Posta era ondske koder och kryptos här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
Nu vet jag inte så mkt om kryptering, men får man anta att en fientlig person vet om hur krypteringen går till och att han har tillgång till en låda som genererar krypterad data med en viss nyckel? Det enda han inte vet är alltså själva nyckeln?

I sånna fall är min kryptering mycket svag. Räcker med att testa 33st ord för att avslöja nyckeln:

Först stoppar man in ett ord med bara 1or i krypteringslådan och får därmet ut xor-masken. Sedan stoppar man in 32st 32bitars ord med samtliga platser 0 förutom 1 på ett ställe (olika för varje ord). Man tar dessa krypterade ord, applicerar den hittade xor-masken och sedan så vet man precis hur bitarna permuterats. Dvs man har hittat nyckeln.

Har den fientlige personen däremot inte tillgång till någon låda som genererar data med min nyckel så blir det lite svårare.

Antag att du har en krypterad JPG-fil. Antag även att filnamnet på något sätt avslöjar att det är en JPG-fil. Plötsligt vet en attackerare hur headern ser ut i plaintext. Vissa saker måste finnas i headern på vissa platser, och vissa saker kan bara vara vissa värden.

Så det är en tämligen svag kryptering på många sätt och vis.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

det enda krypto jag implementerat är RSA, men riktigt stora primtal är väll den i princip omöjlig att knäcka med dagens datorkraft??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det sägs så, jag läste en bra bok om kryptering för flera tag sedan, tror den hette kodboken eller nått sånt. Skriven av simon singh. Den var skitbra och tog upp alla möjliga krypteringsalgoritmer på ett mycket lättläst och lättförståligt sätt. Rekomenderas varmt till alla som vill sätta sig in och vill få en mjukstart i kryptering. Där påstås det att RSA är helt säkert vill jag minnas. Han tillägger dock att det funnits ett hundratal andra krypteringsalgoritmer som varit "helt säkra" genom årtusendena

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

RSA bygger på att våra datorer inte kan faktorisera stora komposittal (primtal * primtal) inom en rimlig tidsram. Dock kan kvantdatorer göra detta. Inte för att det är så farligt, eftersom att när kvantdatorer verkligen kommer så har vi ändå kvantkryptering.

Sedan skulle det även (men är kanske inte särskilt troligt) kunna komma något matematiskt genombrott, så att någon hittar en metod för att faktorisera stora komposittal i polynomialtid, vilket också skulle vara ett stort hot mot RSA-kryptering.

Kodboken av Simon Singh som Delight nämnde är en bra bok.
Om man vill bli lite mer teknisk är Applied Cryptography av Bruce Schneier också en bra bok.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design

Permalänk

jag gillar RC4-kryptering. Själva RC4-algoritmen är egentligen en generator fär pseudoslumptal, dessa kan man t ex xor:a med det som skall krypteras. Värt att tänka på är att i början kommer det inte så slumpmässiga tal så kör ett gäng loopar före du börjar använda dina tal.

EDIT: RSA har en mycket stor fördel över de flesta krypterings algoritmer, man kan kryptera om man bara har produkten av nyckeltalen. Altså mycket säkrare i vissa fall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Docksider
jag gillar RC4-kryptering. Själva RC4-algoritmen är egentligen en generator fär pseudoslumptal, dessa kan man t ex xor:a med det som skall krypteras. Värt att tänka på är att i början kommer det inte så slumpmässiga tal så kör ett gäng loopar före du börjar använda dina tal.

Kolla min förrförra post, är det RC4?

[QUOTE]
EDIT: RSA har en mycket stor fördel över de flesta krypterings algoritmer, man kan kryptera om man bara har produkten av nyckeltalen. Altså mycket säkrare i vissa fall
[/QUOTE]

Huh?

