Permalänk
Medlem

joystick: gameport-/usb-adapter

Problem: "gammal" joystick med gameport-kontakt ska sammanfogas med ny dator utan gameport. Kan man köpa/bygga en adapter till USB? Om bygga, hur?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riv ur ett gammalt ljudkort ur någon rishög.

Permalänk
Medlem

Har bara PCI-slots på moderkortet (och inget pci-ljudkort).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men köp ett pci ljudkort.. herregud..

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem

Men herregud på dig själv. Jag är medveten om alternativet, men det var inte det frågan gällde.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Now we're talking. Snyggt jobbat. Och tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

funkade de bra då? har en sidewinder me typ tio knappar o läste nån stans att de kan bli probs..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jo jag undrar också om nån har testat detta och fått de att fungera bra?
Jag har en Dexxa Steering Wheel. Finns det några andra lösningar annars? jag har ingen serial utgång på mitt nya moderkort därför detta problem uppstod.

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har en kompis med samma problem, dvs han har en gammal ratt (Microsoft SideWinder ForceFeedback wheel) och en ny Dell utan gameport (Audigy 2 ZS ljudkort). Han har även provat adaptern från Clas Ohlson och det fungerar inte.

Så jag undrar hur man går tillväga med förslaget med dubbla ljudkort. Kan man inaktivera allt utom gameporten på det extra ljudkortet? Antar att det är i BIOS man får ändra men jag har ingen koll på vilket BIOS som Dell använder och om det är görbart i deras maskiner?

Permalänk
Medlem

Tycker det är ruttet av moderkortstillverkare att inte slänga med en sån utgång ifall de är inbyggt ljudkort,

Den på Classe borde funka, det är ju bara köpa och prova, funkar det inte så går de ju alltid lämna tillbax, Det är ju Clas Ohlson vi snackar om.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sådan och fick följande resultat:

Logitech gamepad: styrningen funkar, ej analoga, 4 knappar av 12 funkade

Logitech Joystick Force feedback: Totalt uppfuckad oanvändbar styrning, fyra knappar funkade

Logitech Wingman formula ratt: styrning funkade halvdant, endast fulla utslag, fyra knappar funkade.

Och jag har rätt drivrutiner. provad alla fyra lägen på dosan och en massa annat men dessa resultat var de bästa jag fick.
Kanske är den allergisk mot Logitech produkter men jag tyckte väl mest det var skit och hade hellre köpt ett Soundblaster 128 kort för en femtiolapp om jag hade vetat det.

Säljes: USB till Gamepad adapter. Funkar fint 75:-

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Ja, inte vet jag..
Du kan ju kolla på; http://madmodders.no-ip.com/moddningar/joyinterface/index.htm...
kan kanske funka

Visa signatur

Happy modding Xd

Permalänk
Medlem

FPSeizure Nja!!
Han har ju fortfarande ingen gameport.

Permalänk
Permalänk
Lego Master

Way to necropost.
Har han inte fått tag i en adapter på 16 år, så har han nog gett upp.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Haha ja det var en fin necropost. 👍

Väl tänkt dock. Men lär inte funka i OS över XP.
Microsoft tog bort kod i DirectX och gjorde många många speltillbehör helt värdelösa.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Way to necropost.
Har han inte fått tag i en adapter på 16 år, så har han nog gett upp.

@dataper återkopplade aldrig, så vi får förutsätta att han fortfarande letar!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Tack för engagemanget! Tyvärr (?) är både joystick och dator utbytta ett par gånger, så problemet är löst/försvunnet ..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dataper:

Tack för engagemanget! Tyvärr (?) är både joystick och dator utbytta ett par gånger, så problemet är löst/försvunnet ..

Men du fattar väl att du bara kan köpa ett ljudkort, och en joystick och en dator. Hur svårt ska det vara?... Herregud...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Men du fattar väl att du bara kan köpa ett ljudkort, och en joystick och en dator. Hur svårt ska det vara?... Herregud...

Har inga PCI-portar längre ju!
Undra var min joystick 🕹️ är nuförtiden.. kanske bland diverse skräp hos morsan.. borde ta tag i det där...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com