Permalänk
Medlem

Ljuddämp till HD?

Finns det ingen vettig ljuddämp till HD?
Hade varit skönt att kunna dämpa ljudet från dem när man lyckas få ned ljudet på CPUn och graffen ju... =/

Permalänk
Medlem

Vill med veta.. helst billigt

Permalänk
Medlem

Om ljudet du vill ha bort kommer från vibrationer från hårddisken som fortplantar sig vidare till chassit så borde en gummibands upphängnings anordning kanske hjälpa. Har dock inte själv testat för jag har inget behov.

Jag kan inte rekomendera någon lösning där hd:n stängs in i en ljudisolerad låda utan kylning för då är ju risken för en väldigt varm hd stor.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jo, det är ju precis det som blir problemet när man stänger in disken i någon form av låda.. det var därför jag undrade om det fanns något alternativ. Guess det får bli att testa lite..

Permalänk

1 Är ljudet från hårddisken verkligen så pass högt att det behöver åtgärdas? De flesta nya hårddiskar har Fluid motorer, i varje fall Maxtor diskar. En sorts vätska som gör att hårddisken arbetar mycket tyst, torts att varvtalet är ökat från gammla 5400 till 7200.

2 Ang isolering. Isolering av hårddisken genom att stoppa in den i en speciell påse är det bästa, om inte det enda vettiga att göra för att få ner oljudet från gammla PATA hårddiskar. Just ja, "speciell" påse. Det är ingen hemmagjord plastpåsa man stoppar hårddisken i. Det är en fabrikstillverkad påse som skickar ut värmen som uppstår. "Do NOT cover this hole" står det på en del gammla PATA hårddiskar. Vilket betyder att man inte bör stoppa in hårddisken i vilken påse eller låda som helst. Då kväver man den. Om den blir så extremt varm av isolering vilket jag inte tror, så finns det något som heter kylning. Och återigen ingen kylning som helst. Ingen kylning med snurrande fläktar på, den låter ännu mer då. Passiv kylning ska man ha då, i form av kylfläns. Det gäller att hitta balansen mellan ljud och värme. Ett alternativ är att stänga in hårddiskarna någonstans utanför datorlådan. Eller varför inte hela datorlådan. Släng in den i garderoben. Det är mångas favorit idag.

3 Det är inte alltid själva hårddisken som låter. Men den kan ge upphov till att andra delar låter, genom vibration t.ex. Om din datorlåda inte är så välutrustad så att den har gummibelägg som är vibrations absorberande så kan du köpa speciell gummiupphängning. Eller göra något sådant själv, bara köpa lite mjukt gummi.

4. Du är på fel forumsdel. Moderator flytta till Modifikationer - Eget bygge - Chassin.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza

4. Du är på fel forumsdel. Moderator flytta till Modifikationer - Eget bygge - Chassin.

LOL, du är fasen underbar, men skaffa ett liv och följd moderatorer och användarnas råd. Just nu är du bara en mot alla.

Visa signatur

0,5% Fett

Permalänk
Medlem

Jag körde med en egenbyggd gummibandsupphänning i min gamla burk. Måste fixa det i den nya också. Disken blev fan knäpptyst, och innan trodde man det stod ett viggen under skrivbordet.

Gör nåt sånt.. Ta dock inte vanliga gummiband, de har nämnligen en förkärlek för att smälta av...

EDIT: "upphängning" brukar vi nog säga på svenska.

Visa signatur

The more, the merrier! - bränd Athlon 1200..

Permalänk
Medlem

Om det är vibrationer så funkar den här hur bra som helst. Jag har själv en sån.
http://www.easygamer.se/product_info.php/cPath/28_35_147/prod...

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
1 Är ljudet från hårddisken verkligen så pass högt att det behöver åtgärdas? De flesta nya hårddiskar har Fluid motorer, i varje fall Maxtor diskar. En sorts vätska som gör att hårddisken arbetar mycket tyst, torts att varvtalet är ökat från gammla 5400 till 7200.

2 Ang isolering. Isolering av hårddisken genom att stoppa in den i en speciell påse är det bästa, om inte det enda vettiga att göra för att få ner oljudet från gammla PATA hårddiskar. Just ja, "speciell" påse. Det är ingen hemmagjord plastpåsa man stoppar hårddisken i. Det är en fabrikstillverkad påse som skickar ut värmen som uppstår. "Do NOT cover this hole" står det på en del gammla PATA hårddiskar. Vilket betyder att man inte bör stoppa in hårddisken i vilken påse eller låda som helst. Då kväver man den. Om den blir så extremt varm av isolering vilket jag inte tror, så finns det något som heter kylning. Och återigen ingen kylning som helst. Ingen kylning med snurrande fläktar på, den låter ännu mer då. Passiv kylning ska man ha då, i form av kylfläns. Det gäller att hitta balansen mellan ljud och värme. Ett alternativ är att stänga in hårddiskarna någonstans utanför datorlådan. Eller varför inte hela datorlådan. Släng in den i garderoben. Det är mångas favorit idag.

3 Det är inte alltid själva hårddisken som låter. Men den kan ge upphov till att andra delar låter, genom vibration t.ex. Om din datorlåda inte är så välutrustad så att den har gummibelägg som är vibrations absorberande så kan du köpa speciell gummiupphängning. Eller göra något sådant själv, bara köpa lite mjukt gummi.

4. Du är på fel forumsdel. Moderator flytta till Modifikationer - Eget bygge - Chassin.

Vätskefyllda lager är nog standard på de flesta hårddiskar idag, har inte påträffat någon disk idag som inte har det.

Jag fattar inte varför du snackar om en påse över disken och dessutom en fabrikstillverkad påse som skickar ut värmen, är det något du drömt om eller? Man brukar montera diskarna i isolerade lådor och hålet som finns på vissa diskar är ett tryckutjämningshål och ingen skulle väl komma på tanken att montera sin disk i ett så slutet utrymme och täta så noga så att ingen tryckutjämning kan ske, dessutom så kväver man inte en hårddisk.

Skall man använda gummimellanlägg mellan disken och lådan så skall man ju se till att inte heller skruvarna ger kontakt mellan plåten och HDn annars så fotplantas vibrationerna ändå. Monterar man in ljudisolering på lådans väggar så kommer allt ljud i lådan att dämpas men det bästa är nog om man har en eller flera gamla ljudliga diskar att skaffa nya eftersom det är svårt att tysta dessa ljudliga diskar helt.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W