Permalänk
Hedersmedlem

Via Epia 800 Mini-ITX
512mb ram
160gig hdd
Gentoo Gnu/Linux

Fläktlös och med endast en 5400 rpm tyst samsung spinpoint. Router fw web ftp etc. Den har även en 20" sunskärm, mus och tb, ircstation och ljudkälla till stereon (spd/if till en dac). Sitter och surfar vid den nu.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Bilbo

P2 300mhz
384mb sdram
8gb Quantum bigfoot 5,25"
3com 905 nic

slackware 9.0

Hade uptime på över 103dar, sedan krashade kernel :-/

Kommande server (om den vill boota ifrån CDhelvetet)

Yoda

Power Machintosh 7100/80
inga uppgifter om ram eller mhz.
~4gb SCSI hd

Permalänk
Medlem

Farnsworth (http, ftp, samba)
AMD XP 1600+
256MB DDR
580gb
Debian

Zoidberg (dns server)
486.a (66mhz)
16mb
270mb
Debian

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
If we not supposed to eat animals, then why are they made out of MEAT?

Permalänk
Medlem

Webbserver, filserver:

Hostname: kylk.data - OS: FreeBSD 4.9-STABLE/i386 - CPU: AMD Duron(tm) (1300.05-MHz 686-class CPU) - Processes: 58 - Uptime: 38d 34m - Load Average: 0.00 - Memory Usage: 55.80MB/509.04MB (10.96%) - Disk Usage: 327.50GB/401.62GB (81.54%)

Mirkkmaskin:

Hostname: freeize.data - OS: OpenBSD 3.4/i386 - CPU: Intel Pentium II (Klamath) ("GenuineIntel" 686-class, 512KB L2 cache) 233 MHz - Processes: 25- Uptime: 38d 30m - Load Average: 0.06 - Memory Usage: 15.34MB/31.61MB (48.55%) - Disk Usage: 0.30GB/4.27GB (6.96%)

Permalänk
Medlem

Bjarne
Cpu: Duron 700@933MHz
Minne: 1152MB SDRAM
Hårddisk: 40GB Seagate
OS/Dist: Linux Slackware 9.1
Kernel: 2.6.4
Kör: Apache+php, ventrilo, teamspeak, eggdrop, ftp, samba.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Epinox

AMD Athlon XP 1600+
256 MB DDR333

Linux Slackware 9.1 med Kernel 2.4. Används som web- och ftpserver.

EpinoxMail

AMD K6-2 400 Mhz
130 MB SDRAM PC100

Debian 3.0 stable. Används som mailserver så fort den är konfiguerad

Permalänk
Medlem

ingen här som har ett RAID kort till salu?
ska palla RAID1 å 5
SCSI 3 lr nåt sånt.. hastighet är inte det viktigaste.. men alltid kul.

jo, servrar.. orkar bara en idag;
dubbel 1900+, 1gigg ram, 8x36gigg scsi

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Hedersmedlem

se sign:
snart 500mhz dock

edit:

Server: Intel Pentium 166MHz, ATI Grafikkort, 64MB RAM, 4,3 GB lagring (SCSI), 4,3 GB system (IDE), Slackware 9.1

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag är mäkta imponerad över hur många som kör router/firewall/webb/samba/ftp på samma burk, mycket dumt upplägg i min mening ur säkerhetssynpunkt. Tar man sig in i den burken har man i princip tillgång till dom flesta tjänsterna på den burken samt även kanske större delar av nätverket.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Opteron: Är man inne så är man inne, så spelar det väl ändå ingen större roll vad det är för daemons som är igång. Ok man kan pajja så att nätverket inte riktigt funkar som det ska för en stund, men det kan man likförbaskeligen göra, även om servern inte agerar router/firewall (åtminstone om nätverket kommunicerar via en router).

Det jag menar är att har man väl tagit sig in i en burk som root så kan man i princip göra vad som helste, oberoende vilka daemons som är igång.

Permalänk
Medlem

alpha: AMD K6-2 400 MHz, 256 MB SDRam, 1x Quantum-disk på 4 GB, FreeBSD 4.9-RELEASE - Transparent brygga

apocalypse: P2 400 MHz, 256 MB SDRam, 1x WD 10 GB-disk, FreeBSD 4.9-RELEASE - Webserver, primär DNS, ircd, misc.

metropolis: 2x PPro 200 MHz, 96 MB EDORam, 1x Quantum Fireball 3,8 GB-disk, 1x IBM Deskstar 10,1 GB-disk, FreeBSD 4.9-RELEASE - Sekundär DNS, irc, visst kodande, misc.

nightfall: P 200 MHz, 32 MB EDORam, 1x Fujitsu 7 GB-disk, FreeBSD 4.9-RELEASE - NAT/Gateway, intern DNS.

everest: P2 400 MHz, 196 MB SDRam, 2x Maxtor 120 GB-diskar (7200 RPM, IDE), 1x WD 250 GB-disk (7200 RPM, SATA), 1x Maxtor 250 GB-disk (7200 RPM, IDE), 1x WD 200 GB-disk (7200 RPM, IDE), Slackware Linux 9.1 (kernel 2.4.25-grsec) - Filserver, backup.

