Permalänk

Omstart --> omstart ---> omstart

Nu har 3redje burken pajat för mig...den har kukat sig rejält !
Burken plötsligt startade om av sig själv, sedan fastnade i en "omstart loop"...den startar som vanligt, sedan när WinXP logo poppar upp, då hoppar den tillbax och startar om hela burken..och det fortsätter så här nonstop, tills man stänger av skiten.

Första gången det hände , då fick jag ett felmeddelande att nån dll till NOD32 var skadad och jag skulle installera om NOD32. Jag försökte installera om NOD32 men det gick inte, fick ett felmeddelande att den inte kunde öppna något "virtual library".

Jag läste några andra trådar om liknande problem... att det kan vara damm, virus t.ex...men undrade om minnena och PSU kan också vara något att kolla upp ?

Jag har kollat CPU och chassi temp i BIOS som är 35*C resp 30*C .

Hjälp snälla !

Visa signatur

IPCop
Workstation [ASUS A7N8X2.0 DELUXE][XP2500+ 2GHz][1024MB DUALDDR][1TB][WinXP PRO]
Server [ASUS A7V600-X][ XP2500+ 2GHz][1024MB DDR][2TB][Win Server 2003]

Permalänk
Medlem

Ladda ner Memtest86+ och kör det några vändor för att se om det är minnena som det är fel på. Om det programmet inte visar något fel kan det vara din install av OS som behöver repareras.

Om det inte heller funkar kan det vara ditt nätagg som är paj. Btw är det samma nätagg du har använt i alla tre datorkonfigurationer? Kolla alltså även spänningarna i BIOS och om dom avviker med mer än +-5% så är det troligen inköp av ett nytt nätagg som behövs.

Kan ju även vara Adware så kolla det med program som AdAwarw och Spybot S&D.

Permalänk

Jag tror att det antingen är minne eller PSU som är paj . Hade samma PSU i andra burken som pajade för mig, fick svart skärm...fick inte ens komma in på BIOS. Vet inte riktigt vilka spänningar som är viktiga i BIOS.

Jag har kollat CPU Power Supply -->
x - Core Voltage 1.600v
x - I/O Voltage 3.40v

Current CPU Temp - 34*C
Current System Temp - 28*C
Vcore - 1.66V
3.3V - 3.47V
5V - 5.07V
12V - 12.12V

Jag kommer inte förbi WinXP logo vid startup, sedan stängs den av och startar om automatiskt, gång på gång. Så det går inte att köra memtest eller bootar i felsäkertläge.

Visa signatur

IPCop
Workstation [ASUS A7N8X2.0 DELUXE][XP2500+ 2GHz][1024MB DUALDDR][1TB][WinXP PRO]

Permalänk
Medlem

memtest86 körs ifrån floppy eller cd/dvd direkt så den behöver inget OS iom att den har en minivariant av Linux så det du gör är att ladda ner det och lägger över på floppy eller bränner på cd/dvd och bootar ifrån den sen.

Gör det och så ser du om det är minnesfel som ditt problem beror på.

Permalänk

Tja !

Jag haft Memtest-86 v3.2 igång i snart 10timmar nu då ....

PASS - 20
ERRORS - 0 (än så länge)

vilken tid det tar...värre än defragmentering. Skall det verkligen ta så jäkla lång tid att testa 256MB SDRAM ?

Visa signatur

IPCop

Permalänk
Medlem

Nej Memtest86 körs i en oändlig loop så bara att avbryta när man tycker det har gått tillräckligt lång tid.

Men minnena är det inte fel på så boota ifrån installskivan till Räddningskonsolen och kör sedan en tvingande chkdsk på din hd så den kollar även ytan för att se om det är den det är fel på men det kan ta lite tid så under tiden hinner du säkert hyra en film och kolla på den :p.

Permalänk
Avstängd

kompis har samma sak fast ibland så funkar det och ibland inte!
och när man slår på chassit startar den om sig:)

Visa signatur

p4 3.0 prescott - 1600 mb ram - 6600gt och 120 gig segate

Permalänk
Medlem

testa att reparera windows

funkar det inte, omformatering

hade samma problem, fick omformatera...

