NTLDR is missing, XP startar inte

Permalänk
Medlem

NTLDR is missing, XP startar inte

Jag har Win XP Pro, plötsligt startar inte windows längre, utan det står bara NTLDR is missing. Någon som vet hur jag fixar detta, jag har sökt runt internet och provat lite saker men inget har fungerat hittills. jag har copierat in ntdlr från installationsskivan och ntdetect men det hjälpte inte.

jag slängde precins in nya matlab7 på roten och tror jag laddade ner service pack2 filer till winxp, så något av detta skulle kunna ställa till det kanske

edit: här står mer om det
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=320397

men de hjälper bara med "contact support to get bc2update utility" någon som har det programmet?

/Andreas

Permalänk
Medlem

Jag hade provat att göra en egen bootdiskett där bootfilerna ntldr, ntdetect och boot.ini finns med och sett om operativsystemet över huvudtaget hoppar igång. Eventuellt editera i boot.ini och kolla om du av någon mystisk anledning fått ett annat id för bootpartitionen (den med windowsmappen).

Formatera disketten i xp, inte quick format.

/G

Permalänk
Medlem

ja. jag funderar på att prova att skapa en sådan bootdisk. ska jag kopiera in de filerna, när jag drog in filer från winxp skivan tog jag inte boot.ini. jag tror jag ska prova det också.
det stod att jag skulle dra in en win98 startdisk eller annan med sys.com och sedan skriva "sys C:".

jag ska rota tag på en startdisk och testa det.

/Andreas

Permalänk
Medlem

Re: NTLDR is missing, XP startar inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Jag har Win XP Pro, plötsligt startar inte windows längre, utan det står bara NTLDR is missing. Någon som vet hur jag fixar detta, jag har sökt runt internet och provat lite saker men inget har fungerat hittills. jag har copierat in ntdlr från installationsskivan och ntdetect men det hjälpte inte.

jag slängde precins in nya matlab7 på roten och tror jag laddade ner service pack2 filer till winxp, så något av detta skulle kunna ställa till det kanske

edit: här står mer om det
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=320397

men de hjälper bara med "contact support to get bc2update utility" någon som har det programmet?

/Andreas

Lösningen för mig var ju en ominstallation av Windows.

Permalänk
Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Huh?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo
Huh?

Huh x2?

Permalänk
Medlem

Nu får jag det här felet på min dator också. Utöver http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=32583... ...

Har tyvärr ingen diskettstation att reparera det med. Jag tror att jag slipstreamar en XP-SP2-skiva och kopierar ntldr osv därifrån till disken där Windows ligger (ntldr, boot.ini etc ligger på C: och Windows på D:)...

Man måste vara lite fantasifull och tolerant när man har med datorer att göra, kan jag ju säga.

Alternativt blåser jag bara om allt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Tackar, det här problemet skulle lösa det, hela. Men hur använder man det? jag har inte kört det ännu, men jag har inte sett någon text som säger något. Är det något jag ska tänka på innan jag kör programet?
/Andreas

Permalänk
Medlem

Haha, vi är tvillingsjälar med samma typos. "Program" blev "problem" för mig med för någon minut sedan.

Jag uppfattade inte alls vad programmet gör.

EDIT; Aha, såg länken i första inlägget nu. Det låter vettigt, och jag får lust att ladda ner programmet, men jag har ingen diskettstation som sagt, lite störande. Får kanske rycka ut disken och kopiera över från en annan burk.

Men är det rätt program? De refererar till BCupdate2 utility och superboss länkar till bcupdate.exe - 2an är kanske en senare version?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hm, det verkar vara något dosprogram. man kanske ska lägga över på bootdisk och prova att göra det då. Någon som kan hjälpa med mer info tack?

/Andreas

Permalänk
Medlem

Finns inte mycket mer info. Jag ska pröva med bcupdate nu, bara jag lyckas få över det på något sätt till rätt disk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använd XP-skivan, reparationskonsollen. FIXBOOT tror jag kommandot var, använd HELP för att titta efter i listan.

Permalänk
Medlem

och ska prova det spanga.
Nej fixboot fungerade tyvärr inte. Bah, jag får försöka installera min floppy så jag kan slänga in det där programmet om det nu funkar/hjälper.
En annan skum grej är att efter att jag kopierade över nplrd från installationscdn så kommer det nu upp färgade bokstäver när felmedelandet står slumpvis på skärmen. Ser INTE bra ut.

Edit: Fredo fungerade det för dig? Vore toppen om jag visste att programmet fungerade.

Tyvärr är min floppy sönder så det är inte så lätt för mig att få över filer som fixar det hela. Det går dock att bränna cd-boot skivor där filer ligger, men det är inte så smidigt.

Tyvärr är det floppyuttaget på moderkortet som är sönder, så jag kan inte köpa en ny floppy så lätt.

