Permalänk
Medlem

Disk boot failure...

När jag startar datorn kommer det upp ett meddelande där det står:

Disk boot failure. Insert system disk and press enter.

När jag sedan trycker Ctrl+Alt+Del eller trycker på reset funkar det. Jag antar att det är nån inställning i BIOS...

Hur fixar man det?

Permalänk
Medlem

Låter skumt det där. prova att se till så att det inte är några glapp i sladdarna till hårdiskarna.

Prova "load default settings" i biosen, funkar inte det kan du testa att flasha om biosen.

mvh

Permalänk
Medlem

Kolla så inte hårddiskarna är pinnade som CS, dvs cable select, då kan det bli fel sådär. Pinna dem som master och slave

Visa signatur

//Dhenniz
"ASUS A6U laptop"

Permalänk
Medlem

testa det Dhenniz sa kolla så hddn är mountad rätt kolla även diskettstationen

Visa signatur

Game: Ryzen 9 9900X, 32Gb DDR5, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 464TiB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 381TiB

Permalänk
Medlem

Om det är S-ATA kan det vara risk för att kontakten glappar. Hände för en kompis..

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Medlem

Disken du har Operativsystemet på ska vara MASTER. Den andra disken ska vara SLAVE.
Vad är det för disk?
Det kan också bli så när disken håller på att dö.

Permalänk
Medlem

Hur vet man om det är master då?
Det ser ut så här :::: och den sitter på den andra. Är det rätt?

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas nån fin liten "ritning" på etiketten på disken hur du ska bygla den.

Visa signatur

Mac Mini Intel Core Duo 1,66GHz, 1GB ram | Powermac G4 (sawtooth) 1Ghz, 512MB ram | Mac Mini G4 1,25GHz@1,42GHz

Permalänk
Inaktiv

Se till att du har satt First boot device på Harddrive(Om du har installerat windows) annars sätter du den på Floppy och använder startdisket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
Disken du har Operativsystemet på ska vara MASTER. Den andra disken ska vara SLAVE.
Vad är det för disk?
Det kan också bli så när disken håller på att dö.

Har en polare som körde operativet på Secondary Slave och det funkade, förstog dock inte varför han gjorde detta, men fungerade gjorde det

Permalänk
Medlem

Kolla så att du inte har en diskett i =D