kvar.
vad menar du med lite?
dra inte ner den så att den blir för liten, dela den på hälften det skulle jag göra

Visa signatur

Burken: Athlon XP2400+ | Abit KD7-RAID | TwinMos 512MB | 190Gb HDD | GeForce2 pro/400 64Mb |
Servern: Duron 800Mhz | Asus A7V | 384Mb SDRam | 120Gb HDD || Bärbara från 1990 =) ||

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog gjort 10GB för Windows och 75GB + 75GB av den delen som var kvar

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit runt 3G+ för windows, resten för annat.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Fast iofs har jag en 40GB HD i burken oxå... tänkte mest om det fanns en prestanda fördel med en lite disk för c: (mindre sökområde)

Läste i FAQ att NTFS innebär att man inte förlorar prestanda med större disk eller mkt info på disken. Med denna info borde det inte spela ngn roll om c: är på 160 eller 10GB (ur prestanda synpunkt)

Visa signatur

3.0 GHz HT | 1024 DDR PC3200 | ASUS AX800 PRO VIVO 16p | 160GB + 200GB HDD | SB Audigy | Logitech Z-680 | Win PRO SP2 |

Permalänk
Medlem

Inte roligt att defragmentera en smockad disk på 160 GB.......:(

Permalänk
Medlem

Det blir mycket enklare att ha en liten windows partition, speciellt då man defragmenterar den.
Jag har så att jag rymmer windows och program på den, och att jag har ca minst 10-15% ledigt för att ha optimal prestanda på den.
Sen så har jag bara program som jag behöver installera om på c: disken när jag installerar om windows. Resten har jag på en annan hd.
Jag har också swapfilen på en annan hd (på min speciella swap/temp partition), vilket också ger en liten prestanda boost.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

har en wd raptor 36gig där jag har en partition för windows på 5gig, resterande 30gig använder jag till program och spel. tycker det är perfekt. använder 2 160gigare seagate som lagrings diskar.

Visa signatur

MUFC ONE LOVE - REPUBLIC OF MANCUNIA - RED ARMY

Permalänk
Medlem

Dela upp disken i lämpliga partitioner efter innehåll så får du lite ordning på sakerna.

Använd hellre 2 diskar än en stor. Fördelen är att du kan backa mellan diskarna. Du kan också göra en systemboot på vardera disken och köra omväxlande. Pss defraggar du den ena medan du är bootad på den andra.

Permalänk
Avstängd

min systemdisk är 5 gig..

min är partionerad i 3 bitar

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har kört med denna uppdelning nu i ett par år och det verkar fungera mycket bra.
c: (fat16) <2gb för swapfil (cirka 1,5gb) och bootfiler,
d: (NTFS) >4gb (jag har 16gb, ganska lagom) för windows och program. Jag har alla dokument och annat bröte på den disken också, inte världens smartaste kombination men hittills har jag inte slarvat bort något (tar backup varje dag, (feg))
e: (NTFS) resten av disken för lagring och spel. Kan annars delas upp efter behag i lämplig storlek för exempelvis spel, dokument, lagring, osv.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

min hårddisk är på 120gb, jag använder 35gb till C:
har 7 gb kvar på c och jag har bara windows, program och lite filer på den

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Jag kör ca 4-5 GB till windowspartitionen. Räcker för windows och lite tillfälliga dokument på skrivbordet. Eftersom jag inte har några program på den partitionen så kan jag formatera den utan problem när jag ska installera om.

Kan förresten ge viss prestandaförbättring att köra swapfilen på en annan hårddisk än den med windows på.