Edit, Borde det inte fungera att slänga in en extra variant av Windows på hårddisken, men att sedan inte använda den utan den andra windows? Jag har precis slängt in windows och fått alla program att köra så vore surt att dra in allt _igen_.

Fan, jag provade att lägga in en ny mapp med ett nytt windows, men då blev det ännu sämre. nu står det "disk error istället"

/Andreas

Permalänk
Medlem

Jag har gått igenom för mycket för att försöka återberätta nu. Det verkar iallafall som om det var MFTns fel. Jag körde chkdsk och den reparerade några index på filer med kryptiska namn. Jag vet inte alls om det löste problemet.

Nu kan jag starta Windows igen iallafall, det känns dock inte pålitligt men det går att starta. Men typ samtliga drivrutiner verkar fattas. Det kan som sagt bero på att jag rensade vissa mappar med XPlite för ett tag sedan. Jag vill bara försöka få tillbaka dem nu, och hoppas att inget fuckar upp installationen när jag försöker.

Jag litar som sagt inte på att problemet är löst, så jag ska backuppa det jag kan via nätverket eller något innan jag fortsätter. Vad skönt allt vore om man hade råd med en fet ny hårddisk.

(Btw, bcupdate.exe kunde jag inte ens köra. "This program cannot be run in DOS mode, och det kunde inte köras i XP-setupens Recovery Console heller. Det är för övrigt därifrån jag jobbat.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, hej och hå säger jag bara. Jag ska nog köra en utförlig checkdisk jag också. inget verkar fungera här. jag tror nog att det skulle lösa sig om jag formaterade hårddisken och la in windows igen,

intressant chkdsk sa "found one or more errors", men inget mer. Men den verkar inte ha reparerat något. hmm, frågan är vad jag ska göra åt det. borde nog ta ner tillverkarens testprogram, jobbigt att köra dock när jag inte har floppy.
/Andreas

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla svaren men... har du som jag en sata disk som master så kan den ha "hoppat" ner i listan på vilken disk som är MASTER disken i bios! kolla det och om så är fallet. flytta bara upp din disk som boot prioritet ett så skall saken vara biff

Tack å hej

Visa signatur

[Intel P4 2.8 Prescott] [Abit IC7-MAX3] [2 x 512 Phoenix DDR400 CAS2.5 Dual Chanel, 2 x 512 Twinmos DDR400 Dual Chanel ] [GeX Cube Radeon 9800 Pro 128Mb] [WD Raptor 36Gb 10kRpm S-ATA] [Seagate Barracuda 7200Rpm 120Gb] [Hitachi Deskstar 7200Rpm 120Gb] [Seagate Barracuda 200Gb S-ATA] [Segate Barracuda 80Gb IDE] [Silicon Image Meadly PCI IDE Card][NEC 1300 DVD-RW Dual] [JVC Lite-On DVD-ROM 16x/48x] [Chieftec Dragon Full Tower] [AerogateII] [In-Win USB Card Reader] + Mycket mera

Permalänk
Medlem

Sådär, det blev heltids fest för att fixa det.
Jag testade hårddisken men den hade inga fel. Testade med chkdisk och den hittade dock fel men sa inget mer. Jag satte in hdd:n in min andra burk och förde över all information till den andra, formaterade och drog in windows igen. verkar funga, däremot grymt segt att kopiera över 60gb i båda riktningarna på den här rätt sega datorn. Tar flera timmar.

Inget annan jag provade fungerade, jag bytta boot.ini osv, reparerade, slänga in en annan variant av windows osv.

Vilket är smidigaste sättet att ha windows installerat på om man vill undvika sådant här strul?

Tänkte att man borde ha någon form av ghost på windows partitionen. jag gjorde en partition på 10gb nu där jag ska ha windows, sedan när jag har dvd brännare kan man ju dra ner den på 2 dvd skivor. vad tror ni om det?
/Andreas

Permalänk
Medlem

Har samma problem jag...

började efter att ha installerat om windows...
fattar inte varför.......

har provat som endel rekomenderar att köra winxp-skivan och
reparera och sedan kopiera över Ntldr från skivan till systemdisken...
men samma resultat när man bootar....

enda gången när jag kan komma in i windows är när jag kör i failsafe-läge
ifrån bios....det den då ändrar är att den bootar från floppyn och att den stänger
av S.M.A.R.T funktionen på diskarna....

då funkar det...men när man sedan försöker få igång en ide usb-disk så vill den inte boota...

please whats the ********** problem.....

ingen som har en bra guide hur man snabbt löser detta?????

Visa signatur

A-64-3200-Newcastle | Epox 8kda3j | 1024 Corsair | MSI 6800GT 256MB + Arctic Cooling NV 5 | Systemdisk-Hitachi Deskstar T7K250 160GB SATA | Tankdisk-MAXTOR MAXLINE III 300GB 7200RPM S-ATA 16MB | Viewsonic vx-912