Sänk temperaturen på nForce 2

Permalänk
Melding Plague

Sänk temperaturen på nForce 2

<font style="font-size: 10pt"><b>Sänk temperaturen på nForce 2</b></font> <small class="small">måndag 21 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.tcmagazine.info/comments.php?shownews=8364&catid=3" target="_blank" >TC Magazine</a> har en liten guide och ett program som skall sänka temperaturen på AthlonXP/Sempron-processorer med upp till 10 grader. Det handlar om att låta processorerna gå in i ett viloläge fast de jobbar normalt. Det handlar inte om HLT (HALT)-instruktioner utan är en modifiering av ett viloläge.
<br />
<br />Vi har ej testat detta, men enligt flera forummedlemmar hos TC Magazine skall det fungera. Det fungerar som sagt bara med nForce 2-baserade moderkort. Läs mer och fortsätt på egen risk hos <a href="http://www.tcmagazine.info/comments.php?shownews=8364&catid=3" target="_blank" >TC Magazine</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Hans-Erik för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Man förlorar väll ändå prestanda på detta?

Permalänk
Medlem

Typ samma eller liknande "haxx" som man kunde göra i WCPCEDIT tidigare?
Där man ändrade en 09'a till en 01'a om jag inte minns helt fel. =/

Permalänk
Medlem

Jag testade det nu, laddade ner filen och installerade, fick starta om datorn och nu e jag inne igen. Så för mig exploderade inte datorn iaf.

Permalänk
Medlem

Hahahah! puh, tur ;D

Permalänk

Känns som att det itne kommer att hjälpa nåt? Jag menar bara att när man typ spelar eller låter processorn jobba mkt så borde den väl inte kunna vila särskilt mkt, och när man bara är i windows o lyssnar på musik blir den ju ändå inte så varm. Men ni som testar får gjärna skriva här hur det går.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jag har testat men jag har inte koll på tempen på mitt mobo så jag märker nog ingen skillnad
Men det är nog sant så som kaptenperre säger.
Tror inte på de där.

Permalänk
Medlem

Funkar jävligt bra för mig. Hade runt 55 idle förut (jag vet, för högt, men är allergisk mot ljud). Nu pendlar den mellan 44 och 39 grader.

Direkt när man låter processorn jobba går den upp väldigt fort till runt 50 grader.

Nu kan jag sänka processorfläkten ännu mer

EDIT: Kör på ett Asus A7N8X-VM

Visa signatur

Om man inget frågar, får man inget veta.
Athlon XP T-bred 2200+ (180*10) | Epox 8RDA3+ | 2*256 PC3200 Twinmos + 512 PC3200 Kingston | 80 Gb Samsung SpinPoint P80 SATA | Gigabyte Radeon 9600Pro (460, 330)

Permalänk

Man behöver inte bygla om på moderkortet eller något? Har ett A7N8X-Deluxe och enligt manualen så behöver man flytta en bygel på moderkortet för att trixa med S3 wake-up, behöver jag göra detta för att det skall funka?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Verkar inte göra nån skillnad för mig, Asus A7N8X Delux.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ossar
Funkar jävligt bra för mig. Hade runt 55 idle förut (jag vet, för högt, men är allergisk mot ljud). Nu pendlar den mellan 44 och 39 grader.

Direkt när man låter processorn jobba går den upp väldigt fort till runt 50 grader.

Nu kan jag sänka processorfläkten ännu mer

Men vad menar du med jobba? Testa kör typ prime95 i 30 minuter och se hur varm den är då. Är alltid bra om den är kallare när man inte gör något, men det är ju när den jobbar på som det är viktigast. Fungerar det så lär jag klocka lite mer jag också, men det känns tveksammt.

Visst fungerar den till abit nf7 och en amd barton xp 2500+ -m?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Någon som vet om detta funkar på Abit NF7 (v2.0) ??