Visa signatur

Permalänk

Delight det du beskrev var en vanlig xor-kryptering, den nyckeln du xor:ar med varierar man med tal från en RC4-serie som är till synes slumpmässig.
http://en.wikipedia.org/wiki/RC4 <--- Mycket bra beskrivnig som hjälpt mig och andra skriva RC4-algoritmer.

RSA är skitbra om t ex en bank vill att folk skickar sin data krypterad till dem för om man använder en vanlig krypteringsalgoritm kan man leta reda på nyckeln i programmet. Är det RSA hittar man som bäst produkten av de två nycklarna och för att då kunna dekryptera trafiken måste man bryta isär primtalen vilket man inte kan göra normalt.

EDIT: RSA beskrivs också genomgående på wikipedia om ni är intriserade

Permalänk
Avstängd

Docksider: det är väll i princip omöjligt att skriva ett säkert krypto där användaren har tillgång till den fysiska applikationen... Nånstans måste ju lixom nycklarna sparas...

edit: vilken metod för att hitta stora primtal har ni använt i era RSA implemenentaioner??

Visa signatur
Permalänk

Jag har aldrig själv valt primtal för säkerhet, bara demonstration.
Det finns uttryck som alltid är primtal och är lätta att använda för att räkna ut stora primtal, använd dock inte sådanna. Om jag skulle försökna knäcka ett RSA krypto skulle jag börja med sådanna tal. Jag skulle istället bestämma mig för ungefär vilka tal jag vill ha och sedan prova när belägna tal och testa dessa fullständigt. Jag tror mig ha läst att dett finns bättre och sämre primtal för RSA, värt att kolla upp.

Om nyckeln ligger någonstans på disk, i programfil eller någon annanstans går den alltid att få fram. Fördelen med RSA är att det är bara den offentliga nyckeln som går att finna och den duger bara till kryptering.

Permalänk

Nu var det ett tag sedan jag pysslade med RSA, men jag fick en idé när jag läste Kodboken av Singh. Borde inte det gå att göra en variant på Rainbow tables för primtalsprodukter? Dvs man slår primtalsprodukten i en stor databas och får ut vilka primtal den består av. Finns det något sådant redan eller är det något problem med det jag missat?

Visa signatur

"I must digest this information"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endless Nameless
Nu var det ett tag sedan jag pysslade med RSA, men jag fick en idé när jag läste Kodboken av Singh. Borde inte det gå att göra en variant på Rainbow tables för primtalsprodukter? Dvs man slår primtalsprodukten i en stor databas och får ut vilka primtal den består av. Finns det något sådant redan eller är det något problem med det jag missat?

Problemet med rainbow tables är att de skulle ta upp massor med plats. Dessutom tar det relativt lång tid att avgöra ifall ett tal är ett primtal eller inte.

Antag att vi har en RSA-nyckel på 512 bitar (vilket ändå är ganska lite). Detta motsvarar 64 bytes. Sedan multiplicerar vi nyckeln med en lika lång, då får vi 4 KiB. 10000 olika kombinationer till vår rainbow-table, vilket ändå är en väldigt liten tabell, eftersom det ändå bara använts 100 olika primtal då (om jag inte räknat fel) skulle således ta upp 39 GiB.

Och detta är ju bara för 512-bitars RSA-nycklar. Vanligtvis kör man ju med minst 1024 och ibland upp till 4096.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Problemet med rainbow tables är att de skulle ta upp massor med plats. Dessutom tar det relativt lång tid att avgöra ifall ett tal är ett primtal eller inte.

Antag att vi har en RSA-nyckel på 512 bitar (vilket ändå är ganska lite). Detta motsvarar 64 bytes. Sedan multiplicerar vi nyckeln med en lika lång, då får vi 4 KiB. 10000 olika kombinationer till vår rainbow-table, vilket ändå är en väldigt liten tabell, eftersom det ändå bara använts 100 olika primtal då (om jag inte räknat fel) skulle således ta upp 39 GiB.

Och detta är ju bara för 512-bitars RSA-nycklar. Vanligtvis kör man ju med minst 1024 och ibland upp till 4096.

Äsch, man får köpa fler hårddiskar och packa lite, eller vänta på framtiden

Visa signatur

"I must digest this information"

Permalänk

Det där måste jag räkna på hur stort det blir, om man kan göra sk "rainbowtables" för 4096 RSA faktorisering på på ett acceptablet antal TiB är jag säker på att folk med lite resurser har sådanna. Då kommer inte jag lita på RSA igen =/

Permalänk
Avstängd

hur är det nu igen... nycklarna ska väll vara relativt prima för att det ska vara opimalt.. eller var det tvärt om? var ett tag sedan jag pysslade med RSA....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endless Nameless

finns en mattematiker som forskade typ 30 år primtal och lade mer eller hela grunden till RSA genom sitt misslyckandes. Han försökte att devisa att man kunde systematiskt primtalfaktorisera ett tal, vilket man inte kan. Visst man kan använda sannorlikeheter och liknade (Rainbow) men när nycklarna är så stora går det inte att använda.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Delight det du beskrev var en vanlig xor-kryptering, den nyckeln du xor:ar med varierar man med tal från en RC4-serie som är till synes slumpmässig.

Jag postade dels en vanlig xor, men oxå en variant som jag hittade på själv för massa år sedan:

RandomSeed = $DEADBEEF; //<--min nyckel for i = 1 to length(minText) do minText[i] = minText[i] XOR (Random AND $FF);

Genom att seeda slumpgeneratorn med samma tal hela tiden få man ju samma serie ur slumpgeneratorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
hur är det nu igen... nycklarna ska väll vara relativt prima för att det ska vara opimalt.. eller var det tvärt om? var ett tag sedan jag pysslade med RSA....

Nja. Nycklarna består av två tal.

http://en.wikipedia.org/wiki/RSA

Läs där.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Jag postade dels en vanlig xor, men oxå en variant som jag hittade på själv för massa år sedan:

RandomSeed = $DEADBEEF; //<--min nyckel for i = 1 to length(minText) do minText[i] = minText[i] XOR (Random AND $FF);

Genom att seeda slumpgeneratorn med samma tal hela tiden få man ju samma serie ur slumpgeneratorn

Oj, det missade jag, RC4-algoritmen är i stortsett in slumpgenerator som du kan välja en fras att börja på sedan tar man ut ett bestämt antal värden innan man krypterar/dekrypterar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Oj, det missade jag, RC4-algoritmen är i stortsett in slumpgenerator som du kan välja en fras att börja på sedan tar man ut ett bestämt antal värden innan man krypterar/dekrypterar.

Du inser att det är lite fel att kalla det för en slumpgenerator, eftersom talen som genereras inte är slumpmässiga? Du KAN säga att det i stort sett är en pseudoslumptalsgenerator, eftersom dessa använder deterministiska algoritmer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Om du trycker in en seed i den det där "kyptot" så blir det en ganska effektiv dokument förstörare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har för tusan också gjort ett enkelt krypteringsprogram. Använder det för att spara inloggningar till alla hundratals forum man är medlem i. Programmet är skrivet i C#.NET och MD5-hashar en nyckel som användaren skriver in. Sedan körs en vanlig XOR operation mellan den hashade nyckeln och texten användaren vill kryptera. Vet att det inte är någon jättesäker kryptering men det känns som att det duger åt mig, vad tror ni om säkerheten?

http://www1.shellkonto.se/nissee/kryp/

Ps: Är en glad amatör och programmet har nog någon bugg eller fem.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så ondskefullt, men detta är vad min hjärna fixade fram för useless utility på nått DH för ett par år sen

fulpack.php

#!/usr/bin/php <?php $ones = 0; if ($argc == 1) { echo "fulpack usage: simply like this:\n\tfulpack filename compressedfilename \n\twill create a fulpack compressed file\n"; die; } elseif ($argc == 2) { echo "d0h!\n"; die; } elseif ($argc > 3) { echo "Don't waste my time!\n"; die; } if (!is_file($argv[1])) { die ("I'm a BANANA!\n"); } $file = dio_open($argv[1], O_RDONLY); $file_cont = dio_read(dio_open($argv[1], O_RDONLY), filesize($argv[1])); dio_close($file); $blah = preg_split('//',$file_cont,-1,PREG_SPLIT_NO_EMPTY); foreach($blah as $b) { $ettor = preg_split('//', decbin(ord($b)),-1,PREG_SPLIT_NO_EMPTY); foreach ($ettor as $ett) { settype ($ett, "integer"); if ($ett == 1) { $ones++; } } } $md5 = md5_file($argv[1]); $fsize = filesize($argv[1]); $w = array (0 => $fsize, 1 => $ones, 2 => $md5); if (is_file($argv[2])) { echo "Lets eat some lego!\n"; die; } $fp_file = fopen ($argv[2], "w"); foreach ($w as $wr) { $wri = $wr."\n"; fwrite($fp_file,$wri); } fclose($fp_file); ?>

fulunpack

#!/usr/bin/php <?php srand(date("s")); if ($argc != 3) { echo "My SPOON is to big!\n"; die; } if (!is_file($argv[1]) || is_file($argv[2])) { echo "M-O-O-N, that spells YOUAREADUCK!\n"; die; } $file = file_get_contents($argv[1]); $korv = split ("\n", $file); $size2 = $korv[0]; $ones = $korv[1]; $md5 = $korv[2]; settype($size2, "integer"); settype($ones, "integer"); $size = 8*$size2; $mdkorv = ""; echo "Trying to unpack.\n"; $try = 0; while ($mdkorv != $md5) { $val = array(); for ($i = 0; $i < $size; $i++) { $val[] = 0; } $kossa = true; $c = 0; while ($kossa) { $ap = mt_rand(0,count($val) - 1 ); if ($val[$ap] != 1) { $val[$ap] = 1; $c++; } if ($c == $ones) { $kossa = false; } } $boll = implode ("", $val); $balong = array(); for ($i = 0; $i < $size2; $i++) { $balong[] = chr(bindec(mb_substr($boll,8*$i, 8))); } $final = implode("",$balong); $io = fopen($argv[2], "w"); fwrite($io,$final); fclose($io); $mdkorv = md5_file($argv[2]); $try++; } echo "$try tries needed to unpack.\n"; ?>

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raz
Kanske inte så ondskefullt, men detta är vad min hjärna fixade fram för useless utility på nått DH för ett par år sen

Texten är rysligt liten. Vad gör koden?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Texten är rysligt liten. Vad gör koden?

Komrimerar en fil m.h.a md5, storleken och antalet ettor i filen.
Packar upp genom att slumpmässigt skapa en fil av rätt storlek, rätt antal ettor och sedan kör md5summa tills den hittar rätt
Kan tillägga att den skriver filen varje försök oxå

Visa signatur

Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0

Permalänk
Medlem
Citat:

Komrimerar en fil m.h.a md5, storleken och antalet ettor i filen.
Packar upp genom att slumpmässigt skapa en fil av rätt storlek, rätt antal ettor och sedan kör md5summa tills den hittar rätt
Kan tillägga att den skriver filen varje försök oxå

Aha, najs. Jag byggde ett liknande program en gång: roten-ur-komprimering.
Man tog tex 16 byte data, tog roten ur talet det motsvarar, sparade som 8 byte. Man sparar även en checksumma på ursprungsdatan (som då måste vara < 8byte för att man ska spara plats)

Sen vid upppackning så testar man checksumman på alla 16byte-tal mellan x^2 och (x+1)^2, och stannar när man hittar rätt (vilket såklart tar hiskelig tid).

Vill man slippa problem med tappad data får man även i nedpackningen testa alla möjliga fall och tex räkna antalet gånger som checksumman ska bli rätt innan man nått rätt tal.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Raz, hur bra komprimerar den där?
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_archivers#Com...

Nått extremt
t.ex en fil på 4GB som innehåller enbart 1:or
md5-summan kommer bli 32B stor.
antalet ettor = storleken*8 = 34359738368 stycken, 11 tecken = 11B som ska sparas + storleken, 4294967296, 10 tecken = 10B
så den komprimerade filen kommer vara 32+11+10+1 (md5 + 1:or + storlek av orginal + eof) = 54B
så från 4GB -> 54B
ganska extrem komprimering dvs
Problemet nu är uppackning, första ska man slumpa fram rätt fil av en storlek på 4GB tills man får rätt md5-summa, sen är md5 vad jag förstått en envägsalgoritm, så chansen finns att det finns, även om liten >1 fil på 4GB med rätt antalet ettor (kanske inte i detta fall) som har samma md5summa (om jag har fel får någon rätta mig), så att packa upp en 4GB stor fil packad med fulpack skulle kunna ta hundratals år

När jag testade programmet anände jag en fil på 2 tecken + eof, dvs 3B stor, vilket tog mellan 100 och 10000 försök att packa upp, en fil på 4B kunde ta upp mot en miljon försök att få tillbaka, lite onödigt då orginalfilen är 3B och den packade blev 38B

Visa signatur

0

Permalänk
Medlem

Ugh
När vi om hundra år har maskiner som klarar att göra det där snabbare kommer du vara en hjälte inom komprimering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Ugh
När vi om hundra år har maskiner som klarar att göra det där snabbare kommer du vara en hjälte inom komprimering

Nä, folk blir nog inte så glada om de inte är garanterade att få tillbaka rätt fil

Visa signatur

0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Du inser att det är lite fel att kalla det för en slumpgenerator, eftersom talen som genereras inte är slumpmässiga? Du KAN säga att det i stort sett är en pseudoslumptalsgenerator, eftersom dessa använder deterministiska algoritmer.

Nej det har inte tagit mig ett år att komma på ett svar, såg att tråden hade necrobumpats så jag tog en titt 8).

Nej jag anser inte att det är en slumpgenerator, ärligt talat anser jag att slump är befängt och inte existerar, t om nuklärtsönderfall sker enligt ett mönster, inte förutbestämt eller möjligt att upprepa då det finns faktorer kvar sedan universumskapande. Förekomsten av slump är lika troligt som magi och högre väsen i min mening.

EDIT:

Citat:

Nått extremt
t.ex en fil på 4GB som innehåller enbart 1r
md5-summan kommer bli 32B stor.
antalet ettor = storleken*8 = 34359738368 stycken, 11 tecken = 11B som ska sparas + storleken, 4294967296, 10 tecken = 10B
så den komprimerade filen kommer vara 32+11+10+1 (md5 + 1r + storlek av orginal + eof) = 54B
så från 4GB -> 54B
ganska extrem komprimering dvs
Problemet nu är uppackning, första ska man slumpa fram rätt fil av en storlek på 4GB tills man får rätt md5-summa, sen är md5 vad jag förstått en envägsalgoritm, så chansen finns att det finns, även om liten >1 fil på 4GB med rätt antalet ettor (kanske inte i detta fall) som har samma md5summa (om jag har fel får någon rätta mig), så att packa upp en 4GB stor fil packad med fulpack skulle kunna ta hundratals år

När jag testade programmet anände jag en fil på 2 tecken + eof, dvs 3B stor, vilket tog mellan 100 och 10000 försök att packa upp, en fil på 4B kunde ta upp mot en miljon försök att få tillbaka, lite onödigt då orginalfilen är 3B och den packade blev 38B

Det där kommer vara brukbart när vi får kvantdatorer hehe, bara man typ tar och lägger till var miljonte täcken så kommer man ha data till att ursilja den rätta datan från de med samma hash