Permalänk
Medlem

Byte av hemma nätverk

Måste byta mitt hemma nätverk nu som består av 4 datorer sitter 10 mbits kort i alla även switchen är 10 mbit utåt så har föreningen jag bor i ett en fast lina som är på 30 mbit nu till min fråga ska jag investera i gbit switsh och gbit kort går att få tag på switsh och 4 kort på komplett för 2000 kr eller ska jag köpa 100 mbits kort och switsh för betydligt mindre pengar flyttar rätt mycket data mellan datorerna samt att jag kör en htpc som jag styr med min stationära dator hur mycket fortare kan man räkna med att det går jämfört med 100 mbit och 1gbit tackar på förhand för alla tips

Visa signatur

Wolf man

Permalänk
Medlem

Inte många punkter i det inlägget

Tycker du kan nöja dig med 100mbit nätverk. Har ingen vettig anledning men jag tycker att gbit lan hemma är lite overkill faktiskt.

Permalänk
Medlem

Förutom att klaga på de få punterna så kan jag hålla med föregående talare. 100Mbit/s räcker, en DVD-R (räknat på 4,7Gbyte) över 100Mbit/s tar ca 8 minuter (vid 10Mbyte/s vilket är rätt realistikst). Vet inte vilka mängde data du tänker skyffla och hur offta men jag rekomenderar 100Mbit/s nät. Vet inte hur din HTPC är byggd men enligt mig så ska sådan enheter knappt ha en hårddsisk och allt ska streams vi nätverket vilket funkar fint även på 10Mbit/s nät.

Permalänk
Medlem

knappt ha en hårdisk ??? sitter två 250 gigare i htpcn problemet är att jag har en kompis och hans nätverk är på 100 mbit men det går inte 10 gånger fortare än mitt möjligen 3 gånger så snabbt och det vet jag inte om det räcker för mig tar ju tid att tex lista 6-7 hundra cd album med bilder eller 70-80 dvd filmer

Visa signatur

Wolf man

Permalänk
Medlem

Jag sa vad jag tyckte. Du behöver inte överreagera. Men men din kompis har definitivt nått fel i sitt nät, så segt bör det inte gå och det går säkert att lösa.

Permalänk
Medlem

Finns netgear switchar 1gb (10gb genomströmshastighet) alltså full duplex 2gb per port. för 800kr inkls moms på dustin, jag hade DEFINITIVT köpt en sån ifall jag överför mkt data. Då lär andra saker bli din flaskhals i nätet