Program som tar bort spam direkt på servern?

Permalänk
Medlem

Program som tar bort spam direkt på servern?

Hej,

Jag får kanske 30 spammail om dagen, vilket självklart är otroligt jobbigt. Jag har prövat med lite filter i min klient, samt programmet K9, som gör ett helt ok jobb. Grejen är bara den att jag kollar ofta min mail via webben eller med min telefon, som självklart inte har något spamfilter
Så nu undrar jag om det finns något program som loggar in på servern och tar bort (eller märker) spammailen som är på servern, så att jag slipper all spam när jag kollar mailen med min telefon? Det förutsätter ju självklart att min dator alltid står på och har detta program på i bakgrunden.

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

Vad använder du för mejlserver?
Eller du har inte kontroll över denna själv?
Går nämligen att konfigurera en del mejlservrar att behandla dessa innan dom når mejlboxarna.

Permalänk
Medlem

Jag har home.se

De har ju filter, men jag tycker inte det fungerar tillfredställande. Vill ha ett som "kan tänka själv" (som K9 osv).

Borde ju finnas program som loggar in på servern och gör samma sak om K9 och sedan ta bort dem (om jag var bättr epå programmering skulle jag göra det själv...:-)

Sedan har jag även en annan mailadress varifrån mina mail forwardas. Jag tror det är till den det mesta av spammen går. Verkar som om home.se inte filtrerar bort den?

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

Som sagt behöver du ha "kontroll" över mailservern för att kunna filtrera direkt på den. Det finns bra program för att göra detta, t.ex. SpamAssassin. Ett alternativ är ju att du tankar ner e-posten till en egen server och filtrerar där. Det kräver dock att du har en server som är ständigt uppkopplad om du vill kunna kolla mailen från din telefon.

Jag är osäker på om det finns något program som loggar på mailservern (IMAP) och sedan plockar bort SPAM:en. Det borde ju vara möjligt, men kräver fortfarande att du har en burk som ständigt gör detta. Då borde man lika gärna kunna ladda ner mailen direkt till den istället.

Ett sista alternativ är väl att du tar kontakt med din e-postleverantör och frågar om det finns möjlighet för dig att själv påverka vilka "regler" som ska gälla för SPAM-filtreringen. Om det är SpamAssassin dom kör med så finns det en liten config-fil som avgör vad som klassas som SPAM. Hör med dom om det är möjligt.

Om du vill sätta upp en egen mailserver så kan du mer fördel använda ett Linux-baserat system. Själv använder jag en burk med Gentoo Linux och SpamAssassin för att ta hand om mailen. En bra bruksanvisning för hur man sätter upp ett sådat system hinns här:
How To setup exim + exiscan-acl + SpamAssassin + clamav + courier-imapd

...och om man först vill lära sig hur man installerar Gentoo över huvud taget finns en guide här:
Gentoo Linux Quick Install Reference

Permalänk

Du hade ju jobbat lite med filter i klienten. I Outlook Express can du ju definiera regler och sedan välja som action "Delete from server". Då plockas spammailet bort från servern och hamnar aldrig i någon inkorg. Sedan ser du till att OE är igång hela tiden.

Permalänk
Medlem

Förövrigt i nyaste Outlook är filtret jäkligt bra och i princip 100% (iaf för mig). All spam hamnar i en egen katalog.

Permalänk
Medlem

Jag kör Netscape Messenger. Vill inte ha Outlook pgr av säkerhetsrisken och att det är gjort av M$ :-). Har tyvärr ingen större lust att byta klient heller.
Jaha, verkar alltså som om det inte finns något program som gör det jag vill. Orkar nog inte fixa en Linux-server, tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ok. Tack! Ska kolla på det! Är det MailWash-server man ska ha då eller Pro?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder pro

Permalänk
Medlem

Jag har installerat det nu, och det verkar bra. Men vad jag vill är att programmet ska ligga och köra konstant i bakgrunden och hela tiden ta bort spam! Det verkar som om man måste göra det manuellt nu? Eller har jag missat någon inställningar? Jag hittade iaf inget...
Jag vill alltså att den ska både automatiskt kolla min mail var 10:e minut OCH köra "Process Mail" åt mig liksom...

Visa signatur