Det var väl alla...

Permalänk
Hedersmedlem

oj glömde bort:
kör min som webserver enbart för tillfället, backup för dokument också...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av don_thomaso
Router, firewall, mail, ftp, www, dns, samba,dhcp

Cobalt Qube 2, 250mhz mips cpu,128meg ram, 30gb hdd
Linux för tillfället, ska bytas till netbsd imorgon.

Mer info om Qube 2:an http://www.webdevelopersjournal.com/hardware/cobalt_qube.html

Ah, en gullig liten Qube...har letat efter en sådan ett tag. Hör gärna av dig om du tänker sälja den!

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
If we not supposed to eat animals, then why are they made out of MEAT?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crawen
Opteron: Är man inne så är man inne, så spelar det väl ändå ingen större roll vad det är för daemons som är igång. Ok man kan pajja så att nätverket inte riktigt funkar som det ska för en stund, men det kan man likförbaskeligen göra, även om servern inte agerar router/firewall (åtminstone om nätverket kommunicerar via en router).

Det jag menar är att har man väl tagit sig in i en burk som root så kan man i princip göra vad som helste, oberoende vilka daemons som är igång.

Ja. Vilket är varför det är dumt att köra andra kritiska nätverkstjänster på brandväggen, vilket är precis vad Opteron påpekar..

W

Permalänk
Medlem

Inte det han påpekar, som jag förstår det så tycker han att det är en nackdel att ha så många olika nätverkstjänster på en och samma server för att ifall någon tar sig in så får den personen fler daemons att leka med. Men det jag vill påpeka är att ifall man nu har tagit sig in i burken och har root-privs, då kan man ju likförbaskeligen göra i princip vad man vill (installera vad man vill osv).

Hade varit en annan sak ifall han sa att det är osäkert att ha så många olika nätverkstjänster för att det är större risk att ett säkerhetshål hittas och används för att komma in i servern.

Jag kanske har missförstått det han skrev, menmen, jag är ju bara människa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Jag är mäkta imponerad över hur många som kör router/firewall/webb/samba/ftp på samma burk, mycket dumt upplägg i min mening ur säkerhetssynpunkt. Tar man sig in i den burken har man i princip tillgång till dom flesta tjänsterna på den burken samt även kanske större delar av nätverket.

Hade man haft råd med 3 extra burkar så.... Man tager vad man haver

Permalänk
Medlem

Som tillägg så kör jag 3 separata burkar @ 200mhz 64MB/128MB för mail/dns, shell/lek, NAT

Permalänk
Medlem

shojou
Fujitsu Lifebook 440, dvs en laptop pII 233mhz, 64mb/4gb
Hon kör apache, mysql och bnc åt warpdrive.se

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Anledningen att man inte skall köra en massa andra tjänster förutom firewall/router är väl egentligen att man vill minimera säkerhetsrisken genom att ha så få potentiellt buggiga program öppna mot internet som möjligt.
Om en burk står ensam som router/firewall så är det enbart de demonsen som behöver vara säkra, kör man ftp,httpd,ssh,etc så riskerar man ju även att få ett intrång genom säkerhetsbrister i de programmen.

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Citat:

Men det jag vill påpeka är att ifall man nu har tagit sig in i burken och har root-privs, då kan man ju likförbaskeligen göra i princip vad man vill (installera vad man vill osv).

Hade varit en annan sak ifall han sa att det är osäkert att ha så många olika nätverkstjänster för att det är större risk att ett säkerhetshål hittas och används för att komma in i servern.

Citat:

Anledningen att man inte skall köra en massa andra tjänster förutom firewall/router är väl egentligen att man vill minimera säkerhetsrisken genom att ha så få potentiellt buggiga program öppna mot internet som möjligt.
Om en burk står ensam som router/firewall så är det enbart de demonsen som behöver vara säkra, kör man ftp,httpd,ssh,etc så riskerar man ju även att få ett intrång genom säkerhetsbrister i de programmen.

