Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk

beställa venice, i lager 050426?

Hej!

igår beställde jag ett A8N-SLI Deluxe, kylare, lite kablar, och en athlon 3200+ winchester från datorbutiken.com.

nu har jag dock avbokat winchestern, när jag fått veta att venice är precis bakom knuten.
jag sökte runt lite, och såg till min förvåning att SBS-DATA har detta:
AMD Athlon 64 3200+/2.0Ghz L2-512KB Box S 939 pin, 3200+ Venice 0.9 Kärna ADA3200BPBOX
med leveransdatum 050426

får 1920:-, att jämföra med 1645.00 för winnien på datorbutiken.com

är det värt att beställa detta nu, och troligtvis få grejorna i maj, eller ska man vänta tills den dyker upp på några andra webshopar, förhoppningsvis billigare?

Visa signatur

Laptop: Ascentia 800n | 50MHz Intel i486DX2 | 8MB RAM | 300 MB HDD
WS: Venice 3200+ | SeaSonic S12-430W | AC Freezer64 | 1GB RAM | 5200RPM 80GB 2.5' HDD | GF6600GT passivt | ASUS A8N-SLI
Srvr: mini-itx Via C7 1.2GHz passiv + PSU i en papplåda

Permalänk
Medlem

Re: beställa venice, i lager 050426?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CheeseWeaver
Hej!

igår beställde jag ett A8N-SLI Deluxe, kylare, lite kablar, och en athlon 3200+ winchester från datorbutiken.com.

nu har jag dock avbokat winchestern, när jag fått veta att venice är precis bakom knuten.
jag sökte runt lite, och såg till min förvåning att SBS-DATA har detta:
AMD Athlon 64 3200+/2.0Ghz L2-512KB Box S 939 pin, 3200+ Venice 0.9 Kärna ADA3200BPBOX
med leveransdatum 050426

får 1920:-, att jämföra med 1645.00 för winnien på datorbutiken.com

är det värt att beställa detta nu, och troligtvis få grejorna i maj, eller ska man vänta tills den dyker upp på några andra webshopar, förhoppningsvis billigare?

Om du inte har bråttom och klara dig med din nuvarande system i 3-4 veckor till så är det värt att vänta.
Själv sitter jag och väntar på att den skall dyka upp i butikshyllorna.
Det helt klart fina förbättringar dom har gjort på Venice jämfört med Winchester som är en KANON Cpu.
Dom få tester som finns ute nu visar helt klart en förbättring när det gäller prestanda, och ändå är den inte testad ordentligt. "Kommer Snart".

Men SSE3 vill man inte gå miste om, optimerad minneskontroller vill man ju oxå ha.
Sen använder den SSOI, och det är endast FX 55 som hade den,
Ryktas tom att den kan drivas med 1.1V Vcore inte fy skam hehe snacka om Mobile Cpu.
Överklockningen skall tydligen vara den starka sidan.

Så avgör själv om du vill vänta eller köpa Winnie.
Oavsätt vilken du än köper så kommer du att vara mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag funderar att vänta på dualcore...kommer i sommar?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

jo, nu när jag läst lite om dem så kommer jag vänta, vidare så är mitt grafikkort (gigabyte 6600GT 128MB Silent Pipe PCIe) inte i lager heller.

frågan är om det är värt att beställa från sbs-data nu, jag vet inte om jag kan lita på dom och det kanske blir billigare när datorbutiken.com och andra får in dem.. frågan är om det tar längre tid.

Visa signatur

Laptop: Ascentia 800n | 50MHz Intel i486DX2 | 8MB RAM | 300 MB HDD
WS: Venice 3200+ | SeaSonic S12-430W | AC Freezer64 | 1GB RAM | 5200RPM 80GB 2.5' HDD | GF6600GT passivt | ASUS A8N-SLI
Srvr: mini-itx Via C7 1.2GHz passiv + PSU i en papplåda

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Jag funderar att vänta på dualcore...kommer i sommar?

Roadmap för AMD dual-core:

"- Q2'05 -

- Opteron 265 & 865 - Cadencé à 1.8 GHz
- Opteron 270 & 870 - Cadencé à 2.0 GHz
- Opteron 275 & 875 - Cadencé à 2.2 GHz

- Q3'05 -

- Opteron 165 - Cadencé à 1.8 GHz
- Opteron 170 - Cadencé à 2.0 GHz
- Opteron 175 - Cadencé à 2.2 GHz

- Q1'06 -

- Opteron 180, 280 & 880 - Cadencé à 2.4 GHz"
http://www.x86-secret.com/index.php?option=newsd&nid=856

Det kommer ingen AMD dual-core 2,4Ghz 2005.
Tyvärr så stryps 939-dual-core av gamla DDR400Mhz minnen som dessutom kräver 4
identiska minnen.

Bättre blir det 2006 då 1207 sockeln med DDR2-667Mhz minnen kommer.

"2006 är det dual-core på sockel 1207 och DDR2 minnen som gäller, från Sempron till FX.

