Permalänk
Medlem

PCI Latency Tool 2.0

Tänkte tipsa om
Utility to set PCI Latency and possibly prevent game stutter or improve FPS

This tweak is an important one, and one well worth checking into. Apparently, newer high-end video cards hog PCI latency for no known reason. This makes other components wait for access and causes stutters and thus lower frame rates. If you adjust the latency this might benefit you, users are reporting big improvements.

You can download this small utility program that allows you set your PCI latency. Adjust the PCI latency from for example 248 to 64, and there's a very good chance of stutter free performance & sound.

STEP 1. open the pci latency tool
STEP 2. Rightclick on your graphics card and click change setting(s)
STEP 3. change to desired setting and hit ok
Step 4. click settings and select apply at startup so it has a tick next to it
STEP 5. click settings and select save so everything you have just done is saved
STEP 6. right click on your video card and click quickset latency (if you want to set it straight away).

More information and user experiences can be found in this forum thread http://forums.guru3d.com/showthread.php?&threadid=121190

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=951

Permalänk
Medlem

Har du testat?

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk

Den hjälpte inte mig allafall. Men man kancke ser skyllnad med bättre kort, t ex GT, Ultra, X800XT PE och X850XT PE.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Skall testa nu, återkommer med resultat!

EDIT: RESULTAT!

3DMark05:
PCI Latency 248 (Innan): 2701p
PCI Latency 64 (Efter): 2707p

Ingen skilland för mig inte.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Man får nästan ingen prestanda ökning med att sänka PCI latency, precis som Bokis skriver så är det mest för o avhjälpa problem med ljud som hackar i spel mm.

Permalänk

Jag fick en poängökning på 800p i 3dMark 03 efter att jag ändrade, plus att Rollercoaster Tycoon 3 faktiskt flöt bättre än vad det gjorde förut, så för mig har det blivit skillnad.

Permalänk

Jag vet inte om det stämmer, men det käns som om jag fick bättre respons av min skärm när jag sänkte latencyn från 248 till 64.

Grafik: Gf4Ti4600ultra med 15" tft 25ms

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk

De nyaste grafikkorten har av någon anledning en alldeles för hög PCI Latency (Nvidia 248 och ATI 255). Det kan göra att bilden på skärmen hackar trots att man har hög FPS. Andra problem som kan ha med PCI Latency att göra är hackande ljud m.m.

Detta är ett verkligt superverktyg (dessutom helt ofarligt) som åtgärdar detta och som gjorde att mina spel flöt mycket bättre. Rekommenderas varmt!

Bara man orkar testa olika konfigurationer av PCI Latency lönar det sig. Utgå ifrån ett värde för grafikkortet på 64. Experimentera sedan med olika värden för att se vad som passar bäst. Några generella riktlinjer är dock att aldrig ha under 32 för någon enhet och låta de som står på 0 vara orörda.

Permalänk
Medlem

Mitt X850XT visas ha en latency på 0 medans mitt tvkort ligger på 248, någon som råkar ut för liknande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ca6
Mitt X850XT visas ha en latency på 0 medans mitt tvkort ligger på 248, någon som råkar ut för liknande?

Ditt x850XT är ett PCI-e kort och är därför 0 och går inte att ändra , ditt TV-kort däremot bör du kunna testa olika latencer med om du har problem .

Visa signatur

Antec Sonata + Hiper R 480W * A64 3000+ Winchester & Arctic Cooling Freezer 64 * GIGABYTE GA-K8NF-9 Nforce4 * A-Data 2 x 512 M * WD Raptor 36 GB SATA & Maxtor 80 GB IDE * NEC 3520A * HIS X800XL ICEQ *

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte mitt X850XT, Jag skulle behöva testa det eftersom jag har stora problem med frysningar.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Mitt X800XT PE hade en latency på 255, ändrade till 64. får väl se om jag märker någon skillnad. Tack för tipset

Permalänk
Medlem

Har jag markerat rätt, bara att skriva in 64 nu lr?

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Du har inte agp och därför hjälper inte detta program dig.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

jag fattar inte vilken man ska ändra? någon som kan hjälpa snälla.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Min låg på 32. Låter den vara där, har inte några problem ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/ratt.JPG

Har jag markerat rätt, bara att skriva in 64 nu lr?

Ser precis likadant ut för mig,hade varit kanon med ett svar,men alla ligger på 000 för mig med(?).

EDIT: Fungerar inte detta elelr går det inte ändra om man kör pci-e?

EDIt på editen: Det fungerar inte att ändra.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.