Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Fysiktråden (dina fysikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Oj då, jag var då iaf inte inne på samma enkla lösningsmetod som ni har här kan jag då lova

34.3 stämmer bra det.
Jag tror den går att lösa på mitt lilla sätt med, men fy fan va mycket krångligare. Jag fick dock fel för att jag tabbade mig på pythagoras sats från början! *DOH*

Iaf, jag räknade med normalkraften och tangenten i kontaktpunkten.

N = normalen mot kanten, F = friktionskraften mot kanten
M = sökte momentkraften

F * 0.32 - M = 0
-N*cos b + F*cos a <=> N = F*cos a / cos b
-mg + N*sin b + F*sin a = 0

=>
-mg + F*cos a*sin a/cos b + F*sin a = 0
<=>
mg / (cos a * sin a/ cos b + sin a) = F

=>
mg / (cos a * sin a/ cos b + sin a) *0.32 = M

a = 51.34
b = 38.66

Detta blir ju iaf 34.35
Funkar denna metod, eller har jag bara tur? Den verkar iaf rimlig för mig, men ack så mycket jobb!

Permalänk
Medlem

Snart vankas slutprovet i Fysik A och eftersom jag fick ett skönt IG på Kemi A så tänker jag inte slå på lika stort denna gång.

Jag skriver uppgifterna nedan i vad jag tycker är svårast först.

En jämntjock 2,23m lång planka är vridbar kring sin ena ände. Plankan hålls i horisontellt läge med en vertikal uppåtriktad kraft på 268N. Kraften verkar 1.52m ifrån vridningspunkten. Bestäm plankans massa.

Hur stor hastighet har regndroppar efter ett fritt fall på 400m. i praktiken blir hastigheten minde.

Vor väldigt glad ifall ni nu löser uppgiften skriver vilken formel ni användt samt hur ni har löst den.

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk

Plankan löser du med momentjämvikt.
Sätt fastsättningspunkten i plankan till din moment punkt.
Då skall summan av momenten från upphängningen och massan (verkar i tyngpunknten) vara = 0, glöm inte att ange vilken momentriktning som är positiv.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsPaint
Snart vankas slutprovet i Fysik A och eftersom jag fick ett skönt IG på Kemi A så tänker jag inte slå på lika stort denna gång.

En jämntjock 2,23m lång planka är vridbar kring sin ena ände. Plankan hålls i horisontellt läge med en vertikal uppåtriktad kraft på 268N. Kraften verkar 1.52m ifrån vridningspunkten. Bestäm plankans massa.

Hur stor hastighet har regndroppar efter ett fritt fall på 400m. i praktiken blir hastigheten minde.

Vor väldigt glad ifall ni nu löser uppgiften skriver vilken formel ni användt samt hur ni har löst den.

Vilken skola går du på? Har haft samma uppgifter

Du har fått svar eller, pm annars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsPaint

Säg att du inte har nått luftmotstånd.

Isf kommer regndroppen ha en acceleration på 9.82 m/s^2 = A

Vi vet att hastigheten är derivatan av sträckan m.a.p. tiden och att accelerationen är derivatan av hastigheten m.a.p. tiden. Således kan vi integrera funktionen för accelerationen (i detta fall en konstant) och få fram funktionen för de andra.

a = A
v = int(A) = At där t är tiden som har förflutit.
s = int(At) = (At^2)/2

Sätt nu At^2/2 = 400 och lös ut t för att få ut hur lång tid den faller. Stoppa in i ekvationen för hastigheten. Voilá!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

detta är en korspost, en moderator får gärna ta bort det gamla inlägget i matteforumet sidan 241, det var fel forum...

detta blir nog långt o drygt... ;D

har ett problem att lösa som ni antagligen fixar på 1 minut...
jag hade varit väldigt tacksam om någon ville ägna detta en minut eller två, det var ett tag sen man räknade ens en enkel ekvation....

here we go:

---------------------------------------
tänk er ett rör, i ena änden sitter ett valv som man kan öppna och stänga, till valvet sitter en behållare med x antal bar/psi i.
i röret ligger en boll.

dessa förutsättningar gäller:
boll - 16mm diam., 3,4 gram
rör - 16mm innermått, 200mm långt
valv - 10x10mm, tiden som valvet ska vara öppet är
inte "långsammare" än 1/50 sekund och inte kvickare än 1/1000 sek.
behållare - utgå från att ingen tryckminskning sker när valvet öppnas.

