Permalänk

Tar det stegvis, därför jag är intresserad i detta moderkortet.
//Peter

Visa signatur

Barton 2500+ @????

Permalänk
Medlem

@bommers

hade också det problemet, dock märkte jag ingen prestanda skillnad mellan 4 och 8X agp. Helt plötsligt fungerar det bara (innan ville det inte ens funka i windows) Har inga tipps tyvär, förutom att låta den vara på 4X.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ressof
Finns det någon äldre agp drirutin än "Uli AGP 3.0 Controller" och i så fall var kan man ladda hem den?

AGP 3.0 är samma sak som att det är en AGP 8x-kontroller, har inget med drivrutinsversionen att göra.
Kan jämföras med att AGP 2.0 är AGP 4x.

edit:

Citat:

Nepp, det är något annat fel på mitt 9800Pro kort (Sprillans nytt) frekvensen ligger på 380/230(460) fråga mig inte vad felet är.

Mitt 9800Pro är enligt 3Dmark 03 klockat i 378/338MHz. Du tappar rejält med prestanda om minnet är klockat i låga 230 MHz.
http://service.futuremark.com/compare?2k3=4391915

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Vilken version har ni på era "Uli AGP 3.0 controller" då? Själv har jag 5.1.2600.2300 och det verkar som jag får samma version vare sig jag använder Uli integrated driver 2.0963 ,2.1 eller 2.13

Permalänk

Har en liten fråga angånde ASrock DUAL SATA2. Det är så att jag har kört med ett gammalt AGP kort men har tänkt att byta till pci-e. Nu till frågan är det bara att byta eller måste man göra något speciellt.?

Visa signatur

[E2140@2100][Asus P5B-MX][2gb corsair 6400 ddr2]
[X1950Pro]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superflugan86
Har en liten fråga angånde ASrock DUAL SATA2. Det är så att jag har kört med ett gammalt AGP kort men har tänkt att byta till pci-e. Nu till frågan är det bara att byta eller måste man göra något speciellt.?

What?

Asså har du ett asrock som du pratar om så är det ju bara att stoppa i det nya kortet o köra.

Fattar inte vad du skriver...

Visa signatur

7800gt, opteron 165@3060mhz, 1gb elixir......Asrock 939 dual sata förstås :)

Permalänk
Medlem

jag funderar pa att inforskaffa ett asrock dual sata. Har agp nu men kommer antagligen skaffa pci-e kort sen. Jag har ocksa tanckt att klocka lite, dra upp min winchester 3000+ till 2250mhz och ha kvar minnena pa ddr400 <200mhz>.

hur jobbigt e det egentligen att fixa allt med bioset och det? jag vill hellst att det ska vara att koppla in moderkortet och alla komponenter sen bara starta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superflugan86

Det är bara till att byta. Där finns både pci-e och agp.

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk
Medlem

Tja....har haft mitt sys ett bra tag nu å efter en månad så pajjade ljudet lite B, men annars funkar mitt sys rätt bra ändå. Ni som har klockat lite med ocw 4beta o senare ver, har ni klockat högre än med 1.20 biosen utan att det buggar sig med 1t å kallstarter?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

tja
jag tänkte köpa mig ett nytt system enligt nedan:

DFI Ultra-d
3700+ SD
kingston value 2x512
hitachi 250GB Sata-2
Gigabyte 7800GT

hursomhälst ska jag bara clocka cpun.
Tycker ni jag ska ta ett asrock (spara ~700:- )eller ett ultra-d ?

eftersom jag väljer value ram så kommer jag inte utnytja allt som ett dfi kort ger men å andra sidan har jag fler dividers att välja på jämfört med asrock.

finns det nåra buggar jag bör tänka på eller är de flesta lösta?
funkar sata-2 diskar direkt eller måste man installera sata drivers innan windows? (planerar inte att köpa floppy annars)

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

@superflugan86

Det går som tidigare sagt bra att använda ditt gamla agp kort på dualsata2, DOCK får inte kortet vara av agp 2x typ (då dessa kort inte använder samma ström) dvs, försäkra dig om att det är ett agp 4x eller 8x kort du stoppar i. De kort du har i siggen går utmärkt att använda.

Lycka till!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Halloi.
En fråga ang. Asrock 939Dual.
Har haft en Sata disk inkopplad, men nu har den börja strula. Så nu får jag köra med en IDE disk istället, är det bara att klocka som vanligt eller ska man tänka på något speciellt när man har IDE disk?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

@Bredband

lås pci bussen (async), tuta och kör

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@murak

Okej. Tackar för hjälpen

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Varför tar det 5 minuter för mitt system att starta, är det nån som har haft liknande problem.
Sätter på datorn allt börjar snurra men ingen signal
med bildskärmen, sen är det bara att vänta och efter 3-5 min
pipper den till och allt funkar som den ska.
Det är som att den inte vet vart den ska boota ifrån.
Snälla hjälp alla asrockare

Permalänk
Medlem

jag har precis kört in det kortet i min dator tillsammans med en het amd 64 3200+ socket 939. Problemet är att mitt system startas om när jag spelar andra spel FÖRUTOM cs 1.6 funkar klockrent andra spel såsom: HL2 Quake4 etc kan jag vara inne i menyn på hur länge som helst men när jag har börjat att spela så startas datorn om efter ca 10-20 sek. Plus att mina minnen som är PC3200 (400MHz) står att det är 333MHz. Vore mycket tacksam för hjälp :D!

Permalänk
Medlem

Deldehed:
Gå in i BIOS och välj DDR400, så ska minnena funka sen. Om det ändå strular, testa ett annat BIOS.
Vad har du för load temps? Kolla med prime.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

när man ska uppdatera bios ifrån asrocks hemsida och ta den nyaste versionen i dett fall 1.60 så finns det två olika alternativ: Windows & Dos vilken ska man ta eller ska man ha båda?

