Produkttest: Lian Li PC-V1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
BTX är ju utvecklat just för att effektivisera kylningen.

Nej, BTX är en nödlösning från Intel som kyler processorn bättre men kyler alla andra enheter i datorn sämre. Dvs. ur kylningssynpunkt så är BTX sämre än ATX.

Och eftersom kylningen är det största argumentet för BTX så kommer man snabbt fram till att BTX är skit.

Tycker att den här lösningen är bättre än BTX eftersom det finns ett utblås vid CPUn. Men något sämre än ATX.

Däremot tycker jag att hårddisklösningen var bra. En lång ljuddämpad luftkanal (lätt moddning) med frisk luft måste väl vara ett av de bästa sätten att kyla hårddiskar tyst på.

Permalänk
Medlem

ojojoj, vilken rippoff av G5 chassit, synd att intels xTX standarder är så keffade så man inte kan ha lika logisk kylning som för G5:orna.

Det va som när G3 & G4 burkarna släptes av apple när de hadde plastiga looken, oj va pc chassi tillverkare försökte tillämpa det på sina produkter, och nu detta.

Jag har förståss ingen aning om hur näste generation pc chassin kommer se ut, men en sak är jävligt säkert, de lär ha kommande mac chassin som förebild

Tur att åtminstånde ett datorföretag har smak, både när det gäller ut & insidan.

annan tillverkare som vill ta del i G5-kakan:

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fv02
ojojoj, vilken rippoff av G5 chassit, synd att intels xTX standarder är så keffade så man inte kan ha lika logisk kylning som för G5:orna.

Det va som när G3 & G4 burkarna släptes av apple när de hadde plastiga looken, oj va pc chassi tillverkare försökte tillämpa det på sina produkter, och nu detta.

Jag har förståss ingen aning om hur näste generation pc chassin kommer se ut, men en sak är jävligt säkert, de lär ha kommande mac chassin som förebild

Tur att åtminstånde ett datorföretag har smak, både när det gäller ut & insidan

Visst finns det chassitillverkare som härmar, men det är ju inte särskilt många. I princip allt som säljer härmas, och så säljs även Mac 'kopior' även om det är väldigt få som härmar jusst macen.

Bra många fler som härmar Chieftechs design m.fl.

(G3ans och G4ans lådor var ju förskräckliga)

Permalänk
Medlem

Har ett PC60, inte direkt Lian Li's dyraste, men det bästa chassi jag nånsin ägt.
Aldrig mer ett Chieftec.

Permalänk
Medlem

Ojoj, vilken pärla. Dock avstår jag, vem betalar de priset för ett chassi ?! SPeciellt utan nätagg =/

Fv02 - Vem är tillverkaren till dessa chassin ?

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk
Medlem

ingen aning om vad tillverkarna heter, men de brukar ju oftast vara relativt okända som vill bli uppmärksammade & därför kopierar G5 chassin bl.a? därför förvånar det mig att Lian Li sjunker så lågt och enligt mig snor för mycket inspiration från G5 chassit. jag menar...omvända layouten för att få pci upptill och nätagget nertill, precis som på G5:an, kattastrofalt, lian li har sjunkit i mina ögon, jag som trodde de va inovativa, nu känns dem bara som kopior :S

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

Tycker det var ruskigt smart och snyggt utformat.

Synd att det var så dyrt, men det kanske man kan överleva eftersom 3.25" platserna var så generösa. Börjar bli dags att byta ut mitt gamla Chieftec.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem

mac folket har rätt! pc ägare har INGEN smak

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

Hur blir det då när man installerar ett nätaggregat som har en extra fläkt underifrån?

Visa signatur

AMD XP-M 2400+ @ 4100+ (214*12) - ASUS GeForce 4 Ti4600 @ core 320, mem 710 - Corsair TWINX 3200LL 1024 MB - IBM Deskstar 30 GB - ABIT NF7-S rev. 2.0

Permalänk
Medlem

fläkten hamnar ju uppåt...tänk dig att du tar & roterar ett vanligt chassi 180 grader bara

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker var väldigt innovativt var platserna för diskarna. Det som sedan suger lite hårdare kan ju vara att man kanske får köpa nya signalkablar. Speciellt när man kör med SATA kablar på 30cm och som man kanske vill kunna dra lite snyggt.

Sen kan jag nog tänka mig att det blir lite ful kabeldragning för molexkontakterna upp till CD-rom enheter etc, från nätagget, eftersom att dessa kablar gärna kan vara lite för korta på vissa nätagg.

Jag funderar starkt på att skaffa mig ett nytt chassi dock och vill hemskt gärna ha ett aluminium case. Och denna låda verkade ju visserligen en aningen intressant. Fast jag tror dock att jag väntar ett tag efter att det har kommit ut på marknaden, så att man får läsa kommentarer från de modiga som köpte lådan för 2.500:-

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Avstängd

Det här borde vara straffbart. "Nej, vi har aldrig sett Apples PM-G5-chassin". Att man aldrig ger sig och lämnar andras verk ifred. Oavsett hur bra chassit egentligen är, tänker jag aldrig tänka tanken att köpa ett - oavsett om det kostar 250 kronor. Att leva på andra är enligt mig jävligt lågt.