-?- hur högt tryck ska behållaren ha och hur länge ska valvet vara öppet för att få bollen att komma upp i 90 m/s, vid mynningen.

xtra uppgift för den hågade (!) : vilken är den optimala rörlängen, valvtid och tryck?
----------------------------------------------------

jag hittade en formel: w=m*v^2/2 , w=N/m^2, m=kg, v=m/s, kan man använda detta?
tiden som valvet ska vara öppet bör väl vara ca 1/500 sekund, i 90m/s befinner sig bollen i röret i 1/450 sek.

så kan någon ge mig en formel med facit så vore jag hemskt tacksam
saknar ni någon info så bara säg till!

tack på förhand!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Sitter här och leker lite med programmet "electronic workbench", och försöker hitta strömkälla och spänningskälla, båda med likspänning.
Jag har hittat "Power sources, DC power" i listan med komponenter samt DC current source i hjälpen, den tidigare är väl spänningskälla, så den har jag i så fall inga problem med, men vet något var man hittar DC current source?

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

Bland alla knappar längst upp ska det finnas en knapp som heter sources. Om du trycker på denna får du upp ett fönster med lite olika komponenter. Där ska det finnas en likströmskälla.

Permalänk
Medlem

I min fysik-syllabus står det att: "State the relationship between period and average absolute magnitude for Cepheids". Min bok behandlar bara den linjära grafen för luminosity-period. hur ser då absolute magnitude-period ut?

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
I min fysik-syllabus står det att: "State the relationship between period and average absolute magnitude for Cepheids". Min bok behandlar bara den linjära grafen för luminosity-period. hur ser då absolute magnitude-period ut?

Vad sägfs om att fråga din lärare? Förresten du säger syllabus, går du möjligtvis IB?

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem

Min lärare vet inte. Ja, jag går IB.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
Min lärare vet inte. Ja, jag går IB.

Sökte lite och hittade massor av träffar... här var en länk där det ser ut att stå en del: http://www.kingsu.ab.ca/~brian/astro/course/lectures/winter/v...

För övrigt, när du pratar svenska kan du väl använda ordet "kursplan", istället för "syllabus"...

När jag tänker på saken, "average absolute magnitude" är väl exakt samma sak som "luminosity"?

Permalänk
Medlem

vet inte om mitt problem var lite "klyddigt", eller helt ointressant.

men jag tror jag kan ändra vinkeln lite:
om jag räknar o gör slutsatser, vill ni bara säga om jag har rätt eller fel? ;D

----------------------

?--1-- enl. W=m*v^2/2; om en boll med vikten 3,5 gram rör sig med 90m/s så är energin i den 14,17 Nm?

?--2-- jag antar att detta är kraften i bollen och att det inte har något att göra med hur mycket kraft som behövs för att få bollen att röra sig?

-------------------

jag har googlat, men på de flesta ställen så uppfyller varken jag eller frågan kriterierna.
jag uppskattar verkligen hjälp med detta, eller om någon vet något annat forum man kan "plåga" fysiker med nonsens ;D

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol
Sökte lite och hittade massor av träffar... här var en länk där det ser ut att stå en del: http://www.kingsu.ab.ca/~brian/astro/course/lectures/winter/v...

För övrigt, när du pratar svenska kan du väl använda ordet "kursplan", istället för "syllabus"...

När jag tänker på saken, "average absolute magnitude" är väl exakt samma sak som "luminosity"?

Ja, jag kan förstå att alla anglicismer blir rätt störande, men i dessa trådar (fysik och matte) är det mest för att jag helt enkelt inte vet vad det heter på svenska. Jag ber om ursäkt.

Vi har lärt oss att "apparent magnitude" är en arbiträr skala där en ökning av 5 steg i "apparent magnitude" innebär en ökning av faktor 100 i "apparent brightness". "Absolute magnitude" är den "apparent magnitude" som stjärnan skulle ha ifall den var 10 parsec från jorden. Det hela är ett ganska dumt.

