Permalänk

Bndbreddsbegränsare ?

Hej !

Någon som vet om några bra program för begränsning av bandbredd.

Problemet är att vi är 2 som delar på en anslutning och han sitter bara och laddar allt han kan för det mesta vilket innebär att det går supersegt här hos mig.

Testade wingate, men det klagade på att det fanns nåt sharingprogram installerat fast jag inte har det.

Tänkte mig en lösning som så att från routern in i min dator och sen ut från min upp till han. om det finns nåt som funkar så.

Tacksam för svar snabbt....

//crille

Visa signatur

- AMD 64 3800+ @ 2,41 GHz - MSI K8N Diamond - 1024 MB DDR 3200 - Powercolor Radeon X800XL 256MB -

Permalänk
Medlem

Om han kan gå med på det så är kanske Netlimiter en lösning.

Permalänk

Gå med på ?

Det är ju min anslutning.....

Måste jag installera nåt på hans dator för de ska funka ?

Visa signatur

- AMD 64 3800+ @ 2,41 GHz - MSI K8N Diamond - 1024 MB DDR 3200 - Powercolor Radeon X800XL 256MB -

Permalänk
Medlem

nej det sk du inte behöva
'
EDIT: om du delar vidare anslutningen från din dator dvs.

Visa signatur

Dell XPS 420

Permalänk

En dum liten fråga av en ovetande.

Är det bara att stoppa i hans nätverkssladd i mitt andra nätverkskort eller ska det till ett program till för det ska funka ?

Eller räcker det att konfigurera nåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du Windows XP kan du välja att dela ut den andra nätverksanslutningen.

Netlimiter behövs installeras på datorn den ska begränsas, sen kan man lätt ställa in vilka program som får använda si och så mycket bandbredd, eller hela datorn om man så vill.

Permalänk

ok tack för alla svar !

Ska försöka att fixa detta nu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du nu ändå har en router så varför ska du börja använda din dator som router?
Installera helt enkelt bara netlimiter på hans dator och ställ in hur hög bandbredd han får använda..

Permalänk

Det kommer han att märka och sen avistallera...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jamen är det ditt bredband så rycker du bara ut kabeln till hans dator då, om han inte låter progget vara igång..
Tror du inte att han lär märka om nerladdningarna helt plötsligt sjunker i fart, vilket sätt du än gör på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av christer76
Det kommer han att märka och sen avistallera...

Det var det jag menade med "Om han går med på"

Permalänk

det största problemet är ju när han "släpper" ifrån sig, då stannar det upp helt här, (adsl)

Är det inte bara att gå in i nätverksanslutningar och klicka i att det andra kortet ska släppa igenom för andra användare (har win xp)

Net limiter var precis det programmet jag ville ha....

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har en extra burk över så kan du alltid installera någon NAT-dist och ha istället för din router (och använda routern som switch istället). Tror att Clarkconnect/m0n0wall har så att du kan ställa in hur mycket bandbredd en viss användare ska ha.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Är det din anslutning...är det väl bara att säga till honom.
Avinstallerar han och skiter i det du säger...åker kabeln ut (och även datorn)?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Om du har en extra burk över så kan du alltid installera någon NAT-dist och ha istället för din router (och använda routern som switch istället). Tror att Clarkconnect/m0n0wall har så att du kan ställa in hur mycket bandbredd en viss användare ska ha.

m0n0 Wall är världsbäst! Full kontroll på allt man behöver och din polare surfar så sakta du vill.

Visa signatur

AMD K6-450, 128 MB, 30 GB, S3 gfx, NE2000 NIC, Win 98