Permalänk
Medlem

Ännu ett HTPC-projekt [råd sökes]

Hej där!

Jag är en relativt ny användare här men har smugit omkring på forumet en tid. Nu är det alltså dags att verkligen skriva någonting.

Jag och två andra kompisar har dragit igång ett skolprojekt som involverar att bygga en HTPC... Och jo, vi kommer med säkerhet att genomföra det(ingen burk, inget projekt, inga poäng), till skillnad från vissa vilda idéer jag sett här.

Hur som helst, eftersom jag är lat och listig som en räv tänkte jag se om man kan utnyttja kunskapen hos er andra användare här och på så sätt spara en massa tid.
Vad som skulle sitta fint är lite länk-, produkt- och idétips.

För att lättare få översikt över projektet har vi skrivit en liten lista över önskade funktioner:
- TV ut
- TV in
Uppspelning via TV ut
Inspelning
- Filmuppspelning
DVD-filmer
Vanligaste filmformaten
- Musikuppspelning
CD-skivor
mp3or
- Fjärrkontroll för alla ovanstående funktioner (PCI-kontroller såklart)

Är det något vi missat som kan vara skoj?
Vilka olika alternativ vad gäller operativsystem finns? Skulle vara fint att ha ett enkelt avskalat interface för ovanstående funktioner.
Vilken sorts fjärrkontroll(bluetooth kanske?) är att föredra?
Vilken prestanda behöver datorn ha för att klara ovanstående? (Processor/minne osv)
Ha dock i åtanke att vi inte har världens största budget(fast vi nu fixat rabatt från den lokala firman vi tänkt köpa delarna från), så billigt är bäst.

Permalänk

Om du ska bygga mini-itx är denna sida bra, massor av info
www.mini-itx.com

Och min egen tråd (lite gammal)

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=30919...
Står det mesta om vilken fjärrkontroll (ATI Remote Wonder) och tillbehör man kan ha även om du inte ska ha MiniItx

Av egen erfarenhet kan jag rekommendera Hauppage Wintv PVR-250 som tv-kort eller om du vill ha radio och lite fler in/utgångar PVR-350. WinTV2000 programvaran till kortet är buggig men det finns tredjeparts program som funkar bra, tex ChrisTV.

Permalänk
Medlem

Åh, missade att säga att vi mer eller mindre bestämt oss för mATX.

Tack för inlägget! Ska läsa igenom tråden och kolla upp dom olika delarna du tipsat om.

Permalänk
Medlem

Hauppauge Wintv PVR 250 är ett bra kort (rättstavat, tidigare talare glömde ett "u").

Mjukvara skulle jag välja antingen mythTV (Linux) eller meedio/myHTPC (windows). Sen finns ju även Windows XP Media Center Edition....

Övrig hårdvara skulle jag antingen ta ett mini-itx (nackdelen är den har låg prestanda) eller socket A mATX, (A7N8X-VM/400 har både TV-ut modul och SP/DIF dd 5.1 modul http://www.mycom.se/produkt/asus_matx_nforce2__socket_a_lan_t...) till det moderkortet skulle jag valt en AMD althon mobile (energisnål)

Socket 754 kanske hade varit ett alternativ eftersom amd64 mobile drar jättelite ström, men det finns ju bara ett fåtal moderkort. (matx)

ev får ni köpa till ett raiserkort om ni vill ha en slimmad låda.

Fjärr kan ni ta i princip vilken som helst och löda en egen
mottagare till serieporten, jättelätt.

EDIT:

Vill ni köra Socket 478 så är detta ett bra moderkort:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASP4R800VM

Det har nämligen ett ATI-grafikkort och till det man enkelt göra en VGA->Scart-kontakt vilket ger bättre bild, bara Atis kort klarar detta.

EDIT2:

Som HD skulle jag köpa en 200GB, den är mest prisvärd.
DVD-spelare är bra om man ska kolla på DVD-filmer.

