"CPU is unworkable or has been changed, please check your CPU soft menu" Hilp Mi
Jag har nyligen köpt ett nytt moderkort och processor och satt ihop allting, nu när jag startar datorn får jag fram detta felet.
"CPU is unworkable or has been changed, please check your CPU soft menu"
Här är lite info om systemet.
Moderkort: Abit AI7
Processor: Intel Pentium IV E 3.0Ghz 800FSB Prescott med tillhörande fläkt.
Hårddisk: "Windows" hårddisk på 80gb och en Western Digital på 120gb
Nätaggregat: 400W Nexus 4090 Nätagg
Grafikkort: Geforce 4 Ti4200 128mb
Ram Minne: 512 ram.
Fläktar: Alla fungerar.
Operativsystem: Windows XP SP 2
Har provat detta redan:
1. "Reseta" CMOS:en.
Då får jag fram denna texten. "CMOS checksum error - Defaults loaded"
Efter omstart får jag fram den vanliga texten igen "CPU is unworkable or has been changed, please check your CPU soft menu"
2. Kollat så att CPU:n sitter ordentligt och utan några skador. CPU:n satt som den skulle även fläkten på den. Inga taggar är skadade. Samma med moderkortet, inget fel på det.
3. Kollat versionen på bioset, om gammal uppdatera biosen pga att moderkortet möjligen inte klarar av nya processorer. Bioset hade den nyaste uppdateringen.
Nyaste versionen är AI7 19 2005/11/13
4. Klocka ner processorn. Provat, ändrade inte på något.
5. Provat att ta Load Defaults i Bioset utan framgång.
6? Det enda jag kan tänka mig som jag inte provat är att formatera om windows hårddisken och installera om windows, men jag vill inte göra det då jag har massa information på den som jag inte vill förlora. Samma med den andra hårddisken.
Tänkte att någon här kanske vet vad felet är, brukar inte ta till hjälp i vanliga fall utan tycker det är bättre att lära sig själv och läsa så mycket man kan om det, men jag kommer inte vidare och vill gärna inte sitta på denna 500mhz.....
Hoppas någon vet vad jag ska göra peace
EDIT:
Har lyckats fixa så att det inte står att cpun är fel, men nu så kommer den enda fram tills när windows ska laddas, så blir det bluescreen och datorn startar om. Detta händer alltså på 1/4 sekund.
Måste fixa en hårddisk och installera om windows antagligen.
Vad tror ni ?