Förvisso sant; det är större sannolikhet att någon av tjänsterna är exploitbara, om man kör massor av tjänster på en och samma burk, och därmed större sannolikhet att just den burken blir rootad. Men det är dock inte det primära skälet till att inte köra extra tjänster på brandväggen, om man frågar mig. Två anledningar, som jag ser som betydligt viktigare är redundans och lager av säkerhet. Redundans i den meningen att om en burk måste tas ner så kan resten av systemen fortfarande driftas (givetvis bör de kontrolleras noga i sådana fall, det är ju självskrivet, men de måste då inte tas ned direkt). Lager av säkerhet på så sätt att det är ett extra steg för eventuell cracker att ta sig in till det privata nätet, där riktig skada kan göras.

Men jag tror att vi alla håller med om att det är dumt att köra extra grejjer på brandväggen, även om vi formulerar oss olika. Sen får man förstås i alla lägen göra en bedömning av hur mycket pengar man är villig att lägga ner på sin datas och sina systems säkerhet. Mina nedlastade "semesterfilmer" behöver kanske inte vara SÅ himla säkra i alla lägen Kör man däremot vitala tjänster i exempelvis företagsmiljö på en brandvägg, så borde man ha fått sparken för länge sedan.

W

Permalänk
Medlem

http://jmb.mine.nu -- HTTP, FTP, IRC, Quake 3 och lite annat ..

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Just nu har jag en Power Mac G3 på 450 MHz (den i min sign) som står och tuffar med Mac OS X.
Ska byta ut den och använda den till annat snart, känns lite overkill för en web/filserver för hobbybruk.
Förmodligen blir det en PC-burk av något slag med FreeBSD eller Linux.

Permalänk
Medlem

WorldSpawn: Så rätt så rätt

Permalänk
Medlem

PII 233, 32MB RAM, ~2GB HD. Kör OpenBSD och agerar som brandvägg.
PII 400, 128MB RAM, ~8GB HD. Kör GNU/Linux Debian och används till webb, ftp och liknande.

Visa signatur

"Somewhere between the noose and the stereo a boy decided on whether he should end it all now or stay sad and young forever."

Permalänk
Medlem

Jag har en p133 med 64mb ram som körs som brandvägg, webserver, ventriloserver och extra lagringsutrymme då jag inte kan sätta i fler diskar i min bärbara dator som jag använder mest. Sitter i en fulltowerlåda bara för att jag ska kunna sätta i många diskar. Funkar stabilt har inte bootat den en gång sedan jag körde igång den, vilket innebär en uptime på runt 1½ månad.

Visa signatur

Asus P5KPL, 8800gt 512mb, E4500 2.2ghz, 4gb ram

Permalänk
Medlem

1. Pentium 200MHz, 128MB RAM. Gateway med Slackware 9.0
2. Celeron 566@850MHz, 512MB RAM, 8+60GB hdd. SMB och FTP med Debian
3. Dual Pentium II 400MHz, 512MB RAM, 2*9,1GB SCSI. Arbetslös pga SCSI-diskarnas ljudnivå...

Permalänk
Medlem

Nån gammal DIGITAL-server som brorsan.com körs på:

Intel 440FX, Dual-CPU, fast bara en CPU monterad, en P2-266 (Klamath)
Adaptec AIC7880U med 2st 4GB SCSI-diskar (ska fyllas på med några till)
256MB PC133
3com 900 Boomerang
S3 Trio grafikkort

FTP, HTTP, HTTPS, webmail, SMTP, POP3 och SSH.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crawen

Det jag syftade på var att man inte ska ha många demoner igång på samma maskin för det ökar risken för att man blir rootad. Det är nästan _alltid_ nödvändigt tillämpa en struktur på sitt nätverk där man har flera lager av säkerhet just som WorldSpawn påpekade. Om man nu trots allt måste köra alla demoner på samma burk (för man kanske inte har råd med flera maskiner) så kan man ju åtminstone köra dom som virtuella maskiner. På så sätt kan man förhindra en inbrytare från att få root till alla demoner samt systemet.

Och tar man sig exempelvis in via samban etc så har man ju tillgång till hela nätverket och kan kanske ändra webbsidan eller använda burken som bouncer för vidare hacking in i nätverket. Det är mycket mycket enkelt att sniffa nätverket efter fler lösenord/vägar in i andra burkar.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Thunder: AMD Athlon 1600+ 1024MB ram, 2x 10GB hd, står hos mig, en polares burk.
Nightwish: Celeron 500MHz 160MB ram, 40GB hd, min lilla testburk

Båda kör Crux Linux 1.3

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Medlem

Server: h0mer
CPU: Duron 800Mhz
RAM: 256MB SDRAM
NIC: 2st Realtek
Hårddiskar: 200GB + 160GB + 80GB + 80GB = 520GB

Webserver (knas.org), FTP server (glftpd), psybnc, gateway och brandvägg. Funkar klockrent

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.