EDIT3:

Som extra funktionallitet skulle ni kunna koppla in en gamepad och köra tex Nesticle så kan man spela NES-spel på den

Håller själv på med en HTPC därför jag skriver en del

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk

Lånar tråden lite.. Hur fixar man en VGA -> Scart konverterare?? Finns det schema på det? Har ett ATI 9500np och tänkte isånna fall köra den på DVI utgången med en DVI->analog konverterare. Fungerar det?? Annars så kan man la köra vanliga skärmen med DVI->analog omvandlare och TV:n på analoga med omvandlare?

Visa signatur

1: AMD 64 3200+ - x800 - 530gb sata
2: P4 1.6 - 9500np - 520gb
"Trying is the first step towards faliure"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av quattrotommy
Lånar tråden lite.. Hur fixar man en VGA -> Scart konverterare?? Finns det schema på det? Har ett ATI 9500np och tänkte isånna fall köra den på DVI utgången med en DVI->analog konverterare. Fungerar det?? Annars så kan man la köra vanliga skärmen med DVI->analog omvandlare och TV:n på analoga med omvandlare?

Sök här på forumet. Finns trådar om just vga - > scart.

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=22952...
Ska göra min kabel idag Hoppas det ska gå bra.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Vill ni köra Socket 478 så är detta ett bra moderkort:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASP4R800VM

Det har nämligen ett ATI-grafikkort och till det man enkelt göra en VGA->Scart-kontakt vilket ger bättre bild, bara Atis kort klarar detta.

Vilka är det som funkar alla eller bara vissa

Ändrar lite vilket är det billigaste kortet man kan andväda

Visa signatur

-_

Permalänk
Medlem

alla ati vad jag har hört kan dock inte bekräfta det...

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510

Permalänk
Medlem

Tycker Hauppauge Wintv PVR-serien verkar hyfsat dyr. Funderar på att köra på ett ATI Radeon 9600 All In Wonder. TV in/ut och lite kräm om man vill spela spel med eländet.
Skulle det gimpa datorn vad gäller HTPC-syfte jämfört med Hauppauge?

Socket A mATX
512 mb DDR PC3200
200gb hdd

Usch, man kommer snabbt upp i 6000kr, heh. Inte nådigt för en stackars student.

Permalänk

Jag har gjort en VGA -> Scart till mitt gamla GeForce256 som jag styr med Powerstrip.
Funkar alldeles utmärkt!

Sen skulle jag inte rekommendera ATI IGP9100 chipset med inbyggd grafik, eftersom drivrutinerna är ganska dåliga under Linux. TV-ut är ett stort problem t.ex. GeForce har bättre drivar till Linux.

/Micke

Permalänk
Medlem

http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/
skrev han att det funkar till alla ati-kort utom
dom med ändelsen le där det kunde vara lite
osäkert om det funkade..

Edit: VGA - Scart kabeln alltså..

Visa signatur

jo..

Permalänk
Medlem

Bör noteras att det måste vara ett radeon kort om man skall få den vga - scart addaptern att funka.

Permalänk
Inaktiv

Jag passar även jag på att låna tråden lite och hoppas det är okey med PLM

Vilket kort ska man köra för att ha datorn som satelitmottagare. Bästa kortet? Skillnader på korten med olika prisklasser, hört att dom ska ha sin egna lilla processor?

Tackar för lånat och för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Övrig hårdvara skulle jag antingen ta ett mini-itx (nackdelen är den har låg prestanda) eller socket A mATX, (A7N8X-VM/400 har både TV-ut modul och SP/DIF dd 5.1 modul http://www.mycom.se/produkt/asus_matx_nforce2__socket_a_lan_t...) till det moderkortet skulle jag valt en AMD althon mobile (energisnål)

Bara en liten kommentar... Det moderkortet funkar inte med en XP mobile processor... det har ingen inställning för multipel i bios och Mobile processorerna har upplåst sådan... köpte en 2200+ mobile till min htpc men pga saknad multipelinställning fick jag den bara att gå i 600mhz... men sval var den... 22c med luftkylning... typ 2c över rumstempen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pojo82
Bara en liten kommentar... Det moderkortet funkar inte med en XP mobile processor... det har ingen inställning för multipel i bios och Mobile processorerna har upplåst sådan... köpte en 2200+ mobile till min htpc men pga saknad multipelinställning fick jag den bara att gå i 600mhz... men sval var den... 22c med luftkylning... typ 2c över rumstempen...

