Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
1) Mitt språkbruk har ingenting med att "verka listig" att att göra. Skriv debattinlägg hela dagarna så blir du också skadad, det kan jag garantera dig.

Det föredrar jag att undvika men tack för tipset.

Citat:

2) Det finns en hel del ord på engelska som i alla fall jag har svårt att finna motsvarigheter till på svenska. Straw man-begreppet exempelvis. Har du förslag på svensk synonym till det så tar jag tacksamt emot.

Jag tyckte min översättning var rätt bra, det viktiga är väl att göra sig förstådd inte att använda ett visst ord.

Citat:

3) Varken "immediata" eller "polemisera" är såpass ovanliga ord att de inte kan uppträda i en text av det här slaget. Jag tycker närmast det är lite nedlåtande att du förklarar begreppen för andra debattörer. De torde väl känna till dem redan, får man hoppas.

Tycker snarare det är du som låter nedlåtande som antyder att folk vore korkade om dom inte vet vad orden "immediata" och "polemisera" betyder. Jag kan ta fram en frekvenstabell för orden om du inte känner dig övertygad om att orden ej kan klassas som "vanliga"? Vi kan ju dra igång en poll och kolla hur många som direkt visste vad "immediata" och "polemisera" betydde.

Citat:

4) Försök förklara skillnaden mellan en moralisk bedömning av ett visst handlande, och en bedömning av den pragmatiska effekten av sagda handlande för ilstallione. Lyckas du med det, utan att "slänga" dig med "vackra ord" (ditt ordval, inte mitt), och utan att dessutom tala ner till din publik med bäbyspråk o. dyl., så har du min ursäkt serverad rakt av. Men jag tvivlar på att det är så enkelt, ens för en någorlunda skärpt och litterat skribent..

W

Som jag redan sagt tycker jag att mina förslag på förändringar uppfyller det kravet så hit med ursäkten.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Hedersmedlem

Jag måste säga att jag är imponerad av era språkkunskaper och er förmåga att debattera/argumentera. Men... WorldSpawn du kan väl inte på fullt allvar mena att du använder ett sådant språk i din vardag? Då menar jag inte i arbetet utan privat. Jag hade ingen aning om vad det du skrev betydde och jag kan villigt erkänna att efter att superboss förklarat insåg hur fel jag gjort. Jag drog lite förhastade slutsatser och tänkte inte över ursrungsinlägget innan jag citerade och hävde ur mig. Jag måste andå fråga varför du gick på som du gjorde med den nivån på språket. Var det något du ville bevisa med det? Varför inte bara skriva lite enklare? Hade det inte funnits mer vanligt använda synonymer för dina ovanliga ord hade jag förstått dig men du har bara krånglat till ditt inlägg i onödan. Och det där med engelska utrycck blandat i svenska meningar är väl ändå inte så roligt? Jaja! Ber om ursäkt för mitt första inlägg!!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

"Klipp dig och skaffa dig ett jobb lilla ponken.." - Ungefär samma seriositetsnivå, n'est-ce pas? Vad sägs om att fundera på det jag skrev, och eventuellt svara med något lite allvarligare. Var elak och dryg om du vill det, det tål jag. Men billiga poänger tenderar att framstå som just.. billiga.

W

Anledningen till att jag skrev det förstår du säkert om du läser mitt förra inlägg. Jag anser att dina poänger höll sig på samma nivå när du använde dig av det språket du gjorde. Nu är vi inne på åsikter och det kan vi väl vara överrens om att vi får ha våra egna så jag tycker att vi lämnar det.

Edit. Synd att tråden antagligen kommer att bli låst för jag har nog aldrig skrattat så mycket som åt era inlägg. Väntar med spänning på nästa!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Som jag redan sagt tycker jag att mina förslag på förändringar uppfyller det kravet så hit med ursäkten.

Hppmh. Låt gå. För fredens skull.

Ilstallione: detsamma går för dig; önskar inte driva någon till vansinne över en simpel poäng som den här. Så mina ursäkter för mitt något aggresiva uttryckssätt.

Med största sannolikhet blir tråden låst jo. But hey, nu när saken är utagerad så får det väl bli så. Är alltid tråkigare när trådar låses mitt i en diskussion..

W

PS: Vad gäller engelska/svenska/franskamixen så är den inte på något sätt genomtänkt; har tyvärr ibland svårt att separera språken, och vissa uttryck låter bara bättre på engelska exempelvis. De som umgås med mig dagligen har nog märkt att jag gör detsamma i tal. Får skylla på multikulti-uppväxt.