AMD FX, Windsor, 90nm, L2 2Mb, DDR2 667Mhz, sockel 1207
AMD64, Orleans, 90nm, L2 1Mb, DDR2 667Mhz, sockel 1207
Sempron, Manila, 90nm, L2 0,5Mb, DDR2 667Mhz, sockel 1207
http://www.c627627.com/AMD/Athlon64/""
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43553...

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk

Snacka om att dina inlägg hela tiden är riktade! Varför "glömmer" du hela tiden att nämna Toledo kärnan till s939 i varje inlägg du gör om dualcore?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X - ASUS X570 TUF Gaming plus - Gigabyte Geforce RTX 3080 Vision - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M - 34 " MSI optix mag341cq - Xtrfy M4 RGB - Deltaco GAM-075

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberdyne
Snacka om att dina inlägg hela tiden är riktade! Varför "glömmer" du hela tiden att nämna Toledo kärnan till s939 i varje inlägg du gör om dualcore?

OK, AMD FX i form av Toldeo kommer i 1,8 2,0 och 2,2 Ghz under 2005.

Dock är skillnaden mot Opteron mikroskopisk.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Waste of breath i guess... men men...Här är xbitlabs bästa gissningar, de har sanolikt mer information än jag, så jag liter på dem i det här, de hävdar att Toledon inte är FX's efterträdaren, utan att FX's ska fortsätta vara singel core cpu, och att Toledon ska vara den "vanliga"A64'an fortsättningsvis... hur sant det är, vet iofs inte jag, och då jag i ärlighetens namn inte är överdrivet intresserad, spenderade jag bara de 5 minuterna det tog att hitta artiklen jag visste jag läst tidigare. Poängen så, AMD kommer med en dual core för desktopen, i hur stor utsträckning osv, det får framtiden utvisa. Förhoppningsvis lyckas de liksom Intel bättre med sina nya generationer, så att de kan producera fler, snabbare, och i slutändan för oss, billigare cpu'er.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Waste of breath i guess... men men...Här är xbitlabs bästa gissningar, de har sanolikt mer information än jag, så jag liter på dem i det här, de hävdar att Toledon inte är FX's efterträdaren, utan att FX's ska fortsätta vara singel core cpu, och att Toledon ska vara den "vanliga"A64'an fortsättningsvis... hur sant det är, vet iofs inte jag, och då jag i ärlighetens namn inte är överdrivet intresserad, spenderade jag bara de 5 minuterna det tog att hitta artiklen jag visste jag läst tidigare. Poängen så, AMD kommer med en dual core för desktopen, i hur stor utsträckning osv, det får framtiden utvisa. Förhoppningsvis lyckas de liksom Intel bättre med sina nya generationer, så att de kan producera fler, snabbare, och i slutändan för oss, billigare cpu'er.
B!

Om man ska tro Xbitlabs så är Toledo varken AMD FX eller AMD64.

"Also note that dual-core Toledo processors are kind of isolated on AMD’s roadmap thus stressing their specific positioning, aside from Athlon 64 and Athlon 64 FX CPU families."

I sak är det ointressant vad Toledo kommer att ha för namn, det intressanta är
att eftersom den är gigantisk 205mm2 så kommer den att ha ett högt pris eftersom
den kostar 2-4ggr så mycket att tillverka som en singelcore Hammer pga dual-core
och sämre yield.

Samma naturlagar gäller naturligtvis även för Intel som av marknadsföringsskäl
lanserar dual-core Q2 2005. Dock dumpar Intel priset på dessa CPUer trots hög
tillverkningskostnad.
Intel vet att 90nm Smithfield inte blir långvarig eftersom 65nm CPUer kommer
kanske redan Q3 2005.

Visa signatur

MrTT

Permalänk
Medlem

Jag tar mig friheten att citera en mening till, utan at veta mer exakt varifrån de fått sin information...
"Also note that dual-core Toledo processors are kind of isolated on AMD’s roadmap thus stressing their specific positioning, aside from Athlon 64 and Athlon 64 FX CPU families. According to AMD’s recent statements we know that Toledo will be used for Athlon 64 processors in the future, while Athlon 64 FX will remain a single-core solution. "

Jag håller fullständigt med, Både AMD, och intel gör förmycket bara för att hålla skenet uppe, men det får väll motiveras, med att de måste göra nånting för att hålla skenet uppe, är ju inte som om någon av dem har det direkt fantastiskt bra i nuläget... Intel ser ut att kunna producera stabila cpu'er i mängder, men inte så snabba som det var meningen (prescott, som inte når förbi 4Ghz barriären) AMD, som fortfarande inte riktigt ser ut att ha fått fart på sin cpu, osv... Gubbarna behöver helt enkelt nånting som är enkelt, ser bra ut, och håller ett tag...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ja asså - man skall ha en strategi - gärna utan stress.

Det kommer att hända saker - strax - runt hörnet.

Vaffödådå?

1. Win64 på väg ut

2. Intels 64-bits för desktops på väg ut

Kommer att bli lattjolajbans framåt sommaren med liv i luckan pga 1+2 samt svaret från AMD. Räkna med mer kräm för pengarna för den med is i magen.

