Permalänk
Melding Plague

ATi fuskar?

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">ATi fuskar?</b></font> <small class="small">lördag 22 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a><br /></small>
Det har varit en hel del prat senaste tiden om att ATi har fuskat med den triljära filtreringen på nya Radeon X800-serien grafikkort. Drivrutinen använder en "optimerad" trilär filtrering som inte skadar kvalitén på bilden men ökar prestandan mot Nvididas motsvarighet. Detta gick inte ut till pressen och ATi har varit tysta om detta.<br /><br /><a href="http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=538" target="_blank" >Sudhian</a> har skrivit en artikel i ämnet och har länkar till en del tester som gjorts huruvida detta stämmer eller inte. Kommentera gärna!<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"><p align="right"><a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=286949">Diskutera nyheten</a></p></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kort och snabbt på nyheten låter det ju inte särskilt fusk, jag tyder det som en optimerad drivrutin.

låt mig citera irc

Citat:

(Raz^) Om det inte skadar kvaliten är det väl en bra optimering?

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

"som inte skadar kvalitén på bilden "
då är det väl inte fusk?

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragon_Strike
"som inte skadar kvalitén på bilden "
då är det väl inte fusk?

håller med, så länge optimeringarna inte betyder förlust av kvalite så kan jag faktiskt inte klaga.

dock tycker jag att man kunde gått ut med det, för det kommer ju alltid fram förr eller senare, och håller man inne med det så framstår det lätt som att man fuskat.

Permalänk
Medlem

ja hur sjutton kan man räkna något som fusk när det inte ändrar på bildkvallen... om de bara höjjer prestandan är det väl ändå snack om en opmtimering, tycker iaf jag.

Permalänk
Medlem

likadan som vilken annan optimering som helst låter det som för mej

Permalänk

behöver väll inte tilllägga, men så länge bilden inte försämmras är det väl inte fusk?

Permalänk

Som sagt, optimeringar är bra om de inte ändrar det visuella till det sämre.

Permalänk
Medlem

Tycker samma här, så länge det inte gör avkall på kvalitén så är det inget fel. Kallas nog snarare utveckling. Bra optimering imo.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

löjlig nyhet, är det inte tillåtet för företag att förbättra sina drivrutiner?

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Avstängd

Hela grejen är redan överstökad och avklarad på övriga internet när det når sweclockers. :/
Självklart är det bara bra om det ger mer prestanda med samma kvalité.

Permalänk

känns som att bara för att nvidia har fuskat så ska ati dras in för minsta lilla...

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Medlem

1) Bättre prestanda.
2) Ingen försämring av bildkvalitet.
3) Inte programspecifikt.

Hur kan detta räknas som fusk?
Det lägger jag i facket för 'bra drivrutiner'.

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk
Medlem

Vadå varit tysta? dom svarade ju på anklagelserna efter några dagar har själv läst svaret!!
Optimeringerna är bara förbättringar som rör prestandan...
Man kan ju optimera kod till en viss gräns innan man måste offra bildkvalitet för prestanda...

Ett tips kan vara att ati har använt dessa "optimeringar" på 9600korten ända sedan som släpptes.. bara så ni vet.
Att det dyker upp nu är bara ett sätt att smuytskasta dem från nvidia fanatiker!!!

Permalänk

Drivrutinen borde göra så att bildkvaliten försämras, även om det är så små försämringar att det inte märks. Annars måste ju drivrutinen t.ex överklocka processorn, för den borde inte kunna göra så att man får ut samma bild snabbare. Drivrutiner ska ju vara till för att integrationen med program mm fungerar.

Permalänk
Medlem

Drivrutin = Bilförare...
Det finns bra och dåliga bilförade:

*Vissa kör dåligt i höga hastigheter (skulle då vara nvidia som torskar massa bildkvalitet)

*Vissa kör bara sakta

*Sen har vi proffsen som kör skitfort men ändå förbannat bra (skulle då vara ati som har snabba rutiner men asbra kvalitet)

Det är ju precis samma sak med drivrutiner. Alla vet vi att en rät linje är den kortaste vägen mellan 2 punkter. men när man skriver program blir linjerna allt ifrån raka. om man kan fila bort massa "skit" så linjen blir rakare och programmet snabbare är det ju bara bra!

