Permalänk
Medlem

videoredigering?

Hur pass viktigt är det med ett bra grafikkort om man har ett videoredigeringskort om man ska redigera film dvs?

På vilket sätt jobbar och påverkar dessa komponenter varandra?(Grafikkort och Videoredigeringskort)
Redigering funkar ju med vanligt grafikkort och firewire kontakt.
Vad är det man vinner på med ett redigeringskort?

Tacksam om någon kunnig kunde svara på frågorna.

Visa signatur

PC: Modekort A7N8x-Deluxe,
processor AMD 2500+, ram 1,3GB, grafik 64mb, hårddisk 320GB. Operativsystem: Windows xp pro. Övrigt: En väldigt tyst dator, jag kan till och med höra min bildskärm surra.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med videoredigeringskort?

Är det ett kort med firewireanslutning du menar så är det bara en kommunikationsport och det kan man köpa för någon hundralapp.
Ofta finns firewireanslutning inbyggt på nyare moderkort.
Man behöver inget bra grafikkort heller för videoredigering.

Man behöver snabb CPU och gärna mycket minne. Det är ingen nackdel med någorlunda snabba hårddiskar också men heller ingen nödvändighet. Däremot behövs mycket ledigt hårddiskutrymme.

Det finns videoredigeringskort med hårdvara för rendering av video (exempelvis hårdvarukomprimering till mpeg2), vilket kanske göra arbetet snabbare men jag skulle hellre satsa på en snabb CPU.

Permalänk
Medlem

videoredigering

Det var bla renderingen och mpeg2 jag ville åt. finns det alltså hårdvara för att rendera snabbare? Kan man inte ha ett program som gör att man kan komprimea direkt vid överföringen?

Visa signatur

processor AMD 2500+, ram 1,3GB, grafik 64mb, hårddisk 320GB. Operativsystem: Windows xp pro. Övrigt: En väldigt tyst dator, jag kan till och med höra min bildskärm surra.

Permalänk
Medlem

Finns ingen processor som hakar bakom en hårdvarukodat mpeg-kort, med en MPEG-kort monterat kan man använda sig en trött dator. Man sparar många timmar på detta. Har själv ett Pinnaclekort som jag aldrig byter bort p,g,a just hårdvaran.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Man behöver snabb CPU och gärna mycket minne. Det är ingen nackdel med någorlunda snabba hårddiskar också men heller ingen nödvändighet. Däremot behövs mycket ledigt hårddiskutrymme.

För en bra videoredigeringsdator så skulle jag framförallt rekomendera snabba hårdiskar, inte snabb cpu. Jag har jobbat på mittnytt som redigierare och där har dom dubbla 400mhz procesorer, dvs långasamma processor men med scsi-diskar, dvs snabba. CPUn bör endast vara snabb om man vill ha snabb rendering vilken naturligtvis kan vara trevligt Nej, mycket minne och snabba hårdiskar rekomenderar jag.

Permalänk
Medlem

Mittnytt kanske inte komprimerar videon i någon större utsträckning? Då krävs inte så mycket processorkraft, men mycket minne och stora och snabba hårddiskar.

Det är stor skillnad om man i renderingen ska komprimera till MPEG2, Divx eller annan komprimering. Då krävs väldig processorkraft för att det inte ska ta uppemot ett dygn för att rendera några timmars video i full DVD-upplösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Mittnytt kanske inte komprimerar videon i någon större utsträckning? Då krävs inte så mycket processorkraft, men mycket minne och stora och snabba hårddiskar.

Det är stor skillnad om man i renderingen ska komprimera till MPEG2, Divx eller annan komprimering. Då krävs väldig processorkraft för att det inte ska ta uppemot ett dygn för att rendera några timmars video i full DVD-upplösning.

sant, men jag tänkte mest på själva redigieringen, inte renderingen som sagt.

Permalänk
Medlem

Jobbar man med DV-formatet så är datahastigheten ca 13 GB per timme. Man måste alltså ha en hårddisk som klarar skrivning av minst 13 GB per timme vilket motsvarar knappt 4 megabyte per sekund för att kunna överföra till datorn från videokameran i realtid. Detta är inte särskilt snabbt krav för dagens hårddiskar. Men som sagt, det är ingen nackdel om det går fortare än realtid då man redigerar. Snabba hårddiskar är alltså bra men ingen nödvändighet.

Det är oftast bättre att redigera i DV format först och sedan komprimera till mpeg2 jämfört med att redigera efter komprimeringen eftersom varje omkomprimering försämrar kvaliteten och mpeg2 är hårdare komprimerat än DV. Av den anledningen föredrar jag att inte ha realtidskomprimering redan vid överföringen utan komprimerar hellre efter redigeringen är färdig. Och då är det framför allt en snabb CPU som krävs, eftersom kort som kan hårdvarukomprimera till mpeg2 ofta är mycket dyrare och inte ger bättre kvalitet än programvarukomprimering. Men programvarukomprimering är sällan snabbare än realtid så komprimeringen tar längre tid än filläsningen så där är CPUn flaskhalsen. Visst kan man köpa något mpeg-2 hårdvarukomprimeringskort från Canopus för dyra pengar men jag uppgraderar hellre datorn och får en snabbare dator för samma (eller troligen mindre) pengar. Med programvarukomprimering är man inte låst till de få format som hårdvarukomprimering klarar av.

Permalänk
Medlem

tack

Tack för nyttig läsning.
Så Dv är också en slags komprimering? Digitalt anologt är jag med på. jag trodde Dv var en renodlad digital inspellning. Har däremåt hört att Dv och GREEN screen inte fungerar så bra eftersom färg information saknas i DV. Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DV är en digital inspelning som är komprimerad med en faktor på 5 jämfört med okomprimerad digital video. Det kan synas små komprimeringsartifakter i DV-video ibland.

Det där med green screen vet jag inget om. Vad är det? Vad jag läst så är färginformationen något olika i DV för PAL och NTSC. PAL (som vi har i Europa) har 4:2:0 medans NTSC (USA och Japan) har 4:1:1, men just detta är jag inte så jättehaj på och kan inte riktigt förklara skillnaden.

Permalänk
Medlem

green screen

Är när man filmar mot en HELT GRÖN bakgrund, dvs inte grön utan GRÖN!
Efteråt kan man ta bort bakgrunden och klippa in personen i en annan bild.
Läste någonstan att Dv inte fungerade bra för detta, hade med det som du nämner 4:1:1 osv, men jag förstog aldrig riktigt hur det hängde ihop. Har själv provat detta med dv, det svåra är inte färgen, utan att ljussätta. Resultaten blev lite si och så, men det berodde nog mest på utövaren och inte på dv formatet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har filmat blue-screen (ja, jag använde blått i stället för grön, färgen har ingen större betydelse men jag har hört att greenscren ska vara lite bättre eftersom man ofta innehåller mindre grönt än blått och då blir det därför lättare att kea ut med grönt) med minidvkameror och resultatet har blivit bra. Det svåra är att belysa sin vägg rätt.

Jag har dock inte gämfört med 16mm eller nått liknande så jag vet inte om det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att spela in lite filmer från vhs (samt tv'n) till datorn,
vad ska man köpa för kort då?

Prisklass: 1000-1500:- (om dessa inte är skit).

När man ska redigera filmer / lägga till texter så är det väl främst processorn som avgör hur fort det går?