Permalänk

Widescreen TV

Hej

Funderar på att köpa en widescreen tv som jag vill ha länge.

Jag vill antingen ha 28" eller 32". Har ett litet rum och kan sitta cirka 2.5meter från TV:n (kanske mer).
Är en 32":are för stor?

Jag ställer kvalité högt upp på "vill ha listan".

Max 7000kr får den kosta.

www.netonnet.se har Centrum Aries 310 för 5990kr och Panasonic TX-32PS11 för 6 990kr.

På Elgiganten finns PHILIPS 28PW8506 för 5 995kr.

Jag är ingen inbiten hembio fanatiker men lite hembio känsla är aldrig fel. Ligger jag för högt i prislistan, duger det med en billigare?

Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."

Permalänk

gå till siba och kolla, de har oftast många tv apparater uppradade på rad, där alla visar samma program, och där kan du se kvalite!

Permalänk
Medlem

Nej 32" är inte för stort.. jag har 32" Wide hemma.. tycker 32" är bra.. hade även kunna tänka mig haft lite större

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Av dom du räknande upp skulle jag rekommendera TX-32PS11:an.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

skulle nog köpa en ordentlig 28" än en dålig 32", men det vette fan om du får någon "bra" för 7000

Permalänk

om du är intresserad av kvalite för 7000 kr är panasonicen det bästa du kan hitta. Det som skiljer tvn från 10000 klasserna är antal scart ingångar samt text-tv minne.

Visa signatur

PRIMITIVE PEOPLE
B-R-A-T , Here comes Hansson & Årskrönikan

Permalänk
Medlem

33tums vanlig är stor

sådan har jag på mitt rum. En 32wide är ju skit liten emot den

Permalänk

skiljer 1 tum iofs..

har hört att 28" är för litet om man har windscreen..

Visa signatur

Dator #1 ABIT NF7-S | Barton 2500+@2.2ghz | 512 mb ddr 333 @ 400 mhz | R9800Pro 430/371 | 320 gb 2 HDD

Dator #2 ABIT KD7 | Barton 2500+ | 256 ddr 333 mhz | GF 440 MX > snart 9800SE @ Pro | IBM 30 gb

Permalänk
Medlem

En 32 tums 4:3 TV är större än en 32 tums widescreen TV.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harrelson
om du är intresserad av kvalite för 7000 kr är panasonicen det bästa du kan hitta. Det som skiljer tvn från 10000 klasserna är antal scart ingångar samt text-tv minne.

Skämtar du eller? Hoppas jag verkligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Acke is the Man
skiljer 1 tum iofs..

Nejdå, jag har en på rummet och den är visserligen inget vidare men knappast för liten.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

jag beställde en Panasonic TX-32PS11 igår.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Acke is the Man
skiljer 1 tum iofs..

En 32" Widescreen visar en 4:3-bild i ungefär samma storlek som en 25". Vill du ha 28"/29" 4:3 så får du gå upp till 36" Widescreen-burkar. Ska du ha en vanlig CRT brukar det bli dyrt.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Har haft en PS11 i två månader och är nöjd. Sitter 2,5m framför den.

Visa signatur

Stunning debut album 01 Doubt 02 Change The original idea was to press this disk on multi-coloured vinyl but the pressings came out as a rather muddy green colour with a slight warp [The warp didn’t affect the playing of the disk].

Permalänk

Nackedelar med Panasonic PS11:
-bara 8bits digitalt chassi
-bara 2 scart varav 1 rgb scart

annars en mycket bra tv för pengarna....lätt den mest prisvärda i dag.

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hammarbynisse
En 32" Widescreen visar en 4:3-bild i ungefär samma storlek som en 25". Vill du ha 28"/29" 4:3 så får du gå upp till 36" Widescreen-burkar. Ska du ha en vanlig CRT brukar det bli dyrt.

Och en vanlig 32" 4:3 tv visar widescreen i runt 25" den med, så då får man då upp i storlek då med. Alltså så är din jämförelse inte så bra, och jag skrev runt 25" inte exakt(orkade inte googla upp det) För liksom det inträffar ju idag att man ser på bredbildsmatrial, som inte finns i gamla 4:3 formatet och då får man ställa in tvn i WS formatet ändå. De flesta idag skiter i detta och trycker ihopa resp drar isär bilden, iaf oss med mindre tvar.

Det som dock skiljer sig är storleken på bildytan eftersom det mäts diagonalt. Så en 32" vanlig har mycket större bildyta än en widescreen, eftersom ju mer kvadratisk en bildytan är ju större blir dens yta i förhållande till diagonalen. Detta löses enkelt genom att köpa en större widescreen tv, så felet är att de använder diagonalen som ett mått på tvar. 28" WS är som några sa väldigt låga, men nu idag så börjar 32" WS sjunka i pris. Många säger att 32" är standarden och mindre ska man inte ha, fast som sagt en 28" WS är billig och duger fint i ett litet rum.

Till trådskaparen. Jag hade satsat på en "Panasonic TX-32PS11" som du länkade till ovanför, det där med bara en rgb går att fixa med en fullmatad scartväxel. obs att alla scartväxlar inte är fullmatade, pris på en sådan i bra kvalite ligger på ca 300-500kr. och den behöver du ju inte köpa direkt, utan den skaffar man då man senare när scarten tar slut. Många har ju bara en dvdspelare, och då räcker ju en rgb fint. Den vanliga duger fint åt en vhs video, eller också åt annat om man inte är så extremt kräsen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Eftersom den max får kosta sju tusen så rekommenderar jag att du köper en 28"-widescreen då 32" i den prisklassen är riktigt dåliga. Fast det beror väl helt på smak och tycke egentligen, men det är vad jag ordinerar.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk

Tack för alla svar som kom så snabbt.