:(:(:(

Lian Li har ju kapaciteten att göra snygga och bra saker själva, men det här var riktigt låg. Där sjunk mina tankar om Lian Li ganska mycket, även om jag fortfarande tycker om deras övriga lådor.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

yäää potatis...skönt att någon vågar hålla med mig

de som skaffar sig det där chassit har nog förmodligen även mac tema i sitt xp
varför inte skara lite pengar och skaffa en riktig g5 :s

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Det här borde vara straffbart. "Nej, vi har aldrig sett Apples PM-G5-chassin". Att man aldrig ger sig och lämnar andras verk ifred. Oavsett hur bra chassit egentligen är, tänker jag aldrig tänka tanken att köpa ett - oavsett om det kostar 250 kronor. Att leva på andra är enligt mig jävligt lågt.

Själv skiter jag fullständigt i om idén är snodd eller inte.
Så länge det ser bra ut och uppfyller mina behov så är jag nöjd.

Annars en ganska bra idé av Lian-Li att göra detta eftersom många antagligen har imponerats av Mac-designen, men inte velat ta steget till den sidan.
Nu får ju de de bästa av två världar så att säga. En PC i ett Mac skal.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Avstängd

Tycker det var skitfult.

Kylningen kan nog vara okej med tanke på fläkten som suger ut där bak, jag vet dock inte varför dom gjort det där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Själv skiter jag fullständigt i om idén är snodd eller inte.
Så länge det ser bra ut och uppfyller mina behov så är jag nöjd.

Annars en ganska bra idé av Lian-Li att göra detta eftersom många antagligen har imponerats av Mac-designen, men inte velat ta steget till den sidan.
Nu får ju de de bästa av två världar så att säga. En PC i ett Mac skal.

Idé? Det är ju ingen konst att sno andras idéer. Det är ju så jävla lågt gjort så det är inte sant, i allafall när det är så här tydligt. Sen vad du personligen tycker beror ju på moralen. (jag skojjade bara)
Det bästa av allt? Nej, det bästa Apple gjort är inte deras G5-chassin, utan deras version tio av Mac OS.

Visa signatur

H.T.I.D.

Permalänk
Medlem

typiskt chassi för alla som drömmer om en G5:a

Visa signatur

weeee

Permalänk

Jag funderar kan man bara inte vända chasit upp och ner om nu försämringen i kylningen beror på att den är upp och ner???

Permalänk
Medlem

I think im in löööööve. Men hade föredragit en vanlig lianli front på den så att säga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Man kan inte jämföra en sketen PC med en Mac G5

Problemet är att man inte kan jämföra en kompatibel PC med en plastburk för ett kraftigt överpris

Permalänk
Medlem

Tycker det har en ful front.

Permalänk
Medlem

Inuti hade det vart EXTREMT bra om man inte fått för sig en sånn vrickad ide att vända på moderkortsplattan! Utvändigt är det bland det fulaste jag sätt. HATAR MAC på alla sätt! o varför vill man sätta en pc i ett MAC cassi?! Varför s¨extremt mycket hål? Kommer bli som en luftrenare.. suger i sig allt damm som finns.

Finns många smarta lösningar som de har.. men skulle jag få bestämma så skulle de tillbaka till ritbordet och göra en snygg design!

- Minus
- Mobbo upp-o-ned.. (ja varför?)
- Fläktfilter (saknas!)
- EXTREMT DYRT! (får ett chiftech fulltower med agg för runt 1000 pix)
- Varför kan man inte utforma ett chassi med floppyn på sidan av chassit eller på baksidan?

+ Pluss
+ Smart indelning av chassit dock får du sämre genomströmning..
+ Fin platts även fast det inte är så stort
+ 120mm fläktar.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Det fulaste va hjulen =P

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Hehe, jag visste väl att det fanns en Mac-användare i varje PC-nörd som ville ut. Till och med komponeternas possitioner är "snodda" från Karlifoniafolket.

Visa signatur

//Hendrix

Permalänk
Medlem

Skulle inte ha nåt emot mac om:

1. Urvalet av hårvarukomponenter samma som till PC, så man kan bygga burk själv

2. Urval av programvaror samma som till PC

3. Priset samma som till PC

Alla skulle vinna på att mac ökar sina marknadsandelar för att skärpa konkurrensen.

Bill Gates lär sjunga "The winner takes it all" när han flinar i duschen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Största som hänt inom datorchassin sen dom bytte till ATX.

jag kan inte annat än hålla med, tycker chassit verkar helt underbart

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Man kan inte jämföra en sketen PC med en Mac G5

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Problemet är att man inte kan jämföra en kompatibel PC med en plastburk för ett kraftigt överpris

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Skulle inte ha nåt emot mac om:

1. Urvalet av hårvarukomponenter samma som till PC, så man kan bygga burk själv

2. Urval av programvaror samma som till PC

3. Priset samma som till PC

Alla skulle vinna på att mac ökar sina marknadsandelar för att skärpa konkurrensen.

Bill Gates lär sjunga "The winner takes it all" när han flinar i duschen.

Bara en snabb fråga, vad fan i helvete har era inlägg med den här diskusionen att göra!? Det här är ett chassi, inte mac vs. "PC".

Visa signatur

H.T.I.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Bara en snabb fråga, vad fan i helvete har era inlägg med den här diskusionen att göra!? Det här är ett chassi, inte mac vs. "PC".

vad har dina kommentarer med diskussionen och göra isåfall?

Permalänk
Medlem

Hahahaha om jag nu skulle köpa detta chassie så skulle det inte vara för att det ser ut som en G5:a.. Som jag tills nu inte ens visste hur det såg ut

Permalänk
Medlem

Kanske skulle öva lite på sladdragning

Chassi är fint - dock inte så intressant med tanke på priset.