Permalänk
Medlem

Det är något lurt med det här!

Så som jag har för stått det så har Ati ändrat filltreringen till brillnear (eller något sånt) när man ställer in det att vara trillnear för att få mer prestanda. Men när man startar ett program som testar bildkvalitét så känner drivrutinen av det och ändrar genast till riktig trillnear.

Om detta stämmer så är det fusk!

Permalänk

Re: Det är något lurt med det här!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av der_ko
Så som jag har för stått det så har Ati ändrat filltreringen till brillnear (eller något sånt) när man ställer in det att vara trillnear för att få mer prestanda. Men när man startar ett program som testar bildkvalitét så känner drivrutinen av det och ändrar genast till riktig trillnear.

Om detta stämmer så är det fusk!

Nja, låter inte särskilt troligt. Sådana fusk upptäcks ALLTID och det vet ATI.

Permalänk

hehe... ingen av alla ati fantaster här skulle någonsin erkänna att ati har gjort något fel. såfort när de kommer något liknande från nvidia så e dom på o hackar så bra som de bara går.. men om ati gör något så hittar man fort på en ursekt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Drivrutin = Bilförare...
Det finns bra och dåliga bilförade:

*Vissa kör dåligt i höga hastigheter (skulle då vara nvidia som torskar massa bildkvalitet)

*Vissa kör bara sakta

*Sen har vi proffsen som kör skitfort men ändå förbannat bra (skulle då vara ati som har snabba rutiner men asbra kvalitet)

Det är ju precis samma sak med drivrutiner. Alla vet vi att en rät linje är den kortaste vägen mellan 2 punkter. men när man skriver program blir linjerna allt ifrån raka. om man kan fila bort massa "skit" så linjen blir rakare och programmet snabbare är det ju bara bra!

Jag använder mig av samma liknelse som du för att det ska bli lättare att följa med.

Rent logiskt oberoende av hur bra bilföraren är ju högre hastighet man har desto svårare är det att styra bilen. Prova själv om du kör bil. Kommer du in i en kurva i 30 km/h så är det ganska lätt att klara av svängen.(allt är relativt) Men om du gör samma sak i 70Km/h så blir det svårare.

Sen så var förmodligen grafikkortet konfigurerat på ett sådant sätt att det arbeter så bra som möjligt under de förutsättningar som det har från början. För att återgå till bilen. Om du nu ska köra kurvan i 70km/h så måste du ändra fjädringen på bilen för att ha samma kontroll. Det betyder att man förmodligen måste ändra något fysiskt på grafikkortet annars så borde hela systemet bli instabilt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flytkorken
hehe... ingen av alla ati fantaster här skulle någonsin erkänna att ati har gjort något fel. såfort när de kommer något liknande från nvidia så e dom på o hackar så bra som de bara går.. men om ati gör något så hittar man fort på en ursekt.

jo men nvidia gubbarna gjorde väl ialf så extremt att de var optimerade för pcmark03

Permalänk
Medlem

Jo, tyvärr är det så Flytkorken. Asså fusket ligger ju inte i själva algoritmen för att brilinear utan i att, när man satte det till Trilinear så blev det ändå bara Brilinear utan att användaren fick reda på detta! Det är fusk i min mening.
Sen verkar deras lösning "Brilinear" vara jäkligt bra. Förstår ni vad jag säger? Inte deras lösning som är fusket i sig utan tystnaden om att de tvingade den på användaren.

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är principen. Slår ja på trilinear så ska det ju fan vara trilinear. Och vadå spelar ingen roll om man inte märker skillnad ? Om ja köper en porsche med en Volvomotor och inte märker nån skillnad, så har ja ju fortfarande blivit lurad. Eller?

