bluescreen Ati2cqag.dll

Permalänk

bluescreen Ati2cqag.dll

Jag har Windows XP med SP2 samt dom senaste drivrutinerna till grafikkortet och ljudkortet (Hercules fortissimo III).

Fick ibland blåskärm när jag lirade CS och den visade att Ati2cqag.dll hade gjort nåt fel. Symtomen var att ljudet hakade upp sig och bilden frös sen blev det blåskärm.
Efter att ha sökt på Google så har jag slagit av VPU recover för grafikkortet (PC 9800 PRO 128Mb). Efter att ha slagit av VPU recover så blir det mer sällan eller aldrig blåskärm men ljudet hackar ibland upp sig och bilden fryses under nån sekund. Det händer ibland att allt hänger sig och man får reboota datorn.

Dessa fel uppkommer enbart när man spelar, jag spelar bara CS samt en del DesertCombat men jag har spelat för lite DesertCombat för att veta om det hänger sig.

Det kanske är lite luddigt skrivet men jag undrar om någon annan har detta problem och kanske löst det på nåt fiffigt sätt.
Övrig hårdvara se min signatur.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk

Tja!

Jag kör XP PRO med SP2 engelsk version och har ATI X800XT PE med Catalyst 4.10 samt hercules Fortissimo III med hercules drivers.

Får samma problem fast med bfv där bilden och ljudet fryser ibland.

Hade inga problem när jag körde med Windows 2000 pro, men gick över till XP eftersom jag ville köra med HT påslaget.

Jag får även blåskärm när jag försöker köra java apps, datorn fryser och blåskärm med meddelande om "non page fault handle" eller dyligt och den pekar mot atii2cga.dll

skumt som fan..

Skulle uppdatera min SE K700i via ericssons internet service som använder java applet och då fryser windows och blåskärmen kommer fram.

funkade fint på min laptop med xp pro och sp2.

Det kanske är ljukortet och grafikkortet som inte trivs ihop i XP?
Ska prova med drivrutinen som finns på windows update till ljudkortet istället.

Permalänk

Kanske ska påpeka att jag inte hade dessa problem när jag hade SP1 installerad.

Men klart intressant att du har Fortissimo kortet också. Jag provade att köra med det interna idag som sköts av nVidia2. Men det blev nästan sämre samt att micen ej funkade.

Jag får troligen ställa mitt hopp till nyare drivrutiner till ljudkortet och kanske även grafikkortet.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)