Det handlar hela tiden om var man kan tjäna pengarna och det gör man med toppmodellerna. Dessa blir nya varannan månad varvid de sjunker i pris. Så snart dualcore tar ledningen kommer single core att sjunka i pris.

Strategi: Vid uppgradering gäller att minst få dubbel prestanda - det skall märkas rejält i burken när man uppgraderer - inget hattifnattande - ta i så det märks.

Du skall inte betala mer för uppgraderingen än du gjorde för ditt gamla (nuvarande) system.

Du säljer ditt gamla system till halva inköpspriset och delfinansierar ditt nyinköp pss.

Finns många strategier - det viktiga är att man har EN - inte vilken - skaffa en som du är nöjd med.

Enligt signaturen, nedan, börjar vi efter drygt 2 år nu närma oss ett läge där alla kurvor i ovanstående strategi korsar varandra. Så snart vi får se en Hammer som klockar 4GHz+ för under en tusing är min stregi i mål och övergår i inköpstaktik.

Sedan är frågan när applikationerna är framme som skall ge 64-bit det rejäla lyft många förväntar sig - tror dock många kommer att bli besvikna på denna punkten - undantaget en och annan spelnarkoman.

Flertalet 32-bitapplikationer kommer många är framöver att få det svårt att bevisa att de vinner så mycket på att de snurrar i ett 64-bitsoperativ - däremot kan de ev vinna på att 64-bit har en starkare underliggande hårdvara än 32-bit. Mer om detta i framtida tester och jämförelser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Om man ska tro Xbitlabs så är Toledo varken AMD FX eller AMD64.

"Also note that dual-core Toledo processors are kind of isolated on AMD’s roadmap thus stressing their specific positioning, aside from Athlon 64 and Athlon 64 FX CPU families."

I sak är det ointressant vad Toledo kommer att ha för namn, det intressanta är
att eftersom den är gigantisk 205mm2 så kommer den att ha ett högt pris eftersom
den kostar 2-4ggr så mycket att tillverka som en singelcore Hammer pga dual-core
och sämre yield.

Samma naturlagar gäller naturligtvis även för Intel som av marknadsföringsskäl
lanserar dual-core Q2 2005. Dock dumpar Intel priset på dessa CPUer trots hög
tillverkningskostnad.
Intel vet att 90nm Smithfield inte blir långvarig eftersom 65nm CPUer kommer
kanske redan Q3 2005.

Med den storleken så kostar den lika mycket som en 130nm hammer (Opteron och AFX) om man får upp den till samma yeild...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

1. Win64 på väg ut

Bara som en reflektion, jag minns inte var det var jag såg det, men tydligen kommer inte Win XP - x86-64 säljas fristående, utan enbart vara OEM leverantörer som får den. Lite synd klart.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var det inte så att alla med XP får gratis uppgradera till win64 ?
Det är ju samma operativsystem fast 64bit.

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubermann

"64-bitars Windows XP säljs endast till pc-tillverkare."
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43839...

Visa signatur

MrTT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubermann

Nej, det är en desktopversion av 2003 Server

Har varit mycket snack om att man ska kunna byta in sin XP-kopia till XP64, men det är ju inget jag har sett MS konfirmera.

Edit:
MrTT
Sluta upp med ditt larviga länkande och citeringar på dig själv i samma trådar som du skriver i. Det var ju tom en kille som skrev precis samma sak 2 meddelanden över dig. Om du ska nämna det igen kan du väl iaf göra det på ett humant sätt. Sen är ju inte det riktigt hela sanningen. Dessutom kan du köpa OEM distributioner utan att vara en pc-tillverkare.

Permalänk
Medlem

Det har funnits "officiella" rykten, att sen M$ väljer bort de alternativen...
Tragiskt, bara till o hoppas nån butik kör newegg stillen, sälj OEM bundlad med nyckelring... de tar ju igen det i redovisningen iom att de säljer ofantliga mängder HD's, moderkort o cpu'er.

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr - newegg exporterar INTE!

Klart att WinXP 64 skall gå att köpa som lösgodis när marknaden kommit igång och det gör den så snart M$ bästa kompis Intel sprutar ut 64-bits för desktop.

Det kommer att ske senast under Q3 2005.

Ska vi slå vad?!

Permalänk
Medlem

Slå vad? vad ska vi pryla den stackarn för?

Nä, men altså, att Newegg inte exporterar, det visste vui redan, vad jag sa var att man kunde hoppas nån SVENSK butik kör samma stil, till alla de som redan har köpt sig en x86-64 cpu. "M$ bästa kompis Intel" Du är förstås medveten om att M$ skiter i vilken cpu du har under huven, så länge de får sälja en massa OS är de lika nöjda.AMD har haft en x86-64 cpu länge, visst, Intel har inte känt behovet att följa efter, förrens nu när OS'ett börjar bli färdigt, då de redan hade en 64 bitars cpu, inte heller speciellt konstigt, Men hur i hela friden kom vi så långt off topic....

B!

Visa signatur