sitter o instalerar en raptor

Permalänk
Medlem

sitter o instalerar en raptor

har satt den på vanliga satakontakten på moderkortet
men den finns i bios o när man startar upp datorn så hittar den den i hd serch att den står med där iallafall men när jag instalerar allasaker o trycker på f6 så efter man har lagt in de drivisar asus har till sata så finns det ingen hd i systemet

vad gör jag för fel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fel sata-drivare.
Använt den diskett som medföljer moderkortet/kontrollerkortet?

(OBS, även cd-enhetens kontroller måste installeras på detta sett, som så behövs)

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

fixade det nu hehe efter 2 timmars slit det var drivisarna

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

SKA TALA OM FÖR DIG ATT DEN HJÄLPTE INTE ETT SKIT

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem för ett tag sen, och jag hatar NONCHALANTA SVAR, DET ÄR OFTAST DET SOM MAN FÅR HÄR PÅ SWEC TYVRÄRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Kanske blir så efter ett tag, när samma frågor kommit upp 100ggr och personer sedan skriver med endast stora bokstäver och fyrtioåtta utropstecken.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

swe06:

Ja asså - reglerna säger att man SKALL läsa FAQ'n INNAN man postar en ny tråd.

Är man missnöjd med FAQ'n är vi tacksamm för feedback/synpunkter så vi kan uppdatera/förbättra den.

SEN BEHÖVER MAN INTE GNÄLLSKRIKA utan uppträd någorlunda civiliserat om du kan!

De flesta får hjälp här på swec även en och annan gnällspik.

/jookeer

Permalänk
Medlem

ja men istället för att lägga energi på att skriva, läs faq, så skit i å skriva något alls. Det är bara jobbigt, även för dem som inte äger tråden. Om man inte skriver något alls till någon som uppenbarligen inte läst faq så kommer ju ingen skriva utan att kolla.

Permalänk
Medlem

orka......

Visa signatur

A8N-SLI Deluxe,fx55,4*512 corsair xl pro, Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI PCI-Express,"U/3500PCX XP GS"ViVo,470MHz,Viewsonic 19'' TFT VX924 - Svart (4ms), 36gb raptor som sys disk,120 gb maxtor som slav,antec neopower 480w.waterchill på cpu o gpu 3dmark 05:8309

Permalänk
Medlem

heregud om det inte står i faq:en så gör det inte det.
Va fasen är ett forum till för hade alla sökt o nytt inlägg varit bortaget hur kul hade forumet då varit.

problemet med forumet är att det sitter förmånga ungdomar med förmycket fritid!

jag hade helt änkelt tagigt fel drivisar på cd skivan pungt slut over and out...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Ojdå!

På vilket vis vill du då bidraga för att göra den bättre?

SKRIKA HJÄLPER INTE!

hjälper inte att du skriver med STORA BOKSTÄVER heller !

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Medlem

Hämtat från FAQ:

Uppdaterad 2004-07-07
När du skall installera Windows på SATA disk, hur göra...:
Credit för detta svar går till:jookeer
Ev. kan ditt SATA BIOS vara gammalt så uppdatera isf först av allt.

Ibland kan det finnas olika drivare och SATA BIOS från moderkortstillverkaren och SATA kontrollertillverkaren - välj för säkerhets skull i första hand de som moderkortstillverkaren erbjuder.

0. Se till att du har aktiverat SATA i BIOS. Har du PATA/IDE-diskar sedan tidigare i burken måste du inte ta bort dessa först.

1. Om du saknar diskett med drivare laddar du ner dessa från moderkortstillverkarens hemsida och gör en egen.

2. In med Cd'n och boota + disketten i diskettläsaren

3. Alldeles i början trycker du F6 - efter en kort stund laddas drivarna in från disketten

4. Därefter är allt som med PATA/IDE avseende resterande delar av installationen.

Har du ingen diskettenhet så kostar dom en hundring nya.

Möjligen kommer det SATA drivare med XP SP2 så slipper man disketteländet.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

japps exakt så gjorde jag o det funkade inte så faq:en hjälpte inte mej,

jag hade fel drivisar jag provade flertalet drivisar till sist ringde jag asus,
så sa dom du har väl kört med dom "make disk" på cd´n som kom med kortet oooohh sorry för besväret o tack för hjälpen sa jag o la på

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe, skönt att det löste sig till slut.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

OK - tack till bjonss13 för konstruktiv och kreativ kritik - kommer att uppdatera FAQ'n och säga att man skall ha RÄTT drivrutin.

Permalänk
Medlem

haha ja gör det

men förstår du inte mitt problem om man provar alla drivisar man hittar på asus hemmis o man har gjort som faqen säger o det inte funkar ändå då har man ju gjort som faq:en säger eller hur man provar drivisar som faq säger

jag sa iget ont om faq:en de e otroligt bra att ha där!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jollejos
orka......

du gjorde det tydligen iallaf.-

Aja somsagt, bra att det löste sig även för dig. Istället för att alla klagar på forumet så hjälp till att få det att bli bra istället. Idag är det väldigt många som klagar på stavfel och data/dator ordmissbruk. Så länge ni förstår vad som menas skit i det, det är inte felstavarna som gör forumet sämre och sämre, det är alla som klagar som gör det.

/victor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing

Möjligen kommer det SATA drivare med XP SP2 så slipper man disketteländet. [/B]

Så, har XP SP2 inbyggd Sata drivsar eller inte?

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Så, har XP SP2 inbyggd Sata drivsar eller inte?

Det funkar med vissa kontollers, dock långt ifrån alla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Nix - bara om du slipstreamar

Hur slipstreama windows med sata drivare?
Jag har gjort det med sp2 men jag kan inte installera windows på min raptor..tror jag behöver disketten men har ingen diskettenhet
Installationen kommer fram till formateringen efter man gjort partitionen sen stannar den bara...
Nån som har nått tips?

Har följande NYA config som jag försöker få igång just nu =

AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB, BOXED m/fläkt
Western Digital Raptor 36.7GB SATA 8MB 10000RPM
Western Digital Caviar SE 200GB SATA2 8MB 7200RPM
Corsair PC3200 DDR-DIMM 2048MB Matched kit (2x1gb stickor)
MSI K8N NEO4-FI,nForce4 Ultra,Socket-939 Raid, Firewire, SATAII, GbLAN, PCI-Ex16
XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 eXtreme, PCI-Express, Dual-DVI, VIVO, 450MHz
Antec Performance One P150 Miditower, Brushed Aluminum/Vit, 430W Nätagg

Edit = Testade köra bara med raptorn inkopplad (kopplade ur den andra 200Gb disken) men det funkar ändå inte, har även en plextor dvd som jag glömde nämna men ingen diskettenhet

Permalänk
Medlem

Har nästan samma moderkort som dig (MSI K8N neo4 SLi platinum). Jag kopplade ur alla diskar utom (raptor36) installerade sp2 problem fritt utan diskett.

Kolla i genom bios inställningar en extra gång. Även sata-raid inställningarna.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
Har nästan samma moderkort som dig (MSI K8N neo4 SLi platinum). Jag kopplade ur alla diskar utom (raptor36) installerade sp2 problem fritt utan diskett.

Kolla i genom bios inställningar en extra gång. Även sata-raid inställningarna.

Det var sata kabeln eller sata kontakten som strulade så nu funkar det