Installation av SATA hårddisk

Permalänk
Medlem

Installation av SATA hårddisk

Hejsan..

Har funderat länge på att köpa mig en ny hårddisk p.g.a att det börjar bli lite ont om utrymme :]

Det jag undrar, jag har 4 sata anslutningar på moderkortet, och mina IDE är fullt använda ( 3 hårddiskar och 1 dvd )

Jag har aldrig använt sata förut så jag undrar hur jag går till väga för att installera och få den att fungera?

Är det samma sätt som med en IDE?

(Jag har windows installerat och jag har partition magic)

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att kabeln är mycket mindre och smidigare, samt att du slipper bygling.
Se till att sata är på i bios (är den förmodligen redan)
Se till att kontrollern är installerad i windows (är den förmodligen redan, kolla enhetshanteraren)

I övrigt samma.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

OK tack, det är inte så att jag måste installera sata drivers när jag installerar xp? Har inte så stor lust att installera om =/

Permalänk
Medlem

Nej bara du har satadrivers från din moderkortstillverkare så ploppar disken upp när du startar datorn direkt, riktigt smidigt

Permalänk
Medlem

Aha :). Bra bra, tar jag nog och köper mig en Sata disk snart när jag får lite ekonomi =).

Tack alla som svarat!

(Tar och skriver här sen när jag köpt en disk och den inte fungerar *Min vanliga otur*)