Luminosity är ju effekten som stjärnan har. Jag har svårt att jämställa absolute magnitude med luminosity. Onekligen verkar ju dock länken behandla dem som lika - åtminstone verkar ett linjärt förhållande mellan perioden och och luminosity vara ekvivalent med ett linjärt förhållande mellan absolute magnitude och perioden. Det kanske inte är så konstigt egentligen - en dubbling i luminosity för en stjärna ger en dubbling i dess absolute magnitude, eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, hur räknar man ut temperaturen på ett föremål? I detta fall solen (nej ska inte slå upp det).

Har emittansen och lite andra värden, någon som kan bjuda på en formel?

Visa signatur

Don’t go around saying the world owes you a living; the world owes you nothing; it was here first.

Permalänk

Om du känner emittansen kan du approximera solen som en absolut svart kropp och använda Stefan-Boltzmanns lag: M_e = sigma * T^4, där M_e är emittansen och sigma = 5,6705*10^-8 W^2/m^2^K^4.

Känner du den våglängd där solens spektrala emittans är störst kan du använda Wiens förskjutningslag: lambda_max * T = 2,8978*10^-3 mK.

Permalänk
Medlem

Gah, ny fråga: Hur får man ut frekvensen om man har induktans och kapacitans?

(Elektrisk svängninskrets, resistansen är försumbar)

Visa signatur

Don’t go around saying the world owes you a living; the world owes you nothing; it was here first.

Permalänk
Medlem

I/(w*C) = U
I*w*L = U
=>
1 = w^2 * L * C
w = sqrt(1/(L*C)

w = 2*pi*f

=>
f = sqrt(1/(L*C))/2*pi

Skulle jag gissa på
Jag bollade bara lite med formler jag hittade. Blev det fel?

Permalänk
Medlem

Satt med ett litet problem i runt 2 timmar idag, men lyckades inte lösa det :/
Problemet är av typ [använda j-omega-metoden, d.v.s. växelströmsteori]
Min krets ser ut såhär:
+ -->i(t)---(Resistans (1000 ohm))---(konduktans(0,1 mikrofarrad))-----(impedans(0,5 Henry))--- -
Mellan + och - har jag en spänning u(t) = 200*sqrt(2)*sin(2pi*200t)
Metoden jag försökt använda är att byta ut alla nätelement, strömmar och spänningar mot komplexa impedanser, komplexa strömmar och komplexa spänningar.
Detta borde ju ge I = U/(R + 1/(jwC) + jwL) (w är lilla omega)
U bör väl bli 200*sqrt(2)*e^j*0 = 200*sqrt(2)?
Har försökt lösa det mååånga gånger nu i eftermiddag, men jag får allid löjligt stora uttryck, om någon har lust att lösa den åt mig så skulle jag bli väldigt glad
Rätt svar är: i(t) ~= 0,115sin(2pi*400t + 69pi/180)
edit: en anledning till att jag fått så jobbiga uttryck har varit att jag blivit tvungen att förlänga med konjugatet till det komplexa talet i nämnaren, kan man få ut det hela på formen a + bj på något enklare sätt?
(j används istället för i som imaginär enhet)
edit: 800*pi var det där uppe

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk

Jag hoppas att det går för sig att slänga in en och annan reglertekniksfråga i den annars så användbara fysiktråden.

Till saken.

Är det någon här som har några trevliga exempel gällande blockschemareduktion? Det som får mig att fråga är att senast nämnda är dåligt beskrivet i litteraturen skulle därmed bli ytterst glad för några sådana uppgifter med lösning, alternativt om någon här kunde göra ett fiktivt schema och sedan ta fram motsvarande överföringsfunktion.

Tack på förhand.

Visa signatur

**
*

Permalänk
Medlem

Jag har ett fysik problem som jag verkligen skulle behöva hjälp med.

Antag att du har en ring som roterar horizontellt runt sin axel (x axel).

På den ringen sitter en liten ring i 90 graders vinkel och den lilla ringen kan röra sig friktionsfritt runt den stora ringen.

Ställ upp en formel som beskriver den lilla ringens rörelse beroende på hur snabbt den stora ringen roterar (med gränsvillkor och hela skiten).