Det var ju tråkigt, det är ju ett bra moderkort. Kanske kommer stöd för det senare, det var inte så länge sedan de uppgraderade BIOS-stödet för sempron-processorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inget emot att folk lånar tråden, blir ju bara mer info.

Men skulle sitta fint med svar på förra inlägget.. Copy pastear ifall det helt enkelt missats.

Funderar på att köra på ett ATI Radeon 9600 All In Wonder. TV in/ut och lite kräm om man vill spela spel med eländet.
Skulle det gimpa datorn vad gäller HTPC-syfte jämfört med Hauppauges tv-in + annat tv ut-kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plm
Inget emot att folk lånar tråden, blir ju bara mer info.

Men skulle sitta fint med svar på förra inlägget.. Copy pastear ifall det helt enkelt missats.

Funderar på att köra på ett ATI Radeon 9600 All In Wonder. TV in/ut och lite kräm om man vill spela spel med eländet.
Skulle det gimpa datorn vad gäller HTPC-syfte jämfört med Hauppauges tv-in + annat tv ut-kort?

Alla HTPC-program har inte stöd för AIW, annars vet jag inte riktigt, hauppage är ju ett bättre kort och hanterar ljudet på egen hand. Dessutom kan man pausa i sändningar med hauppage. Sämre tv-kort använder ju datorns ljudkort vilket kan göra så att ljudet blir osynkat med bilden. Det hela hänger på hur kräsen man är och vad man prioriterar högst, spel eller film.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, vi har fått tillbaka prisförslag från http://www.datadelar.se .. Dom ger oss 10% rabatt, och jag är hyfsat nöjd.
Nu måste vi bara bestämma oss för vad vi vill börja med..

Asus P4R800-VM moderkort
512 mb DDR
INTEL320 CELERON 2.4GHZ 533FSB 256KB BOX
Hauppauge WinTV PVR150

SEAGATE BARRACUDA 7200.7 200GB U ATA/100
NEC ND-3500 DVD+-RW DL, 16X, BLACK, BULK (någon som vet vilken ljudnivå denna ligger på?)

Med de här komponenterna borde man väl kunna börja experimentera med TV-in? Se till att mjukvara funkar osv? Eller har jag missat nåt?

Permalänk
Medlem

Tycker hårdvaran ser riktigt bra ut, fast jag hade nog kört på en Athlon XP mobile eftersom i princip samma moderkort finns till socketA.

Detta paket ska fungera klockrent. Jag rekommenderar för övrigt att du provar meedio som htpc-program.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Tycker hårdvaran ser riktigt bra ut, fast jag hade nog kört på en Athlon XP mobile eftersom i princip samma moderkort finns till socketA.

Detta paket ska fungera klockrent. Jag rekommenderar för övrigt att du provar meedio som htpc-program.

Med meedio är väl hans Tv kort rätt ointressant?
Meedio stödjer väl inte Tv?

Mvh P

Permalänk
Medlem

http://www.sceneo.com/ finns iaf ett program för att titta på tv. Det lilla jag läste verkade intressant.. Vilka alternativ för TV-mjukvara finns?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
Med meedio är väl hans Tv kort rätt ointressant?
Meedio stödjer väl inte Tv?

Mvh P

Nä men man kan koppla ihop det med andra program, som tex Snapstream eller SageTV.

han kan titta på http://www.htpcnews.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför inte slänga en titt på linux?
MythTV samt VDR.

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.