Permalänk
Medlem

WLAN till switch

Jag har sökt ett tag men hittar inte specifikt min fråga och eftersom jag saknar tillräcklig kunskap om trådlösa nätverk skulle det vara trevligt om jag kunde få en fråga besvarad.

Det jag ska göra är att ge några datorer som sitter ihopkopplade i en switch internet via WLAN. Alltså, jag har internetuppkopplingen routrad via WLAN och sen har jag en switch som via uplink då ska anslutas till denna trådlösa router som sitter på ett annat ställe:

Hur ska jag göra, vad behöver jag? En accesspunkt eller en WLAN till RJ45-adapter bara?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har du verkligen Internet via WLAN? Du har inte DSL?

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reaper
Har du verkligen Internet via WLAN? Du har inte DSL?

Nej, det har jag inte sagt. Jag har routrat ut internet på WLANet och det är DSL. Snälla hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Koppla in switchen i uplink på din trådlösa router, sen kör dina klienter mot den. Är väl inte svårare än så eller har jag missat nåt?

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk

Såhär gissar jag att han vill ha det:

Internet->WLAN Router->WLAN AP->Uplink på Switch->Datorerna anslutna till en port i Switchen

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Jag tolkar frågan som hollywoodstar.

Ja, så som du vill ha det är teoretiskt möjligt, men bror mycket på vad det är för hårdvara. Ofta måste WLAN-enheterna vara av samma märke om det ska gå att verkligställa. Vad är det för hårdvara du har?

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Varför ska han ha en AP när han har en WLAN-router? Routern är ju en AP.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Accespunkt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reaper
Varför ska han ha en AP när han har en WLAN-router? Routern är ju en AP.

Det kan vara ett flertal skäl, och läsandes din sign så borde du kunna nämna ett flertal situationer.

T.ex. LAN - >WLAN <-> WLAN <- LAN mellan två byggnader

Ett ex. från mina egna erfarenheter är när jag var tekniskt ansvarig för ett mindre LAN. Tyvärr var lokalens Internetaccess inte mycket att hänga i granen, så vi fick helt enkelt använda källor utifrån genom WLAN. Visst skulle man ha kunnat använda kabel, men vi hade behövt förstärka signalerna ett flertal gånger om. Dessutom var trängen inte det bästa att dra kabel i, mycket traffik på vägarna bl.a.

Så vad vi gjorde var:

LAN-"party"-> Lastbalancerande Router -> AP -> Antenn ))))))) Antenn -> AP -> NAT -> Internetaccess #1 `-> AP -> Antenn ))))))) Antenn -> AP -> NAT -> Internetaccess #2

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Klart jag vet tillfällen när det används, vad jag vill veta är vad han har för syfte med AP så att jag kan ge han tips på hur han ska koppla. Du behöver ju inte dryga dig för att man ställer en fråga.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Jag försöker inte dryga mig det minsta, du behöver inte ta det så seriöst.

Jag antar att det inte är möjligt för honom att dra en kabel direkt till NAT-boxen, annars hade han ju givetvis redan gjort det.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

OK, inga bekymmer. Ja då får han koppla router>ap>switch>klienter.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reaper
Koppla in switchen i uplink på din trådlösa router, sen kör dina klienter mot den. Är väl inte svårare än så eller har jag missat nåt?

Okej, så dum är jag inte. Bara att jag inte nånsin har testat att installera ett trådlöst nätverk, det här är inte till mig nämligen. Nu är avstånd anledningen till att jag inte kör sladdar.

Precis hollywoodstar. Är det bara att sätta in en AP i uplinken på switchen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adsN
Okej, så dum är jag inte. Bara att jag inte nånsin har testat att installera ett trådlöst nätverk, det här är inte till mig nämligen. Nu är avstånd anledningen till att jag inte kör sladdar.

Precis hollywoodstar. Är det bara att sätta in en AP i uplinken på switchen?

Bara och bara, du måste se till att WLAN-enheterna har kontakt också.

Edit: Med varandra dvs.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Bara och bara, du måste se till att WLAN-enheterna har kontakt också.

Edit: Med varandra dvs.

Okej, men det borde fungera om man köper något i samma produktlinje?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adsN
Okej, men det borde fungera om man köper något i samma produktlinje?

Det bror på stödet, sen lär du dock konfigurera dem också, att det ska fungera out-of-the-box har då jag aldrig stött på. Ifall du inte köpt in några WLAN-enheter än så är Linksys WRT54G(S) väldigt prisvärda och med tredjehandsfirmware kan du göra massor.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Har trixat med det här problemet jag också, det som är viktigt att tänka på är väl att man måste brygga ap'n med routern för att få en "länk" mellan dem som man sedan kan "ta ner" genom ethernet porten på ap'n och in i switchen eller är jag helt ute och cyklar ?

Hur som helst när jag höll på så hade jag en granne med en d-link wlan router och själv hade jag en ap som gick att köra i allehanda möjliga lägen (ap repeater/brygga/repeater m.m.) Jag kom dock aldrig så långt att jag provade bryggningsfunktionen helt ut då man var tvungen att brygga från båda hållen (både routern och min ap) rätta mig om det är fel ?
Jag fick heller aldrig nåt riktigt svar på om jag hade skapat en brygga mellan oss, hade det då förstört hans utsändning av wlan till andra enheter ?
Om jag tog hans mac adress på wlan'et och la in det i min ap under "bryggningsfunktionen" så fick jag då aldrig nån kontakt...

