systemtester/felsökning/vad betyder felmedelandet?
har lite problem med datorn och hoppad någon kan hjälpa mig/har några förslag på hur jag skall lösa/hitta mina problem.
Jag har problem med att datorn idiot hänger sig ibland, offtast när man försöker göra något lite mer "krävande"
som tex att kolla på film, eller köra olika dator tester.
det felmedelande jag får upp oftast när jag startarom är:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
vad betyder det och hur kan jag åtgärda det?
ett annat jag fått nån gång är:
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
vad är skillnaden/vad betyder det och hur kan jag åtgärda det?
det har fungerat att kolla på film tidigare men inte nu längre, har uppdaterat grafikkortet då jag tidigare fick medelandet att det var det som strulade, skall dock försöka avinstallera/ominstallera igen då det slutat fungera att kolla på film efter uppdateringen. Men felen hade jag även innan så exakt vad som är felet vet jag inte.
jag har öven försökt köra olika system test.
Med memtest86 får jag inga fel, trotts att jag låtit det gå hela natten så minnet är det ju knappast något fel på.
dock låser sig datorn helt när jag försöker köra PRIME95 eller HOT CPU TESTER PRO, testen fungerar bara nån/några minut(er)
3dmark2001 har jag försökt mig på att köra också, jag råkade inte ut för något problem men då körde jag inte benchmak testet, och jag fick inte ut något vettigt av det jag körde, är det någon ide för mig att använda det testet och i så fall hur?
temperaturerna i datorn holler jag koll på med speedfan och enligt det så är det inga problem även om tempen ligger lite högt(tycker jag), cpu ligger runt 50C men går upp till 60C ibland och HD:arna ligger runt 45 men kan gå upp till 50 ibland
min dator ser ut som följer:
Soltek SL-75FRN2-L moderkort (Nforce 2, inbyggt lan o ljud)
AMD Athlon 2600+
Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB
Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5
en 40Gb Hd (WDC WD 400EB-11JEF0) och
en 160GB Hd(WDC WD 1600LB-55EDA0)
HIS ATI RADEON 9200SE 128DDR
kör Win XP home
tacksam för svar
man får va som man e när man inte blev som man skulle