Permalänk

Märker du ingen skillnad på en volvo-motor och en porche-motor så kan du likabra sälja bilen och köpa ett dragspel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triple X
Jag tycker att det är principen. Slår ja på trilinear så ska det ju fan vara trilinear. Och vadå spelar ingen roll om man inte märker skillnad ? Om ja köper en porsche med en Volvomotor och inte märker nån skillnad, så har ja ju fortfarande blivit lurad. Eller?

Permalänk
Medlem

som sagt.. denna optimering fanns redan på 9600 serien som ATi sa nu.. och det har inte varit någon som klagat över någon bildförsämring.
3Dc är en HW-optimering, ska man nu klaga på SW-optimering som inte försämrar kvalitén så tycker man att man borde höra klagomål på HW delen me.
Det roliga med det hela är som jag började med att denna optimering har funnits i omlopp ett bra tag, all SW-optimering behöver inte betyda fusk.

Visa signatur

|XP 2500+ |Epox 8RDA+|Prometeia Black|TwinMos/Winbond PC3200 2*256mb|Hercules 9700 Pro|
|XP 2000+ AGOIA Y|Epox 8K5A2|Alpha 8045|TwinMos PC2100 2*256mb| Leadtek GF3 Ti200|

Permalänk
Medlem

Nu slutar vi tjata och tar på oss kockmössan o grillvantarna. Ut och grilla med polarna!

Permalänk
Medlem

haha vadå fusk?! optimering kallas det i sitt esse

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
Märker du ingen skillnad på en volvo-motor och en porche-motor så kan du likabra sälja bilen och köpa ett dragspel.

Fan vad jag skrattade när jag läst dit svar

Håller med de flesta andra att det inte kan ses som fusk om det inte försämrar (ur någon aspekt) för användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thawriter
Drivrutinen borde göra så att bildkvaliten försämras, även om det är så små försämringar att det inte märks. Annars måste ju drivrutinen t.ex överklocka processorn, för den borde inte kunna göra så att man får ut samma bild snabbare. Drivrutiner ska ju vara till för att integrationen med program mm fungerar.

Det går att göra jättemycket i drivrutinerna för att förbättra prestandan och samtidigt ha en matematiskt pixel-för-pixel-identisk output.
Speciellt idag med dagens programmerbara GPUs.

Tänk tex. att en multiplikation "kostar" lika mycket (prestanda) som addition.
5+5+5+5 = 20
Om multiplikationen "kostar" lika mycket som addition hade man kunnat spara prestanda genom att låta GPUn behandla operationen som:
5*4 = 20
istället.

Grovt förenklat såklart.

Dessutom är ATis minneskontroller programmerbar vilket bådar för stora förändringar i minnesprestanda utan att det har det minsta lilla att göra med bildkvalité.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

"Problem is, ATI’s own literature claims explicitly that the cards use standard trilinear filtering all the time. The new algorithm also happens to disable itself when color mipmaps are being evaluated. Since these are mipmaps reviewers often use for testing trilinear filtering methods, it means that ATI’s new “optimization”, just happens to not function when the major tool for testing trilinear filtering is working. Compounding the issue is that ATI recommends that reviewers use colored mipmaps for evaluating trilinear filtering."

http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=538 (länken som fanns på sweclockers sida)

Nån som egentligen blir förvånad över att vi blir blåsta av grafikkortstillverkarna?

Självklart är det bra med en optimering som inte försämrar bildkvalite, inte är programspecifikt och ger bättre prestanda, men kunderna ska också informeras om den. Det faktum att ATI själva rekommenderat verktyg de vet (annars är deras inkompetens nog fog för den kritik de får) stänger av deras optimering och gör filtreringen till samma som i den ickeoptimerade versionen.

Om denna optimering fanns redan i 9600 serien så är det bata ännu värre, då har de bedragit alla som köpt deras kort ända sedan 9600 serien kom ut.. Att kunderna sedan inte lidit någon skada tar ju självklart bort udden men om de "missar" att berätta om detta lilla trix så slutar det med att de missar att förälja om något som vi konsumenter får ta..

Oärligt och oroande skulle jag vilja samanfatta det hela som men man ska ju inte dra för stora växlar på det här då ingen skada skett.. De är ju inte lika "framstående" på området som deras huvudkonkurent har varit ^^