Om någon klarar att lösa detta skulle jag bli mycket tacksam.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Du får nog beskriva lite mer. jag är inte helt hundra på hur den stora ringen roterar som. Snurrar den som ett mynt på ett bord eller åt det anra hållet? Vet ju inte hur ringen ligger i föhållande till x

Permalänk

Liten chansning här att någon råkar vara grym på partikelfysik.. Jag behöver räkna ut värdet på "electro magnetic coupling constant" (alpha) för extremt höga energier (Q^2 > 10^12 (GeV/c)^2). Alpha är ju som bekant 1/137 för låga energier men ökar mycket långsamt med Q^2. Är det någon som har ett förslag?

Permalänk
Medlem

Har snart slutprov i Fysik A och har en problem som lär lösas:

"Olle kastar en sten med massan 0.1kg mot en vägg, hastigheten som som han kastar är 25m/s, avståndet mellan han o väggen är 10m. Med hur stor kraft kommer stenen att träffa väggen med, vi bortser från luftmotståndet"

säg mig hur skall jag lösa problemet.
och har stenen när jag kastar den enbart rörelseenergi eller har den även potentiell Ep=Ek ?

MsPaint: Din uppgift kunde ha lösts betydligt enklare genom att ställa upp formeln mgh=1/2*m*V^2 så kan man lösa ut V^2 genom v^2=(mgh)/(1/2*m), observera att massan kan "strykas"
//m3rnel

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

m3rnel

Uhm, jag får nästan känslan av att ett av en kuggfråga. Det är ju bara stenens horisontella rörelse som kommer att skapa någon normalkraft hos väggen. Så avståndet blir meningslöst. Han kunde lika gärna bankat med stenen mot väggen med tanke på att luftmotståndet försummas.

Permalänk
Medlem

Jag ser fortfarande inte hur man kan avgöra hur stor kraft den träffade väggen med. Kraften varierar ju under stöten. Så om du har lösningen, Micket, visa gärna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en liten uppgift åt er här

1. Tre punktformiga laddningar Q1 = 5,5 nC, Q2= -7,5nC Q3= -9,5 nC är placerade längs en rät linje med Q1 till vänster och Q2 i mitten. Avstånden mellan Q1 och Q2 är 4,8 cm och mellan Q2 och Q3 6,2 cm. Bestäm de resulterande krafter som påverkar laddningarna..

Permalänk
Medlem

Frågar dom kanske efter totala impulsen då måntro. Hmm ni gör mig lite osäker här, det var ett tag sedan jag läste någon dynamik.
edit d.v.s min tippning är väl
p = mv
I = p2-p1 => I = 0 - p1 <=> I = -p = -mv = -0.1*10 = -1 Ns

edit2:
Znok3N

Kraften som två laddningar påverkar varandra med är F = k * Q1*Q2 / r^2 där r är avståndet mellan dom.
Då får ta räkna ut för varje par och sedan summera ihop dom 2 krafterna du får för varje partikel.
Totala krafterna för Q1 blir då

a. F =k*Q1(Q2/r1^2 + Q3/r2^2)

k är en konstant, k = 8.988*10^9 Nm^2/C^2

Permalänk
Medlem

detta kanske kan hjälpa m3rnel, liten samling dynamikformler:
http://www.terling.se/18.pdf

dom hjälpte inte mej med mitt problem eftersom jag inte har nån som kan säga om jag är rätt ute eller hur dom ska/kan tillämpas....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Frågar dom kanske efter totala impulsen då måntro. Hmm ni gör mig lite osäker här, det var ett tag sedan jag läste någon dynamik.
edit d.v.s min tippning är väl
p = mv
I = p2-p1 => I = 0 - p1 <=> I = -p = -mv = -0.1*10 = -1 Ns

edit2:
Znok3N

Kraften som två laddningar påverkar varandra med är F = k * Q1*Q2 / r^2 där r är avståndet mellan dom.
Då får ta räkna ut för varje par och sedan summera ihop dom 2 krafterna du får för varje partikel.
Totala krafterna för Q1 blir då

a. F =k*Q1(Q2/r1^2 + Q3/r2^2)

k är en konstant, k = 8.988*10^9 Nm^2/C^2

Tack ska du ha ska prova nu