"Start XSession" program från Windows...vad gör det?

Permalänk
Medlem

"Start XSession" program från Windows...vad gör det?

Såg i skolan att det låg en ikon på skrivbordet som hette nåt i stil med "Start XSession".

Tänkte bara fråga om ni tror att det var nåt sätt att grafiskt köra Linux från Windows genom att koppla upp till nån Linux-server?
För meningen med X var väl från början att man ska kunna ha en enkel liten terminal med X på som sedan kör mot en annan server och all grafik ska inte behöva skickas fram och tillbaks.

Funkar detta även från Windows då alltså eller vad?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Yes det exceed är en X server till windows. Sen finns X till cygwin har jag för mig också

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Ja, det finns till Cygwin också. http://x.cygwin.com/

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ok, tufft

Men får man det då att se ut som man satt direkt vid en Linux-maskin? Hämtas skrivbords-miljö och grafiska inställningar från datorn man är uppkopplad mot, eller körs allt sånt lokalt i X på Windows-datorn, eller hur funkar det?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

prova

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

X-terminologin är lite bakvänd.
X-servern körs på klientdatorn, där visas all grafik och där sker all input/output i form av tangentbord/mus osv. Det är det enda klientdatorn gör.
Alla grafiska program (inklusive skrivbordsmiljö och fönsterhanterare) är X-klienter och körs på serverndatorn. Programmen kommunicerar via X11-protokollet med X-servern (på klientdatorn) och skickar grafikkommandon och får input-händelser.

Själva körandet av program är inte olikt en SSH-session, det är serverdatorn som står för allt arbete och klientdatorns uppgift att visa den.

Edit.
En X-server behöver ingen hårddisk och inte så mycket RAM, med ett någorlunda nytt nätverskkort kan man PXE-boota en kärna över nätverk (och om man inte har det kan man med hjälp av GRUB och en bootdiskett boota en kärna över TFTP), montera / över NFS, starta en X-server och få en inloggningsskärm skickad till sig via XDMCP.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem

Intressant

Detta funkar alltså så pass bra att det är praktiskt och användbart att köra grafiska program i skrivbordsmiljö över nätverk mot en server....även från Windows till Linux?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Det fungerar förvånandsvärt bra med ett hanterbart antal klienter (ju fler klienter desto kraftigare server säger ju sig självt). Första gången man ska sätta upp nätboot, XDMCP osv kan man stöta på massa problem, men så fort man fått igång en klient är det inga svårigheter att lägga till fler.
Hur det fungerar med Windows har jag inte testat, men bl.a. Cygwin har ju en X-server som borde kunna ta emot XDMCP-anslutningar från en server.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem

Ok, tufft att det kan funka i praktiken

Men skrivbordet och alla inställningar/program körs alltså på serverdatorn då, och bara tolkas/ritas upp av X-servern på klienten.

Borde iallafall bli rätt tungt att spela ett 3d-spel eller nåt som inte bara använder X's vanliga skrivbordsgrafik som fönster och sånt antar jag, men med tanke på hur bra Linux-spel är och hur bra det funkar med 3d-stöd på Linux så är det ofta inget alternativ iallafall

Hur funkar det förresten i Windows eller andra operativsystem? Är det inte logiskt att ha en motsvarande X-server som tolkar/ritar upp grafiken på klienten utifrån data som skickas från servern? Vad är alternativet liksom? Att skicka över hela bildskärmen pixel för pixel eller vadå?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Alla inställningar lagras på serverdatorn eftersom det är där programmen körs.

3D-spel och liknande kan bli en aning tungt, ja. Har inte testat eftersom tunna klienter inte brukar användas till spelande.

Har tyvärr ingen aning om hur det är att köra en X-server i Windows, men här finns det screenshots: http://x.cygwin.com/screenshots/, lite längre ner på sidan fanns det även ett shot på en session via XDMCP-inloggning.

Visa signatur

Permalänk

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/xsession.jpg

Så kan det se ut.
jag kör en X-server på min windowsburk och kör "xprogram" på linuxburken mot xservern på windowsburken.

Blev lite rörigt kanske, men det funkar.

Visa signatur

Byt till svorak http://aoeu.info

Permalänk

Jag har nästan alltid en X-session från min windowsburk till servern, det fungerar riktigt bra. Jag kör med Cygwins X-server och har konfiguerat KDM på servern att svara på XDMCP-anrop.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Tackar för det
Kul att det funkar så bra då iallafall. Inget jag tänker pröva själv, verkar lite avancerat också, men bra att känna till hur det fungerar ändå.
Följande intressanta fråga kvarstår dock

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Hur funkar det förresten i Windows eller andra operativsystem? Är det inte logiskt att ha en motsvarande X-server som tolkar/ritar upp grafiken på klienten utifrån data som skickas från servern? Vad är alternativet liksom? Att skicka över hela bildskärmen pixel för pixel eller vadå?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006