Permalänk
Medlem

Skolan blockat wow, steam portar

Hejsan

Sitter nu i skolans trådlösa nätverk och det verkat som att dom har blockat portarna till att spela wow och steam. Något man kan göra åt det tro?

Permalänk
Medlem

Höra med skolans administratörer kanske.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Gäst

Som ovan nämner.

Hör med skolans admin eller IT avd.
Det brukar finnas goda skäl till just sådana här ändamål.

Permalänk
Medlem

brukar ni sitta och spela CS på skoltid då?

Inte konstigt att dom blockerat då, dessutom brukar skolor ha det mesta blokerat utom port 80.

Permalänk
Medlem

När jag gick på gymnasiet för fyra år sedan så satt vi och spelade CS (ja ni 13 åringar, CS fanns faktiskt då...) och quake3. Ångrar det som fan nu

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Det går inte att ansluta genom nån proxy?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Troligen kör dom HTTP proxy som all trafik utåt ska gå igenom och spel brukar inte ha den funktionen.

Du får väll isåfall släga upp en server utanför skolan och fixa så trafiken går ut igenom proxyn till servern som står hemma hos dig eller liknande och sen ut mot de fria internet.

Räkna inte med att pingen blir så groft låg.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Inaktiv

När jag gick på gymnasiet så fick man sitt datorkonto avstängt i 1 månad, om man spelade och blev påkommen av någon lärare.

Tycker det är helt rätt också. För på skoltid så ska man lära sig viktiga saker som mattematik.

Spela får man göra, när man kommer hem och har gjort alla läxor och ätit upp maten, inkl de gröna små ärtorna till salad.

Permalänk
Medlem

Till alla, nej jag spelar inte cs på tiden vi har lektion, utan vi har stora gap mellan lektionerna på 2timmar, varför inte lira lite wow istället för att bara dega och snacka skit.

Tack för alla svar, verkar inte finnas någon lätt lösning till detta får la köra på ett annat nätverk med lite svagare signal.

Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
När jag gick på gymnasiet så fick man sitt datorkonto avstängt i 1 månad, om man spelade och blev påkommen av någon lärare.

Samma här fast går i 8:an

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Snacka med någon admin eller acceptera att du sitter i skolan! Spela kort eller nått med dina klasskamrater, gör någon läxa. Räkna matte. Finns massa skoj att göra ju!

Permalänk
Medlem

Inga portar för oss e blockerade... Hela vårat skolnät e mobbat, IT ansvarige vet inte ens vilken uppkoppling vi har

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
När jag gick på gymnasiet för fyra år sedan så satt vi och spelade CS (ja ni 13 åringar, CS fanns faktiskt då...) och quake3. Ångrar det som fan nu

3 av de som gick i min klass hoppade av skolan för att spela CS istället, ingen av dem har vunnit mer än nån tusenlapp hitills...

Rikigt förr i tiden när jag gick i 8-9'an så bruka vi lira Starcraft och Quake på skolan, det va pissenkelt för hela datasalen satt i samma Hub och man körde IPX istället. Men där spela man mot varandra som satt i rummet, och t.om läraren va med ibland när det va lite strötid...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av taotl
Inga portar för oss e blockerade... Hela vårat skolnät e mobbat, IT ansvarige vet inte ens vilken uppkoppling vi har

Kallas för outsourcing, mycket populärt IT-koncept idag som sägs spara massor av pengar. Enligt mig är det ungefär som alla bantningsmedel...

Permalänk
Medlem

Ni kan väl använda hamachi?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Ni kan väl använda hamachi?

Nja det vill inte funka med proxy.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Citat:

För på skoltid så ska man lära sig viktiga saker som mattematik.

Spelade du under svenskalektionerna eller?

Matematik.

Sen så varför skall man inte få spela på lektionerna, det är nämligen inte så att alla faktiskt behöver plugga.
Så länge man klarar kursen borde man få göra va fan man vill.

Jag sover mig igenom hälften av mina kurser men får ändå högsta betyg och bäst i klassen på proven.