Ok, Ni gillar Panasonic TX-32PS11 mest.

Får man något mycket bättre om man lägger på någon tusenlapp? Värt att tänka på någon hyffsad form av surround ljud inbyggt? Nicam Stereo, vad säger Ni om det, finare sorts av stereo ljud?

Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."

Permalänk
Medlem

För en tusing till händer det inte mycket. 10000kr får du pynta för Panna px10 som är nästa nivå.

Jag skulle välja mest tv för pengarna och sedan köpa surroundgrejjer vid sidan om.

Visa signatur

Stunning debut album 01 Doubt 02 Change The original idea was to press this disk on multi-coloured vinyl but the pressings came out as a rather muddy green colour with a slight warp [The warp didn’t affect the playing of the disk].

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicMackey
bara 8bits digitalt chassi

Vad menas med detta?

Permalänk
Medlem

Philips är mycket bättre på widescreen än Panasonic.
MYCKET bättre.

Sitter väl ändå Philips bildrör i de flesta andra tv-apparater. Inte så många som tillverkar dem själva så vitt jag vet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pean
Philips är mycket bättre på widescreen än Panasonic.
MYCKET bättre.

Sitter väl ändå Philips bildrör i de flesta andra tv-apparater. Inte så många som tillverkar dem själva så vitt jag vet.

Panasonic använder Egna bildrör, iaf i PS11.

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

Ah ok... jag vet inte så mycket om detajerna.. men Philips gör mycket bildrör iallafall.. och inte bara till sina egna produkter.. åtminstone var det så förut.. men jag kanske inte vad jag pratar om..

Men jag är apnöjd med min Philips iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gå och titta på en Philips i en affär. De flesta är ohyggligt dåliga.

Permalänk
Medlem

Jag är en inte en stor Philips anhängare, förstår mig inte fel där. Jag säger bara att jag har en 32" widescreen från Philips och den är fett bra, åtminstone för det priset jag fick den för. Ljudet kunde vara bättre, men det mesta ljudet går genom stereon iallafall ( visst, surround kanske är bra, men två kanaler duger fint åt mig tills vidare ). Bilden är bra som sjutton och widescreen-anpassnigen är bra mycket bättre än Panasonic som är det enda som jag egentligen har testat nog mycket för att jämföra med. För det är ju så att inga tv-sändningar eller filmer som man tankar är i rätt format för en widescreen tv. Att strechta bilden hit och dit kan tyckas fel.. men vafan.. det spelar inte så jäkla stor roll ärligt talat. Faktiskt. Sen är det väl minst 100hz man ska ha och ingenting mindre. Färgerna kanske inte är de skarpaste och bästa, det finns ju alltid det som är bättre, men min tv är schysst i sin prisklass, men det finns ju alltid grejer som är grymmare.

Men ja, de flesta Philips är nog ohygglit dåliga, men jag de har sina ljuspunkter. Tror jag. Jag är ingen hifi-fantast dock, inte av stora mått.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Philips och Panasonic gör de bästa bildrören idag. Det ser man också om man frågar försäljare vilka som säljer bäst. Jag minns när jag köpte min 32" Dantax i slutet på '98, då var man ensam om det här med widescreen och DVD. Nu säljs det ju fler WS tv än standard. Inom några år kommer dessutom alla program i tv göras med WS-format, så tänker man på framtiden så är det WS som gäller vid tv-köp.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Absolut.. ingen vits med att köpa 4:3 längre.. Dessutom tror att de flesta är ärligt talat mest kollar på dvd och kanske ännu mer, nedtankad film från dc, och det är ju sällan något annat än en eller annan typ av widescreen.

Fattar inte varför tv-kanalerna envisas med att alltid sätta undertexterna nedanför bilden när de sänder filmer i ws, då går det ju ändå inte att utnyttja det.. sen så sitter ju alltid tv-kanalens logga längst upp till höger och sabbar iallafall.

De påstår att de sänder i widescreen.. men det är ju ändå bara gammal vanligt format efter att lagt på logga och undertexter. Inte så smart om ni frågar mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag fick Panasonicen idag, är mycket nöjd.
dock så var det ett helvete att få upp den på tv-bänken, den ägde typ 70kg och jag bor själv, lyckades dock till slut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tunga as de där maskinerna..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pean
Absolut.. ingen vits med att köpa 4:3 längre.. Dessutom tror att de flesta är ärligt talat mest kollar på dvd och kanske ännu mer, nedtankad film från dc, och det är ju sällan något annat än en eller annan typ av widescreen.

Fattar inte varför tv-kanalerna envisas med att alltid sätta undertexterna nedanför bilden när de sänder filmer i ws, då går det ju ändå inte att utnyttja det.. sen så sitter ju alltid tv-kanalens logga längst upp till höger och sabbar iallafall.

De påstår att de sänder i widescreen.. men det är ju ändå bara gammal vanligt format efter att lagt på logga och undertexter. Inte så smart om ni frågar mig.

Det ju finns ett ganska bra skäl att skaffa sig en 4:3-TV idag, och det är att det allra mesta av det som sänds på TV idag är 4:3. Det lär dröja en del år tills mer än hälften av det som visas i TV är i widescreenformat. Inom TV-spel är det också 4:3 som gäller, även om man kan förvänta sig bättre widescreenstöd nästa generation. Använder man mest TV:n till att se på DVD-film så är det ju dock 16:9 man vill ha. Man får klura ut vad man har TV:n mest till helt enkelt.