Permalänk

BBB bredbandstelefoni???

Jag blev uppringd av bbb idag och dom frågade om jag var intresserad av deras bredbandstelefonitjänst. Jag som knappt vet vad det är för något. Har ju hört talas om det men men vad innebär det igentligen?

Finns det någon här som har det eller någon som bara kan berätta lite om det.

Visa signatur

Dream As If You'll Live Forever Live As If You'll Die Today

Permalänk
Avstängd

Jag har det
Det funkar jättebra kan jag meddela.

Kostnad första året är 49kr månaden, sedan blir det 99kr månaden.

Du får en liten box som du kopplar in telefon och tp-kabel i och sedan ger du järnet som vanligt. Inget konstigare än så, dock så använder du telefonlinjen på något sätt. Du måste nämligen ha deras egna telefonmojj intryckt i jacket, annars funkar det inte. Men den stör ju inte direkt hehe. Uh, jag har deras 10/10mbit tjänst och jag har aldrig upplevt dåligt ljud eller störningar pga mycket upp/nedladdningar, däremot har en del sagt att det har ekat för dem en del när det vart så. Men jag tycker absolut att det är värt det. En bra och stabil tjänst, men går ditt internet ned någon gång så går såklart din telefon ned också då de sitter på samma linje på något sätt.

Mvh
Damo

Permalänk
Medlem

I praktiken innebär det ingen skillnad alls i användandet av telefonen så egentligen finns det inte så mycket att berätta.
Du får telefonidosa som kopplas in parallellt med ADSL modemet och då allt är inkopplat så matar du in en pin-kod via telefonen för att starta abonnemanget.
Fördelen är att man inte längre är kund hos telia och att avgifterna är lite billigare hos BBB.
Det är gratis att ringa till andra som har BBB bredbandstelefoni.

Permalänk

Oki det låter ju bra men där sista med att det är på samma linje är ju kanske inte så bra om internet strular så kanske man inte kan ringa då?

Hmm jag undrar om man ska våga hoppa på detta.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skaffade det men var inte nöjd med ljudkvaliten, finns flera nackdelar också men det var nog det som vägde tyngst till att jag bytte tillbaka till Telia igen. Tänkte jag ska byta till Adamo nu istället finns inga direkt fördelar med BBB för att jag ska behålla deras tjänst, verkar vara högre hastighet mot t.ex. USA med andra nät.

Permalänk

Låter inte så bra detta ju. Blir nog till att behålla Telia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har haft BBB's IP-telefoni sen Maj förra året. Jag sitter iofs på riktig LAN-uppkoppling, men har inte haft några som helst problem med det. Ljudkvalitén är likadan som vanlig analog, och min kopplingar har inte gått långsammare eller nånting. Billigare och bättre än Telia.

Visst, ibland har jag tappat telefoni i kanske 10 minuter, samt att under strömavbrott funkar det inte, men jag är inte beroende av min telefon och jag tycker inte det är sämre än hos Telia.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk

Det jag inte förstår är varför ni som har LAN-uppkoppling betalar för BBB's IP-telefoni när man kan använda tele2 som inte har någon fast avgift och dessutom har billigare samtalstaxa.
Vad är bättre med att betala 99kr till BBB än att betala 125kr till telia när man som kund hos tele2 inte betalar något?

Jag kan förstå varför BBB tar ut en fast avgift av sina xDSL-kunder då BBB måste hyra ledningarna av Sonera. Men att ta ut denna avgift av sina LAN-kunder?

Permalänk
Medlem

Jag har BBB 10/10 och telefonin. Dock har ljudet hela tiden varit uselt, särskilt med den första dosan som jag hade. Efter att jag bytte den mot en ny så har det blivit bättre men det är inte alls samma kvalitet på ljudet som telias. Det är eko och brus men även en del pulserande störningar.

Å andra sidan, jag pratar väldigt lite i telefon så det kvittar egentligen. Det kostar 49:- / mån och det är ju billigt.

Permalänk
Medlem

Har haft det någon månad nu. Ljudkvaliteten är något sämre än Telias. En gång var anslutningen nere och då var jag utan både internet och telefon (har ingen mobiltele) i två dagar, vilket ju kunde ha medfört stora besvär.

För min del gör det inget eftersom jag mycket sällan pratar i telefon, men den som är beroende av stabil telefoni bör kanske tänka sig för. Å andra sidan har väl de flesta en tramsig mobiltelefon nu för tiden, som kan användas vid sådana tillfällen.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Det jag inte förstår är varför ni som har LAN-uppkoppling betalar för BBB's IP-telefoni när man kan använda tele2 som inte har någon fast avgift och dessutom har billigare samtalstaxa.
Vad är bättre med att betala 99kr till BBB än att betala 125kr till telia när man som kund hos tele2 inte betalar något?