Varför kan jag lika gärna inte få spela på matten?

Nä, bort med förmynderiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker

Matematik.

Sen så varför skall man inte få spela på lektionerna, det är nämligen inte så att alla faktiskt behöver plugga.

Jag sover mig igenom hälften av mina kurser men får ändå högsta betyg och bäst i klassen på proven.

OffT: Håller med, moralkärringar överallt. Vad har man annars faktaböcker? Allt som läraren går igenom finns i dessa böcker.

OnT: Som föregående skribent sade, prova proxy.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Skolan äger sina datorer/uppkoppling och bestämmer vad de skall användas till.

Hemma äger du/din familj datorerna och bestämmer vad de skall användas till.

Enkelt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför går du på lektionerna öht. om du inte får ut något av dem?

OnT: Plugga istället, det kommer troligtvis ge mest i längden.

Permalänk
Medlem

Räcker med att vara på lektionerna för att få G, måste väl fylla G för att få bättre? ;p

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Varför går du på lektionerna öht. om du inte får ut något av dem?

OnT: Plugga istället, det kommer troligtvis ge mest i längden.

Troligtvis för att det behövs för att få bidrag via CSN.

Bortsett ifrån att använda en proxy/tunnla, så kan du köra på privat server med en annan port eller snacka med Nätverksadministratören. Skall nog inte vara några problem att han öppnar portarna, det är ju trots allt din skoltid. Ni kan ju även komma överens om ett mellanting som att portarna är öppna mellan 13:00-15:00.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Glömsk

Snacka med adminen är bäst. Nämn även att WOW kräver väldigt lite bandbredd och är fullt spelbart med 56k så det belastar linan ungefär som att slösurfa.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Matematik.

Jag skrev enbart ordet matte först, men sen la jag till matik och glömde redigera resten.
Enkla fel, som vem som helst kan göra. Efter som du verkar tycka om att märka ord, så kan du ju börja granska alla nyhetstidningar också.

Detta är riktat till alla
Det är såna som er (som ägnar nästan hela dagar åt att spela) som oftast hamnar utanför samhället, på grund utav att ni inte får fullständiga betyg i grundskolan och inte kan läsa vidare.
Ni börjar leva på bidrag istället för att göra något åt era liv.

Åttondeklassarna idag har sämre betyg i matematik än vad sjundeklassarna hade för 10 år sedan.
Det säger ganska mycket om dagens elever, och hur slapphänta skolorna har blivit.

Nä det krävs hårdare tag ifrån skolorna och skolmyndigheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Troligtvis för att det behövs för att få bidrag via CSN.

Konstigt, jag har inget minne av att CSN hade något krav som säger att man måste sitta i klassrummet på mattelektionerna. Vår lärare i religion ansåg att det var helt frivilligt att vara på lektionerna och han tog således ingen närvaro. Om man anser att lektionen inte ger något kan man nog övertyga läraren om att få slippa utan att få frånvaro, såvida det inte är löpande examination under lektionerna.

Permalänk
Medlem

men SNÄLLA!!! Det är flera i min klass (årskurs 2) som också försöker få detta att funka... Jag skäms och blir otroligt irriterad när jag ser/hör sånt här... Iofs kanske man skulle kunna spela på rasterna, men de har brandväggat av en anledning, vänj dig...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Konstigt, jag har inget minne av att CSN hade något krav som säger att man måste sitta i klassrummet på mattelektionerna. Vår lärare i religion ansåg att det var helt frivilligt att vara på lektionerna och han tog således ingen närvaro. Om man anser att lektionen inte ger något kan man nog övertyga läraren om att få slippa utan att få frånvaro, såvida det inte är löpande examination under lektionerna.

Då begår läraren tjänstefel och borde avskedas. Vist, du får sitta var som helst, om läraren tillåter det. Det räker inte bara med att vara på lektion för att få "G".

Tänk om det var så enkelt att man bara behövde gå på lektionerna, utan att behöva göra något, för att få "G". Inga elever skulle behöva oroa sig för att inte kunna läsa vidare på högskola eller universitet.