Permalänk
Avstängd

tror det e nätagget

Visa signatur

p4 3.0 prescott - 1600 mb ram - 6600gt och 120 gig segate

Permalänk

Tja !

Jag försökte repa WinXP men det gick inte. Jag körde chkdsk /p...nada. Jag försökte installera om WinXP med 3 olika skivor, men fick felmeddelande varje gång den skulle kopiera några filer till den nyformaterade partitionen...gick inte att kopiera några drivisar till HDD´n, då fick jag avbryta installationen. Verkar som HDD´n har gjort sitt...tror inte att nätagget kan spöka WinXP installationen..eller ? Kanske bäst-före-datumet på mina WinXP skivor har gått ut....

Visa signatur

IPCop

Permalänk
Medlem

det är inte hdisken som är knasig då?

Permalänk
Medlem

dessa problem ser mycke lika ut om man jämnför med mina, började för 3 veckor sedan eller något då burken startade om vid belastning. sedan så långt att det dog under laddning av xp. och nu tillslut vägrar den gå igång alls. har provat repare/formatera på 2 olika diskar utan resultat. även kört memtest86 i 24h+ utan fel. verkar vara ett ganska vanligt fel nu för tiden?

Permalänk

vad är det för dator du använder? kommer ihåg en sändning compaq-datorer som såldes för några år sen som jag vet flera kompisar fått det här problemet med nu, det man får göra är att byta ut några kondensatorer på moderkortet som svällt upp och läckt, dem som bemödat sig har fått bra resultat verkar det som.

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk
Medlem

Det här problemet verkar min bekant oxå ha. Han ringde mig idag o sa att när han kommer fram till WinXP symbolen vid uppstart så startas den om...
Vet ej hur gammal burken är men skulle tippa på att den e rätt gammal, så det kanske e hårddisken eller nätagget som kan va kruxet.
Förra veckan hade en annan bekant problem, felsökte hans burk o d visa sig vara nätagget, även den burken va rätt gammal så dem(nätaggen) tar väl ut sin rätt nu antagligen. Den här killen hade även en hårddisk som paja för honom, d va en IBM disk på ca 20Gig, de e rätt vanliga att de går sönder just den modellen av IBMs diskar, hans brorsa hade likadan burk o även hans disk hade gått sönder....

Visa signatur

"Tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter"

Permalänk

OS HDD´n är rätt så gammal...haft den i snart 6-7 år( en Western Digital Protegé 20GB).
Undrar om det finns något felsökningsprogram för att kolla upp nätagget ? Nätagget är inte
belastat på något sätt ... det är en 350W QTEC, de andra HDDarna är bortkopplade. Jag har ju bara OS HDD´n, graffekort, CDROM, floppy,ljud och nätverkskort installerade. Skall köpa ett nytt nätagg och testa...

Jag har redan kollat moderkortet, finns inga trasiga kondingar, inge skum nånstans..

Visa signatur

IPCop

Permalänk
Avstängd

QTek lär vara skit har jag läst, skaffa ett bättre nätaggregat

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

tjoohoo !

Försökte installera om WinXP, men det gick inte...några systemfiler var korrupta, gick inte å starta WinXP eller repa skiten. Ny OS HDD + nytt nätagg på gång...

Visa signatur

IPCop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThuGNasty
tjoohoo !

Försökte installera om WinXP, men det gick inte...några systemfiler var korrupta, gick inte å starta WinXP eller repa skiten. Ny OS HDD nytt nätagg på gång...

låter precis som mit problem, dock har jag provat både ny hdd och annat nätagg utan framsteg:/

Permalänk

HDD´n e död...fick I/O errors till slut...RIP.

Visa signatur

IPCop

Permalänk
Medlem

så nu när det gått några dagar är det någon som har fått igång burken? och isf vad gjorde ni?
behöver hjälp också med vad jag ska skicka tillbaka om jag tvingas göra det då jag inte vet riktigt var felet sitter?