Jag kan förstå varför BBB tar ut en fast avgift av sina xDSL-kunder då BBB måste hyra ledningarna av Sonera. Men att ta ut denna avgift av sina LAN-kunder?

för man måste köpa utrustningen från Tele2... kan vara en av anledningarna visserligen 600:- och ingen månadsavgift istället.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Har BBB's ip-telefoni och det funkar kalas!

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Jag har BBB IP-telefoni och LAN-uppkoppling och är helt nöjd.

Permalänk
Medlem

Funkar väl rätt ok för mig.. det är ett jobbigt eko bara. Först brusade det utav helvete, men så kom jag på att basstationen till min bärbara telefon störde ut telefonlådan, så jag flyttade isär dem lite och då försvann bruset. Det mesta av dem åtminstone.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
för man måste köpa utrustningen från Tele2... kan vara en av anledningarna visserligen 600:- och ingen månadsavgift istället.

Visserligen. Men betalar man 99kr/mån så räcker det med ett halvår så är man uppe i samma summa som det skulle kosta att köpa tele2's dosa.

Permalänk

Jag har bestämt mig för att inte haka på deras erbjudande utan jag kör på som jag har det nu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hoppas du inte har en bärbar samsung telefon
Det funkar nämligen inte med sånna
sen kan du inte ringa betalnummer heller
//Utga

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av utga
//Utga

Nej det har jag inte men som jag skrev så ska jag inte ha bbb tjänst, jag håller mig till telia.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Visserligen. Men betalar man 99kr/mån så räcker det med ett halvår så är man uppe i samma summa som det skulle kosta att köpa tele2's dosa.

jo därför jag skrev för man måste köpa utrustningen från Tele2... kan vara en av anledningarna visserligen 600:- och ingen månadsavgift istället.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av utga
//Utga

Det är klart att man kan ringa betalnummer! Det är med rix telecom som man inte kan ringa till betalnummer. Ljudet är perfekt tycker jag. Man slipper telia och får samtidigt billigare telfonräkning. Jag rekomenderar verkligen denna tjänst.

Permalänk
Medlem
Citat:

saxat från http://www.digisip.com/Help/FAQ/#q4 :

"4. Fungerar Digisips tjänster i Bredbandsbolagets nät?

Ja, dock är det så att Bredbandsbolaget blockerar för närvarande Cisco-boxar från att ansluta till någon annan SIP-tjänst än deras egen. Detta innebär att det enda säkra alternativet, där Digisip kan garantera funktion samt du som användare kan så support, är att använda vår mjukvaruklient för PC eller PDA, den så kallade DSW."

nu vet jag inte vad tele2 har för boxar, men det känns som att BBB är såpass giriga att dom nog har spärrat det mesta.

sen om man sitter på DSL finns det ju ingen anledning att hålla på att krångla med byte eftersom man för närvarande ändå inte slipper telias fasta avgifter....

Permalänk
Medlem

Har BBB Tele utan månadskostnad!

Enda skillnaden är att öppningsavgiften är högre till abbonemang utanför BBB´s nät! Men med mina 10 samtal per månad lär ju inte det va ngt problem!!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Kommer få mitt om några veckor... 0 kr i månaden och sedan så kostar det 1,45 i öppning men så lite som jag ringer så gör det nog inget

Permalänk

"Fördelen är att man inte längre är kund hos telia och att avgifterna är lite billigare hos BBB."

Nästan ironiskt att se när folk tar upp det som en "fördel" att inte vara kund hos Telia någe mer. Jag har svårt att hålla mig för skratt varje gång jag ser det..

Permalänk
Medlem

Har BBB telefoni och adsl, det är något som jag absolut inte rekomenderar det e dålig kvalitet på ljudet, eko och halvduplex så det suger ganska hårt. Den enda fördel jag har haft mot Telia är att jag inte har betalat något för min telefoni på 4månader, fixar dom det inte snart så byter jag tillbacks till Telia.

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
"Fördelen är att man inte längre är kund hos telia och att avgifterna är lite billigare hos BBB."

Nästan ironiskt att se när folk tar upp det som en "fördel" att inte vara kund hos Telia någe mer. Jag har svårt att hålla mig för skratt varje gång jag ser det..

Vissa gillar inte monopol. Då ser de det som en fördel att inte bidra till dem.

Personligen har jag bbb's ip-telefoni via lan-tjänsten. Har alltid fungerat till 100% utan problem. Billigt också.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ

Det är en fördel för Felia suger hästpung

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880