*EDIT: Såg att jag fick svar på min fråga

Permalänk
Medlem

Najs sänkte mitt abit ca 8 grader utan att super pi blev långsammare.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk

Är det bara att köra programmet och sedan starta om eller?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Funkar på mitt epox 8rda3+ idle sjönk med runt 5 grader. har inte testat load än men det ser lovande ut

Permalänk
Medlem

installerade på min med ett nf7-s v2.0.

utan programmet hade jag 47 grader och nu är den nere på 44grader.

EDIT: 43 nu.. vattnet tar lite tid på sig att svalna.:)

Visa signatur

Opteron 146/CABYE 0540FPBW @ 2950Mhz, 1.525v | 2*512Mb Twinmos SP 3500 |Leadtek 6800LE 12/6 422/936 | ASRock 939Dual-SATA2 |

Permalänk
Medlem

Samma här, verkar funka..:)
Guldprogram....

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk

Ska boota om datorn nu, och se om det funkar. Det ska bli intressant att se vad som händer.

EDIT: Är inne i windows nu, verkar inte ha fuckat upp windows iaf
En fråga. När man ska börja gayma sen, kommer den har patchen att "inaktiveras" eller vad är det den gör mer precist?

EDIT2: Från 47 till 37 grader! Läskigt! Hoppas systemet är stabilt nu också bara.

(på Abit NF7-S v2.0 alltså, så alla med detta moderkort borde prova!)

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Ok, kanske är dags att testa för mig också nu Skriver sen hur det gick.

Har testat lite nu. Verkar inte vara så mkt bättre. Kanske 1 grad typ. Men min processor är ju en mobile, så den drar ju lite ström och är kall redan från början, kanske är större skillnad på en vanlig.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jag visste att man kan sänka temperaturen 10grader genom att stänga av "digitalisera insignal" i nvmixern. får kolla på det här då

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeerCan
Jag visste att man kan sänka temperaturen 10grader genom att stänga av "digitalisera insignal" i nvmixern. får kolla på det här då

Vad är det för något då? Är det värt att ta bort den och klocka lite mer för de där 10 graderna?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Någon som fått det att funka med A7N8X-Deluxe? Märker nämligen ingen större skillnad på min.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Någon som fått det att funka med A7N8X-Deluxe? Märker nämligen ingen större skillnad på min.

i full load verkar tempen likvärdig men i vila runt 8 grader lägre.
lopade 3dmark ett tag blir samma temp som innan.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Från 52 grader till 48 på mitt NF7-S
Kan ju dock bero på att jag har en tempstyrd fläkt som det inte gjorde mer.

Visa signatur

NF7-S 2500+ 200x11 2x256 Leadtek 6800le 16/6 456/964
3Dmark03 12267 3Dmark05 5252
Plus en Toshiba Portègè 4010!

Permalänk
Medlem

Jisses....detta måste testas!
Rispekt att sänka mina nuvarande 28 grader ännu mer
(WoW igång samtidigt )

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Ska boota om datorn nu, och se om det funkar. Det ska bli intressant att se vad som händer.

EDIT: Är inne i windows nu, verkar inte ha fuckat upp windows iaf
En fråga. När man ska börja gayma sen, kommer den har patchen att "inaktiveras" eller vad är det den gör mer precist?

EDIT2: Från 47 till 37 grader! Läskigt! Hoppas systemet är stabilt nu också bara.

(på Abit NF7-S v2.0 alltså, så alla med detta moderkort borde prova!)

Delarium Tror du det skulle funka på min DFI lanparty ver.B och min Mobile 2600+

Måste man gå in i bosen och ändra den där S3 wakeup ????

Nåt bra program för att se tempen på moderkortet.. ???
Heter väl nåt med MBM!! Hjälp )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
i full load verkar tempen likvärdig men i vila runt 8 grader lägre.
lopade 3dmark ett tag blir samma temp som innan.

Körde du bara programmet och startade om eller?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Gick ner 3 grader för mig
Fast ja kör bara 12,5x100 just nu (vdd:n sviktar på moderkortet, hänger sig rätt ofta) hårddiskarna ligger på 35, 36 och processorn på 38 (vatten på hdd, cpu, gpu och nordbrygga.)

Visa signatur

RHCE

Permalänk
Medlem

46->38 för min del

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10