Slutade med att jag satte in ett PCI wlan kort och kör på en maskin bara...

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem

Vid bryggning måste båda enheter vara rätt inställda, räcker inte att en gör det. Har bara testat bryggning på D-link och Buffalo. På Buffalo var det skitsmidigt, bara välja bryggning och fylla i den andres MAC, måste ha två buffalo då så klart. D-link var lite meckigare men det går att fixa med dom också.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Oftast krävs två identiska produkter för att bryggning ska fungera.
Kan även funka mellan produkter i samma serie.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grelle
[B]...hade det då förstört hans utsändning av wlan till andra enheter ?

[/b]Korrekt, inga andra enheter kan anslutas.

Citat:

[b]Om jag tog hans mac adress på wlan'et och la in det i min ap under "bryggningsfunktionen" så fick jag då aldrig nån kontakt...

[/b]Båda enheterna måste stöda bryggning, vilket de flesta av dlinks routrar inte gör. Det enklaste man kan göra är att sätta accesspunkten i s.k Wireless Client och därefter koppla denna till en switch, dess funktionalitet blir i praktiken en nätverksbrygga.

Permalänk
Medlem

Annars kan du också inskaffa enheter som stödjer WDS. På så sätt kan också andra trådlösa enheter ansluta till någon av de bryggade AP-enheterna (vilket kan vara mer än 2 om det önskas) och roama mellan dem medans att du bibehåller brygg-funktioen, dvs. att du fortfarande kan skicka data från LAN -> WLAN <-> WLAN <-LAN.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Korrekt, inga andra enheter kan anslutas.[/b]Båda enheterna måste stöda bryggning, vilket de flesta av dlinks routrar inte gör. Det enklaste man kan göra är att sätta accesspunkten i s.k Wireless Client och därefter koppla denna till en switch, dess funktionalitet blir i praktiken en nätverksbrygga. [/B]

Hmm jag provade att ställa min ap i Wireless Client läge (man var då också tvungen att skriva in mac adressen på det nätverk man ville vara client på) det hjälpte inte det minsta, provade att pinga min grannes router och att surfa men inget funkade. Måste man inte gör detta också från båda håll ? eller kan det ha att göra med inkompabilitet mellan tillverkare ?

Om jag nu gjorde rätt så kanske det hade att göra med att min ap inte va inom räckhåll för grannens wlan router, svårt att säga när man kör så...får ju ingen täcknings angivelse som i ex. windows.

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem

D-Link Ethernet till 108Mbps SuperG trådlös LAN adapter

Kan vara värd att kolla närmare på.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
D-Link Ethernet till 108Mbps SuperG trådlös LAN adapter

http://www.dlink.se/archivos/2333-638-Imagen/dwl-g810_2.jpg

Kan vara värd att kolla närmare på.

/H

Räcker en sån, behöver man inte en AP?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grelle
Hmm jag provade att ställa min ap i Wireless Client läge (man var då också tvungen att skriva in mac adressen på det nätverk man ville vara client på) det hjälpte inte det minsta, provade att pinga min grannes router och att surfa men inget funkade. Måste man inte gör detta också från båda håll ? eller kan det ha att göra med inkompabilitet mellan tillverkare ?

Om jag nu gjorde rätt så kanske det hade att göra med att min ap inte va inom räckhåll för grannens wlan router, svårt att säga när man kör så...får ju ingen täcknings angivelse som i ex. windows.

Den ska i teorin fungera som en vanlig trådlös klient i "Wireless Client mode", dock är detta ingenting D-Link garanterar såvida det handlar om en miljö med endast kompatibla D-Link produkter.

NetGear har en motsv. produkt som Hiker visar, likaså har Linksys om jag minns rätt, har dock aldrig provat dem själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adsN
Räcker en sån, behöver man inte en AP?

Ingen aning, aldrig provat en själv. D-Link brukar ha manualer att ladda hem på sin hemsida, borde framgå av den vad som går och inte går.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Den ska i teorin fungera som en vanlig trådlös klient i "Wireless Client mode", dock är detta ingenting D-Link garanterar såvida det handlar om en miljö med endast kompatibla D-Link produkter.

NetGear har en motsv. produkt som Hiker visar, likaså har Linksys om jag minns rätt, har dock aldrig provat dem själv.

Ok, ja det kanske måste vara D-link mot D-link då för att det ska funka, själv hade jag en....fasen kommer inte ens ihåg va den hette, den va blå iaf kändes som ett halvokänt märke, dock va den dyr. Jag får väl återkomma i ärendet när jag kommer på va den hette

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem

Denna verkar vara precis vad du vill ha:

Citat:

Trådlös printserver med två stycken USB 2.0-portar för inkoppling av skrivare till nätverket. En inbyggt 4-portars Ethernet-switch gör att du även kan ansluta trådbundna nätverksenheter till det trådlösa nätverket. Inbyggd kryptering gör ditt datoranvändande säkert.

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e910014

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Som det påpekades ovan: stödjer prylarna WDS så ska det funka mellan olika märken. Stödjer AP:n client mode så uppträder den som vilket trådlöst kort som helst och länkar sen ut på ethernet.

Hikers tips ska också funka. Den prylen är i princip ett trådlöst kort med en ethernet kontakt på, och nej den behöver ingen ap eftersom killen redan hadde en sådan

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415