Permalänk
Avstängd

windos tar du.
om du inte vill flacha genom dos so tar längre tid.

testa och installera om direct x och söka efter virus också.

Permalänk
Medlem

Jag kan även meddela att jag har upptäckt en konstig sak till med detta moderkort. Igår fick jag äntligen mina nya ersättningsminnen från RMA, och stoppade in dem i de svarta slotsen jag använt på mitt förra ASRock. Jag startade upp systemet, och körde igång CPU-Z som visade att minnena gick i 166 MHz @ 3-3-3-8 istället för sina specade 200 MHz @ 2-3-3-6. Inga problem, tänkte jag, och ändrade till de specade timingsen och frekvensen i BIOS.
Då möttes jag av en blåskärm, och i memtest86+ fick jag massor med fel.

Jag provade att klocka ner, höja timingsen och spänning utan lycka. I ett sista desperat försök att fixa nånting innan jag reklamerade också dessa minnen flyttade jag dem till de blåa slotsen, och se där! SPD:n kunde fortfarande inte läsas av, men ändrade jag till 2-3-3-6 @ 200 MHz så fungerade det felfritt!

Så kolla vilka slots ni har minnena i om det krånglar för er

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

nu har jag uppdaterat till nyaste BIOS versionen 1.60 fortfarande så startar datorn om när jag spelar spel som quake4 hl2 men INTE med cs 1.6, jag har directx 9.0c installerat och har inga virus. Minnerna står det fortfarande att de är 333MHz och det går inte att ändra i MAIN i BIOS. Vad ska jag göra? Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deldehed
nu har jag uppdaterat till nyaste BIOS versionen 1.60 fortfarande så startar datorn om när jag spelar spel som quake4 hl2 men INTE med cs 1.6, jag har directx 9.0c installerat och har inga virus. Minnerna står det fortfarande att de är 333MHz och det går inte att ändra i MAIN i BIOS. Vad ska jag göra? Tacksam för svar!

Börja med att berätta vad för nätagg, grafikkort etc du har i datorn.
Jordat vägguttag ja/nej, nyinstallerade eller kör du på gammal windowsinstallation?
Allt, oavsett hur oviktigt du tror att det är, kan ge ledtrådar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deldehed

Sätt "flexibility Option" som Disabled i BIOS så ska du förhoppningsvis få upp minnena till 400.

Angående det andra problemet. Se vad föregående skrev.

Permalänk
Medlem

Kan säga att mina minnen klockar bättre med:

DRAM Idle Timer : Enabled

Sedan vet jag inte om man ska ställa in extra minnesinställningar som finns i OCB v2 på manual och isf vad eller låta de vara på auto. Vad har ni där för inställningar?

Permalänk
Medlem

kan säga att kortet funkar skit med ett connect 3d x800gto, kan inte klocka i windows. Jag är tvungen att sätta ATI tool att när en 3D application börjar skall överclocken sättas in då funkar det men jag måste ha orginal klock i windows annars så fryser datorn. Många som har haft problem med det tydligen.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

@Nyrostad

antar att du har satt mem volten på high, men om inte, gör det. GL!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
@Nyrostad

antar att du har satt mem volten på high, men om inte, gör det. GL!

Jo, det har jag.

Satt mig ner igår för att se om de klockade så uruselt som alla hade sagt. Det gjorde de.. Ingen POST över 210 MHz

Kör nu HTT:n i 274 MHz (pga att jag inte orkat flasha BIOS), och kör minnena på 133 MHz dividern. 2-3-2-6 klarar de iaf i 186 MHz. 2-2-2-6 funkade bara 50% av memtest, sen blev det rött

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Deldehed: om du har ett 6800LE så låter det som det vanliga blackscreen problemet. det löste jag med en capmod på mitt ( satte in en extra stark kondensator )
Annars kan du testa att sätta agp på 4x i bios och ta disable på AGP fast write.
Jag har samma problem verkar det som, många spel har börjat att låsa sig. det blir svart skärm och datorn fortsätter att gå. Det problemet hade jag inte förr utan det började komma för någon vecka sen.. så jag satte disable på AGP fast write och 4x istället för 8x och nu funkar det prima. har itne märkt någon prestanda skillnad.

Permalänk
Medlem

Har ni kollat kylningen till south/northbridge? Dom blir ganska varma. Sen finns det knappt nån kylpasta på southbridge, på mitt kort fanns det en klick stor som pekfingernageln och det verkar vara så på flera kort.

http://www.ocworkbench.com/ocwb/ultimatebb.php?/topic/30/6082...
http://www.ocworkbench.com/ocwb/ultimatebb.php?/topic/30/6245...

Vad för kylfläns skall man sätta på southbridge, den är lite dåligt placerad om man har ett agp-kort? t.ex zalman:s blåa är för stor om man inte kapar den.

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Asrock Dual-SATA2, 1 GB DDR-RAM, GF6600GT osv.
"One ring to rule them all, One ring to find them, One ring to bring them all, And in the darkness bind them!" miskad storlek /Quizor

Permalänk
Medlem

Jag har också ett Asrock DUAL SATA2 och köpte ett par Kingston DDR400, 512 MB, CAS 3. När jag körde dom i dual channel så stod det 333mhz istället för 400mhz, jag ändrade till 400mhz. Efter cirka en vecka dog det ena minnet och jag fick skicka tillbaka det. Har det något att göra med att minnet dog, för jag fick precis ett nytt och vill inte förstöra det med.

Jag gissar på inte, men man kan alltid fråga för att vara på den säkra sidan...

Vad betyder CAS 3? Det är något med timingen på minnet? Gör det någon skillnad på vad man har?

Tacksam för svar.