Beställ inte från Multimediashopen, lösa oklarheter
Hejsan
För några veckor sen nu, beställde jag och 2 kompisar vars en spelkonsoll (Microsoft x-box), och 2 laserpistoler till dessa, över Internet.
Affärens beställningsformulär fungerar inte som det ska så vi får beställa via deras telefonsupport.
Överenskommelsen lyder att:
De ska skicka 3x microsoft x-boxs till ett styckespris av 2000 kr
och 2 st laserpistoler med 335kr i styckespris.
De säger att frakten ska vara 200 kr för hela paketet.
Det går en vecka, och vi hör inget av affären vi ringer upp. De säger att de skickat grejerna.
Det går en vecka till, vi ringer upp de säger att det skickat grejerna och att vi ska få dem snart, men att det blivit lite försenat i början för det var något problem hos dem.
En halv vecka senare ringer vi igen, och kräver kolli id osv till vårt paket, och frågar så att allt verkligen ska vara med och att det är 6800 vi ska betala. De svarar att allt är som det ska vara och paketet är skickat.
Någon dag senare så ringer vi upp posten och kollar, de har fått in vårat paket. En av oss sticker ner till utlämningsstället för att hämta ut grejerna, priset för paketet låg bara på 6500 kr och eftersom affären verkat ganska skumt öppnar han paketet på posten inför vittnen så de kan se vad som verkligen är i paketet.
De har skickat de 3 x-boxarna men inte laserpistolerna och tagit ut en fraktkostnad på 500 kr i stället för 200 kr.
De hade skickat paketet som en ”vanlig” privatperson gör, men en sån adresslapp som man får posten till att sätta dit när man är där och lämnar saker, inte så som företag brukar skicka.
Dagen efter ringer jag till affären, och vill veta vad det egentligen är som hänt. De säger att paketet varit för stort för att skickas som ett (detta är inte nämnt tidigare) och att det skulle vara 1 litet löst paket också. När jag frågar om fraktkostnaden snäser tjejen i telefonen till mig ”att de faktiskt inte tar ut mer fraktkostnad än vad de måste”, men i vårat avtal var det ju sagt 200 kr frakt. Hon påstår sig ha informerat min kompis om att det skulle vara 500 kr och inte 200 kr men det har de alltså INTE gjort.
Nu är det en vecka efter det och vi har fortfarande inte sett något spår av de 2 ljuspistolerna, och har affären rätt att ändra så att vi ska betala mer än vad överenskommelsen säger? Det blir ju dyrare för oss nu om vi ska lösa ut pistolerna också.
Vad har vi för rätt egentligen och vad ska vi göra? Affären heter för övrigt ”Multimediashopen” och deras hemsida är www.multimediashopen.com
Ser fram emot ert svar
Min uppfattning + citat
Jag tror att företaget brutit mot följande lagar på ett eller annat sätt
Prisinformationslagen, avtalsvillkorslagen
Ett citat ur min rättskunskapsbok: "Vid dröjsmål har köparen rätt till skadestånd så väl om han vill fullgröra köpet som om han vill häva köpet"
Mvh/ Johan
edit: Glömde säga att alla varor "fanns i lager" vid beställningstillfället
AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb