Kan ej ta bort "trasigt" paket i Ubuntu

Permalänk
Medlem

Kan ej ta bort "trasigt" paket i Ubuntu

Hej!
Försökte igår installera lincity-ng på en dator som kör Ubuntu 5.10. Problemet var att den krävde en äldre version av libgcc1 än den som var installerad. Försökte då installera den vilket resulterade i felmedelanden att jag redan hade en nyare version.
Då gav jag upp med den idén och struntade i spelet. Problemet är att varje gång jag startar Synaptic (+ att jag har ett uppdateringsfelmeddelande) säger den att jag har ett trasigt paket, dvs libgcc1 som jag försökt installera men som ej blev slutförd. Problemet är att eftersom dne varken är installerad eller inte så vill den inte blir avinstallerad så att jag blir av med felmeddelandena.

Någon som vet hur jag ska göra?

Permalänk
Medlem

testa 'sudo apt-get -f install'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iswoop
testa 'sudo apt-get -f install'

fungerar tyvärr inte heller.

EDIT: Kom på att jag ej försökt med det kommandot utan libgcc1 efter och nu kom det upp en helt lista på program som skulle avinstalleras om jag svarade "ja gör som jag säger!".
Men där ingår ju program jag vill ha kvar, körde alltså inte programmet.

EDIT2: Går det inte att ta bort filerna för den trasiga libgcc1 manuellt?

Permalänk
Medlem

Hade någe liknande problem för ett tag sedan med fel på någe paket och när den skulle åtgärda så föreslog den att ta bort halva systemt.
Slutade med att jag installerade om istället.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Låter som du blandat repositorys hejvilt, eller?

lincity-ng verkar bara finnas för dapper, är 5.10 dapper det eller? http://packages.ubuntulinux.org/lincity-ng

Allt går att fixa men det kan krävas en del handpåläggning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Låter som du blandat repositorys hejvilt, eller?

lincity-ng verkar bara finnas för dapper, är 5.10 dapper det eller? http://packages.ubuntulinux.org/lincity-ng

Allt går att fixa men det kan krävas en del handpåläggning.

Det är mycket möjligt att jag blandat och gjort fel, annars skulle jag nog inte fått felmeddelanden

Det var nog den jag råkade ladda hem, tänkte nog inte p åatt dte var för Dapper, det är Breezy jag använde.
Förstår också att dte går att fixa, vet bara inte hur

Permalänk

'apt-get install libgcc1=gammalversionsomduvillha' kan nog funka eventuellt, man vet aldrig om det paketet drog med sig några andra paket in. Säg vad som händer när du kör det. Kolla även att du inte har spelet installerat, om så, ta bort det.

Permalänk
Medlem

Är i dom här lägena som man är glad över att man kör Slackware och hanterar deps manuellt.

Permalänk

apt-get -f install och installera sedan om de paket du vill ha kvar..
enkelt.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

jag löste det.

Hämtade hem det libgcc1 som hör till breezy från ubuntus hemsida. Sedan hämtade jag alla dependecies och installerade med "dpkg -i paketnamnet" och nu fungerar det.