CSS a:link {text-decoration: none} //-->

Permalänk
Medlem

CSS a:link {text-decoration: none} //-->

Jag lärde mig CSS inatt! Fast jag är ingen master ännu med tanke på att jag inte vet hur jag ska använda denna funktion:

<!--
a:link {text-decoration: none}
//-->

i bara en speciell tabell. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

vill du inte ha någon textdekoration i en tabell....

OK

då sätter du en klass eller ett id på din tabell
(klass om det skall användas på mer än ett ställe, id om det bara är den tabellen)

< table id=nodecoration" >

i din CSS skriver du...

/* om det är en klass skriver du såhär */

.nodecoration
{
text-decoration: none;
}
/* om det är ett id skriver du såhär */

#nodecoration
{
text-decoration: none;
}

nu är det bara a-taggen du vill ändra
(du kanske har annan dekorerad text i din tabell)

och då angriper du bara a-taggen i ovanstående kod

#nodecoration a
{
text-decoration: none;
}

Observera "a" efter namnet

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Index.html:

<div id="main"> <div id="logo"> min layout </div> <div id="menu"> <a href="index.html">startsidan</a> <a href="information.html">information</a> </div> <div id="content"> <h1>Välkommen</h1> Här skriver du en massa text osv osv osv. </div> </div>

Css:n

body { padding: 0px; margin: 20px; /* Hur mycket margin från sidorna */ font: 11px Tahoma, Verdana, Arial, Sans-Serif; /* Teckensnitt osv */ background: #din färg; color: #din färg; } #main { padding: 10px; /* 10px Padding, 10px avstånd */ margin: 0 auto; width: 400px; /* Bredd på "main" */ background: #din färg; /* Bakgrund på "main" */ border: #din färg solid 1px; /* Border/ram */ } #logo { padding: 20px; /* Avstånd */ border: #din färg solid 1px; /* Border/ram */ font: 15px Georgia, Verdana, Arial, Sans-Serif; /* Teckensnitt osv */ color: #din färg; /* Texten i "logo"s färg */ } #menu { padding-bottom: 5px; border-bottom: #din färg solid 1px; /* Ram-nere.. } #content { margin-top: 10px; /* Avstånd ifrån "menu" */ } h1 { margin: 0px; font: 13px Georgia, Verdana, Arial, Sans-Serif; color: #din färg; } a, a:link, a:visited { color: #din färg; } a:hover, a:active { text-decoration: none; }

En lätt liten layout.

Edit:
När du skriver typ "<table>" i html koden så ska du skriva bara "table" i cssn och inte nå .table, eller #table. Men skriver du bara "table" i cssn så blir alla tables så. Om du inte skriver <table class="annan_class">" osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nalle
//blabla bla

När du skriver typ "<table>" i html koden så ska du skriva bara "table" i cssn och inte nå .table, eller #table. Men skriver du bara "table" i cssn så blir alla tables så. Om du inte skriver <table class="annan_class">" osv.

och om man har flera tabeller ?

då är det bättre att sätta id eller klass

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
och om man har flera tabeller ?

då är det bättre att sätta id eller klass

Beror på, ska du använda "stylen" på mer än ett ställe använder du class, annars id.

Visa signatur

» Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare
» Mac mini, G4 1,42GHz, 512MB ram

Permalänk
Medlem

kLeRox: det skrev jag högre upp

nalle's exempel förutsätter en tabell...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...