Men vad har alla dessa elever lärt sig då? Svaret är enkelt, [b]ingenting alls[b].

Permalänk
Citat:

inkl de gröna små ärtorna till salad .

Jag vill inte märka ord. Men jag vill gärna ha din förklaring till detta stavfel. Först skrev du sa. Sen la du till lad eller?

Ps. skyll på engelsk stavning så köper jag det!

Visa signatur

Barton +2500 @ + 3200 ][ Radeon 9700Pro ][ 2x120 Seagate ][ Asus A7N8X Deluxe ][ Twinmos 2x512 ][ Samsung 913N ][Tagan 480W]

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Då begår läraren tjänstefel och borde avskedas. Vist, du får sitta var som helst, om läraren tillåter det. Det räker inte bara med att vara på lektion för att få "G".

Tänk om det var så enkelt att man bara behövde gå på lektionerna, utan att behöva göra något, för att få "G". Inga elever skulle behöva oroa sig för att inte kunna läsa vidare på högskola eller universitet.

Men vad har alla dessa elever lärt sig då? Svaret är enkelt, [b]ingenting alls.

Jag skulle bra mycket hellre se att systemet ändrades så att man inte ska behöva sitta och sova på lektionerna för att få bättre betyg. Tycker man inte att lektionerna ger något bör man få tillbringa den tiden med vad man vill, men sen är den svenska skolans uppgift mer att uppfostra eleverna än att ge dem kunskaper verkar det som, något som det nuvarande barnvaktssystemet fixar utmärkt.

Varför tar du upp detta om att man ska få G bara för att man är på lektioner? Jag tycker snarare det exemplet jag tog visar på ett rättvist system där man inte automatiskt får bättre betyg för att man är på lektionerna. När man sen läser på universitet/högskola måste man ju ändå finna sig i att plugga på egen hand mer eller mindre, så varför inte börja låta folk vänja sig vid det redan under gymnasiet, och också lära folk att det är kunskaperna som spelar roll och inte hur trevlig man är mot läraren.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [CD]Elias
Jag vill inte märka ord. Men jag vill gärna ha din förklaring till detta stavfel. Först skrev du sa. Sen la du till lad eller?

Ps. skyll på engelsk stavning så köper jag det!

[skyller på]Me don't understand? Only english, not swedish :D[/skyller på]

Citat:

Varför tar du upp detta om att man ska få G bara för att man är på lektioner?

För på den förra utbildningen jag gick, så var det så. Det fans personer i klassen som bara var där och inte gjorde ett skit och fick G.
Medans jag och alla andra elever som ville lära oss, fick lida för det, då en del av lärarens tid, gick till att tillrättavisa eleverna, istället för att bedriva udervisning.

Det var en KY-Utbildning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Idag så är skolorna tvunga att rapportera in frånvarorapporter på en stadig basis till CSN som sedan utrönar ifall du klassas som studerande eller inte. Jag håller dock med dig, känns bara korkat att man är "tvungen" att vara på lektionerna. Det är kunskapen som räknas och ifall jag fixar alla examinationer så anser jag mig vara värdigt det betyg som läraren anser. Nu varierar detta dock ifrån kurs till kurs så detta hade aldrig fungerat i tex Retorik eller Gymnastik.

Citat:

[B]Tänk om det var så enkelt att man bara behövde gå på lektionerna, utan att behöva göra något, för att få "G". Inga elever skulle behöva oroa sig för att inte kunna läsa vidare på högskola eller universitet.

Men vad har alla dessa elever lärt sig då? Svaret är enkelt, [b]ingenting alls.

Välkommen till Lindholmens Gymnasium, där folk springer ut i en föreläsning för att köpa snus och får godkänt i alla kurser sålänge de är närvarande. Jag ser det dock inte som något större problem, då de som håller på såhär inte får något arbete och såldels självsanerar sig systemet, iallafall om jag har klurat ut allting rätt.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum