Permalänk
Medlem

A64 - Ostabil vid uppstarten.

System:
MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3
AMD Athlon64 3500+
Corsair VS512MB400 Value Select 2x512Mb
Maxtor DiamondMax 10 6B200M0 200Gb 7200rpm 8Mb S-ATA
Asus Radeon 9600XT 128 MB

Problemet är att den är ostabil vi uppstarten, den hänger sig oftatst precis innan "Windows XP laddar skärmen". Vissa gånger hänger den sig precis i början då bios informationen om processor, minnen och IDE enheter visas. Vad jag märkte så lyste HDD-led:en konstant när den hängde sig, så jag tog och flyttatde S-SATA kabeln ifrån S-ATA1 till S-ATA2 platsen på moderkortet. Då funkade det betydligt bättre, istället för att hänga sig 9 av 10 gånger så kanske den bara hänger sig 3 av 10 gånger nu, efter att ha flyttat kabeln. Kommer man bara in i windows så funkar det perfekt i övrigt. Det enda konstiga är att windows tar HDD som en flyttbar enhet, ikonen "Säker borttagning av flyttbara enheter" visas i aktivitets fältet.

Har flashat till det senaste bioset och flyttat om minnen och testat olika minnes platser. Men det hjälpte inte. Tips på vad det kan vara för fel?

Permalänk
Medlem

(dock msi k8n-fsr eller vad det heter till socket 754, nvidia250)Hade samma problem med brorsans dator. Höll på att trixa hur mycket som helst. Nu startar den varje gång (han har inte sagt nått annat iallafall). Tyvärr vet jag inte excakt vad det var för fel eftersom jag provade så mycket och att den ibland startade massa ggr irad och ibland hängde sig flera ggr irad. Men jag tror det senaste jag gjorde som kan vart lösningen var att det kom ett nytt bios som jag bytte till(1.4 tror jag det var, kom när jag nästan gett upp. Hade provat alla tidigare versioner). Det där med hdd e ju jäkligt irreterande men inget jätteproblem, ikonen om säker borttagning ligger fortfarande kvar iallafall, skulle va kul och veta varför... Jaja jag hjälpte ju inte så mycket, men du e (var) ju inte ensam om problemet om det e nån tröst. Skulle tippa på att det e nått med moderkortet/biosen iallafall.

Visa signatur

ostabil dator => ostabilt psyke

Permalänk
Medlem

Ladda ner memtest86 och kör det för att se om det är minnet det är fel på och i så fall prova med att höja spänningen ett steg i taget tills det körs felfritt.

Vet dock bara att på "vanliga" DDR är det relativt riskfritt att höja till 2.8V med adekvat kylning men om det är DDR2 vet jag nada om.

Permalänk

samma prob.

Hej jag har haft samma prob som du, eller rättare sagt har delvis fortfarande.
Det jag har gjort är att jag har höjt vcoren på prollen till 1,6 tror jag...
Testa detta för att se om det blir bättre....
Jag skulle också vilja ha bort det där med säker borttagning, någom som har något förslag?
Är det så på alla system med Sata diskar????

Visa signatur

MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 | AMD Athlon64 3500+ 939 Newcastle | Kingston 2X 512 PC3200 i Dual | 3X Maxtor 6B200M0 200GB SATA | Sapphire ATI Radeon 9800 Pro 128 | Tagan 480W

Permalänk
Medlem

Ikonen för "Säker borttagning av flyttbara enheter" ska inte komma upp när man använder S-ATA diskar....

Jag har mätt upp spänningen på nätaggrigatet med en multimeter.

5v låg stadigt på 4.99, men 12v flög upp och ner mellan 11,49v och 11,61v.

Kan det ha nått med saken att göra? Att 12v är för ostabil?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd_
Ikonen för "Säker borttagning av flyttbara enheter" ska inte komma upp när man använder S-ATA diskar....

Jag har mätt upp spänningen på nätaggrigatet med en multimeter.

5v låg stadigt på 4.99, men 12v flög upp och ner mellan 11,49v och 11,61v.

Kan det ha nått med saken att göra? Att 12v är för ostabil?

antagligen inte. Kolla dock vad för Ampere din nätdel levererar vid +12V.

Samt flytta din sata till 3-4. Gäller mest om man har överklockat men prova iaf.

Prova med enbart 1 minne osv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

PS/2 tgb? Testa att köra utan/med ett USB. Det funkade lurigt nog för mig... Rapportera gärna här sedan om det hjälpte...

Permalänk
Medlem

Nätaggrigatet är ett 300w, som följde med burken.

Ska testa med och rycka ur lite grejer... och se vad som händer. Rapporterar igen om det händer något.

Permalänk
Medlem

Då är det nog nätagget som är problemet så ett nytt som t.ex ett från Aspire på 500W som ger 24A på 12V-linan skulle troligen lösa ditt problem då processorn tar sin spänning från 12V.

Permalänk

är inte nätagget

jag har ett HEC 425W nätagg som är grymmt stabilt, så det är nog inte nätagget

Vad har du för märke på lådan AMD???
300W är klent... om du skall köpa ett nytt nätagg, föreslår jag att du först läser FAQ om nätagg här på sweclockers. Ett stabilt nätagge med lägre Watt är bättre än ett Ostabilt nätagg med Högre Watt

Visa signatur

MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 | AMD Athlon64 3500+ 939 Newcastle | Kingston 2X 512 PC3200 i Dual | 3X Maxtor 6B200M0 200GB SATA | Sapphire ATI Radeon 9800 Pro 128 | Tagan 480W

Permalänk
Medlem

Nätaggen har jag koll på, kör själv med ett levicom på min burk, och det funkar hur bra som hellst.

Åter till problemet....

Ang. T-bordet så att byta från PS2 till USB funka inte heller.

Vad fasen kan det vara för fel?

Ska testa och trixa lite med master och slave inställningarna. Vad har ni för master/slave när ni kör med en S-ATA disk och en vanlig CD/DVD spelare? Master på CD:n och Master på disken?

Permalänk
Medlem

hade en kompis med Exact samma problem men det var med IDE hårdiskar. Problemet var att Kabeln var glapp och den åkte ut och in i porten, men du har kanske inte samma fel.

Visa signatur

AMD 64 3700+, Abit KV8 K8T800, Twinmos 1024ddr PC3200, Sapphire X850XT, Soundblaster Audigy LS, 2st 200gb Matrox s-ata, Aspire 500w